ŽURNĀLS Skaidrojumi. Viedokļi

1. Jūnijs 2021 /Nr.22 (1184)

Augstākās izglītības pārvaldības reforma: vai tiks sasniegti izvirzītie mērķi
Mg. iur.
Anda Ozola
Latvijas Universitātes rektora padomniece juridiskajos jautājumos 

Latvijas politiskajā dienaskārtībā esošā augstskolu pārvaldības reforma šobrīd ir iegājusi parlamentāro diskusiju finiša taisnē – Augstskolu likuma grozījumi tiek gatavoti uz 3. lasījumu 10. jūnijā, ar likumprojektā ietvertajām tiesību normām plānojot īstenot deklarēto politisko reformas mērķi – paaugstināt augstākās izglītības un zinātnes konkurētspēju.1

No Augstskolu likuma grozījumu sākotnējā koncepta trīs vaļiem – augstskolu tipoloģijas ieviešanas, pārvaldības modeļa maiņas un Augstākās izglītības padomes likvidācijas2 – ir palikuši divi: tipoloģija un pārvaldība. Līdz ar to ir vērtējama mērķa un tā sasniegšanas instrumentu savstarpējā pietiekamība, izvirzot mērķa sasniegšanas būtisko pamatelementu kopuma analīzes nepieciešamību, kā arī izvēlēto instrumentu – jaunā pārvaldības mehānisma izveides kārtības, varas un atbildības sadalījuma līdzsvara atbilstību reformas satvara daudzdimensionālajām prasībām un būtībai.

 

1. Reformas satvars ES un nacionālas valsts tvērumā

Latvijai kā Eiropas Savienības (turpmāk – ES) un Boloņas procesa dalībvalstij,3 kas līdz ar 48 Eiropas valstīm veido Eiropas augstākās izglītības telpu (European Higher Education Area – EHEA),4 ir saistoši abu dalībstruktūru politikas un tiesību dokumenti. Eiropas Komisija (turpmāk – EK) kā pilntiesīga Boloņas procesa pārraudzības grupas un valdes locekle, palīdzot izpildīt ministru konferenču lēmumus Boloņas procesa ietvaros,5 nodrošina Boloņas procesa integrāciju ES tiesību sistēmā, kas veido Latvijas augstākās izglītības un zinātnes politikas satvara pārnacionālo politikas un tiesību dimensijas ietvaru.

Pārnacionālās dimensijas saistošais spēks izpaužas galvenokārt trīs virzienos – ES politikas dokumentos, ES tiesību aktu sistēmā (abās pozīcijās ir integrēts Boloņas process) un Eiropas Savienības Tiesas (turpmāk – EST) judikatūrā, kas kā patstāvīgs subsidiāro tiesību avots6 nosaka divu iepriekšminēto pozīciju erga omnes vispārsaistošu interpretāciju.7 Vērtējot atbilstību ES tiesību sistēmai, EST ir iedibinājusi valsts atbildības principu – dalībvalsts ir atbildīga par ES tiesību pārkāpumu, ko veicis jebkurš valsts varas atzars: likumdevēja vara, izpildu vara vai tiesu vara.8

1.1. Pārnacionāli politiskā dimensija

ES politisko dimensiju raksturo fundamentālās vērtībās balstītu lēmumu pieņemšana, kas nosaka nākotnes virzības redzējumu, caur politiskajām vadlīnijām ietekmējot ikvienas dalībvalsts politiku, tās nacionālā attīstības plāna, kā arī ikvienas jomas, t.sk. izglītības un zinātnes jomas, politikas attīstības virzienu.

