ŽURNĀLS Skaidrojumi. Viedokļi

21. Aprīlis 2020 /Nr.16 (1126)

Kā bez atļaujas likumīgi izmantot citai personai piederošu preču zīmi jeb tiesību izsmelšana un tās izņēmumi
Andris Tauriņš
Zvērināts advokāts, advokātu biroja "Sorainen" partneris 
Linda Reneslāce
Zvērināta advokāta palīdze advokātu birojā "Sorainen" 

Šajā rakstā aplūkots tiesību izsmelšanas principa preču zīmju tiesībās saturs un izņēmumi. Tostarp raksts ieskicē vērtējumu, vai arī negodīgas komercprakses aizliegums un negodīgas konkurences aizliegums ir papildu rīki, ar ko preču zīmju īpašnieki var novērst tiesību izsmelšanas principa ļaunprātīgu izmantošanu.

Preču zīmju aizsardzības jēga ir ļaut atšķirt vienas personas piedāvātas preces un pakalpojumus no citu personu piedāvātajām precēm un pakalpojumiem. Pretējā gadījumā, kā lai patērētāji uzzina, vai konkrētie apavi, kas apzīmēti, piemēram, ar "Adidas" preču zīmi, ir tiešām "Adidas" ražotāja radītie apavi, kas atbilst (vai varbūt, mūsuprāt, neatbilst) konkrētiem kvalitātes standartiem?

Preču zīmju aizsardzība nav absolūta, un tā nepiešķir preču zīmes īpašniekam neierobežotas tiesības kontrolēt ar preču zīmi apzīmēto preču apriti. Viens veids, kā tiek meklēts līdzsvars starp preču zīmes īpašnieka tiesībām un citu personu saimnieciskās darbības veicēju interesēm brīvi rīkoties ar iegādātajām precēm, ir tiesību izsmelšanas princips. Tajā pašā laikā šo principu citas personas var izmantot ļaunprātīgi, tāpēc pastāv šī principa izņēmumi.

Šajā rakstā aplūkots tiesību izsmelšanas principa preču zīmju tiesībās saturs un izņēmumi. Tostarp raksts ieskicē vērtējumu, vai arī negodīgas komercprakses aizliegums un negodīgas konkurences aizliegums ir papildu rīki, ar ko preču zīmju īpašnieki var novērst tiesību izsmelšanas principa ļaunprātīgu izmantošanu.

 

1. Tiesību izsmelšanas princips preču zīmju tiesībās

1.1. Tiesību izsmelšanas principa saturs un priekšnoteikumi

Normatīvais regulējums1 piešķir preču zīmju īpašniekiem izņēmuma (ekskluzīvās) tiesības, kas ļauj aizliegt citām personām saimnieciskajā apritē izmantot apzīmējumus, kas ir identiski vai sajaucami līdzīgi ar īpašnieka preču zīmi.2 Taču preču zīmes īpašnieks šīs tiesības var "izsmelt". Proti, Preču zīmju likuma 25. panta pirmā daļa un Regulas par Eiropas Savienības (turpmāk – ES) preču zīmi 15. panta pirmā daļa nosaka, ka preču zīmes īpašnieks nav tiesīgs aizliegt lietot savu preču zīmi saistībā ar precēm, kuras tirgū Eiropas Ekonomikas zonā (turpmāk – EEZ) ar šo preču zīmi laidis viņš pats vai cita persona ar viņa piekrišanu.

(a) Preču zīme tiek lietota "saistībā ar precēm"

Preču zīmju izsmelšanas princips būtībā nozīmē, ka nacionālās vai ES preču zīmes īpašnieks nevar aizliegt citai personai pārdot, dāvināt, aizdot, nomāt vai citādi atsavināt preci, kura ir apzīmēta ar preču zīmi un kuru preču zīmes īpašnieks pats tieši vai netieši ir laidis EEZ tirgū. Citiem vārdiem, izlietu ūdeni vairs nevar sasmelt jeb, kuras preces vienreiz likumīgi ekonomiskajā apritē ielaistas, to apriti vairs nevar aizkavēt.

Atļauto darbību uzskaitījums nav izsmeļošs, jo normatīvajā regulējumā ietvertais formulējums "lietot zīmi saistībā ar precēm" ir pietiekami plašs, lai pieļautu arī citus veidus, kā personas var rīkoties ar preču zīmi. Piemēram, noteiktos gadījumos preču zīmi var izmantot arī reklāmā (skat. 1.2. nodaļas (a) punktu) vai lai informētu par apkopes pakalpojumu sniegšanu EEZ tirgū laistām precēm.3

(b) Preces ir "laistas tirgū" EEZ

Lai persona varētu atsaukties uz tiesību izsmelšanas principu kā pamatojumu preču zīmes izmantošanai saistībā ar konkrēto preci, vispirms ir jākonstatē, ka prece ir "laista tirgū" EEZ. Saskaņā ar EST praksi prece tiek uzskatīta par "laistu tirgū" brīdī, kad notiek preces pārdošana.4 Taču, ja īpašnieks tikai importē savas preces ar nolūku tās pārdot EEZ vai piedāvā tās pārdošanā EEZ, vai tikai piedāvā preces pārdot EEZ, taču īstenībā īpašnieks šīs preces vēl nav pārdevis, tiek uzskatīts, ka preces nav "laistas tirgū", jo "šāda rīcība neļauj īpašniekam realizēt preču zīmes ekonomisko vērtību".

VĒL PAR ŠO TĒMU
komentāri
0 KOMENTĀRI
TAVA ATBILDE :
VĀRDS
3000
IENĀKT:
KOMENTĒŠANAS NOTEIKUMI
visi numura raksti
Intervija
Lai Eiropas Savienības tiesību piemērošana un izpratne būtu vienveidīga visās dalībvalstīs
Ministru kabinets 24. martā Tieslietu ministrijas valsts sekretāra vietnieci stratēģijas jautājumos Kristīni Pommeri apstiprināja par Latvijas Republikas pārstāvi Eiropas Savienības Tiesā un Eiropas Brīvās tirdzniecības asociācijas ...
Dina Gailīte
Informācija
Likumdošanas darbs Saeimā ārkārtas apstākļos
Laima Veidemane
Skaidrojumi. Viedokļi
Kādas izmaiņas paredz jaunais Preču zīmju likums
2020. gada 6. martā stājās spēkā Preču zīmju likums, un līdz ar to spēku zaudēja likums "Par preču zīmēm un ģeogrāfiskās izcelsmes norādēm". Ar Preču zīmju likumu tiek īstenotas Eiropas Parlamenta un Padomes 2015. gada 16. ...
Anna Krasanova
Skaidrojumi. Viedokļi
Coo Culte lietas stāsts: vai preču noma patiesi ir absolūti atļauta darbība
Pagājušā gada izskaņā Latvijas publiskajā telpā plašu rezonansi raisīja tā dēvētā Coo Culte kleitu nomas lieta. Lai gan šobrīd tajā gala nolēmums jau ir stājies spēkā, aizvien ir neatbildēti jautājumi par atsevišķu normu ...
6 komentāri
Andra Voiciša
Juridiskā darba tirgus
Andra Voiciša
AUTORU KATALOGS