ES politiskajā dimensijā iniciētās tēmas parasti izsauc plašu rezonansi gan dalībvalstu politikā, gan sabiedrībā. Šobrīd Eiropas Padome (turpmāk – EP) augstākās izglītības politikas jomā ir fokusējusi uzmanību uz akadēmisko brīvību un institucionālo autonomiju kā galveno problēmjautājumu Eiropas pamatvērtību – demokrātijas, cilvēktiesību un likuma varas – kontekstā, norādot uz šo vērtīblielumu nepieciešamo simbiozi demokrātijas un izziņas attīstības līdzsvara mehānisma darbībai.9

Tēmas aktualitāti pēdējos gados globālā mērogā ir iniciējis Vispasaules forums par akadēmisko brīvību, insti­tu­cionālo autonomiju un demokrātijas nākotni, kas 2019. gada 6.–9. novembrī notika Strasbūrā,10 pamatojoties uz šādiem cēloņiem:

– akadēmiskās brīvības intelektuālā un empīriskā krīze Eiropā un Eiropas augstākās izglītības telpā,11 ko izraisījis augstais politiskās nepastāvības līmenis daudzās valstīs, ko raksturo atbalsta sabrukums tradicionālajām partijām un jaunu politisko spēku parādīšanās, kurus neinteresē saikne ar "patiesības" jēdzieniem, padarot ekspertu lomu par nebūtisku, it īpaši, ja viņu kompetence nav politiski ērta,12 uzrādot apdraudējuma indikācijas jau globālā mērogā;13

– akadēmiskās brīvības ierobežojumi Turcijā,14 labēji noskaņotās partijas Alternative für Deutschland (Alternatīva Vācijai (AFD)) mēģinājumi iebiedēt Vācijas akadēmiķus un studentus par viņu uzskatiem, kas saistīti ar viņu pētniecību, mācīšanu un mācīšanos,15 Apvienotās Karalistes deputāta mēģinājums kontrolēt studiju programmas saturu;16

– EK ierosinātā tiesvedība EST par Ungārijas valdības 2017.

VĒL PAR ŠO TĒMU
— likumi.lv —
Augstskolu likums  
komentāri
0 KOMENTĀRI
TAVA ATBILDE :
VĀRDS
3000
IENĀKT:
KOMENTĒŠANAS NOTEIKUMI
visi numura raksti
Intervija
Šogad sagaidāmas reformas arī Tieslietu ministrijā
2019. gada sākumā, stājoties ministra amatā jau otro reizi, Jānis Bordāns par mērķi izvirzīja cīņu par "bezkompromisa tiesiskumu un likuma varu" (valdības deklarācijas formulējumi). Lai tos sasniegtu, tika solīti vairāki būtiski ...
4 komentāri
Anna Skrjabina, Svetlana Beļajeva
Tiesību politika
Progresīvas tiesu administrēšanas ietekme uz tiesu efektivitāti
Šis raksts ir veltīts pēdējos gados īstenotiem pasākumiem tiesu efektivitātes stiprināšanai, pilnveidojot tiesu administrēšanas metodes Latvijā, pamatojoties uz Eiropas Padomes Komisijas tiesu efektivitātei (turpmāk – CEPEJ) ...
Olafs Libermanis, Armands Augustāns
Viedoklis
Nāves gadījumu izvērtēšana: pacientu tiesību pārstāvju pieredze
Šīs publikācijas autori – Olafs Libermanis1 un Armands Augustāns2 – pārstāv ar veselības aprūpi saistītos negadījumos cietušos pacientus vai viņu tuviniekus tiesvedībās, kas saistītas ar atlīdzības saņemšanu no Ārstniecības ...
Dina Gailīte
Juridiskā literatūra
Par laulības regulējumu Latvijā – starptautiskā rakstu krājumā
Vācu tiesību zinātnieks Filips Švarcs (Philipp Schwarz) turpina Latvijas tiesību vēstures pētniecību ar savu jaunāko veikumu – rakstu par laulības regulējumu starpkaru periodā, kas publicēts prof. Martina Lēninga (Martin Lšhnig) ...
Ieva Višķere
Mūsu autors
Iepazīstieties: JV autore Ieva Višķere
Senāta Administratīvo lietu departamenta senatore. "Jurista Vārdā" līdz šim publicēti desmit viņas raksti, kā arī vairāki viedokļi un komentāri. Pirmais raksts – 2007. gadā. Visas publikācijas pieejamas Autoru katalogā portālā  ...
AUTORU KATALOGS