ŽURNĀLS Skaidrojumi. Viedokļi

7. Decembris 2021 /Nr.49 (1211)

Tiesas pieteikums: ģenēze, būtība un nākotnes izaicinājumi
Mg. iur.
Elīna Podzorova
Satversmes tiesas padomniece 
Mg. iur.
Elīna Circene
Satversmes tiesas tiesneses palīdze 

Šogad līdzās Satversmes tiesas 25. gadadienai vērts atzīmēt arī konstitucionālās sūdzības un tiesas pieteikuma institūta ieviešanas 20 gadus. Lai gan konstitucionālā sūdzība un tiesas pieteikums1 ir savstarpēji saistīti institūti,2 katram no tiem ir sava vieta Latvijas konstitucionālās kontroles modelī. Dažādiem tiesas pieteikuma institūta aspektiem šo gadu laikā veltīts ne mazums publikāciju.3 Tādēļ šajā rakstā autores pievērsīsies pēc viņu ieskata būtiskākajiem jautājumiem.

I. Ģenēze

Kopš 20. gadsimta beigām Eiropas tiesību telpā arvien pieaug tiesu dialoga nozīme.4 Tas var tikt īstenots gan neformāli, gan formāli – ar tiesas pieteikumu, prejudiciālo jautājumu, konsultatīvo viedokļu un līdzīgu institūtu starpniecību. Turklāt tiesu dialogs var notikt kā vienas valsts tiesu sistēmas ietvaros starp dažādu instanču tiesām, tā arī pārnacionāli vai starptautiski, iesaistot dialogā, piemēram, Eiropas Savienības Tiesu vai Eiropas Cilvēktiesību tiesu.5

Eiropai raksturīgajā konstitucionālās kontroles modelī6 viens no formālā tiesu dialoga veidiem ir vispārējas jurisdikcijas tiesas vēršanās ar pieteikumu konstitucionālajā tiesā, ja lietas izskatīšanas laikā tiesai rodas šaubas par piemērojamās tiesību normas atbilstību konstitūcijai. Klasiski tiesas pieteikumu raksturo saistība ar konkrētu lietu un tās faktiskajiem apstākļiem, proti, tiesa var vērsties konstitucionālajā tiesā ar pieteikumu tikai tad, ja konkrētā tiesību norma ir jāpiemēro, tāpēc to sauc par konkrēto konstitucionālo kontroli.7 Šāds institūts ir paredzēts daļā Eiropas valstu, kurās pastāv konstitucionālā tiesa, turklāt vairākās no tām tieši tiesas pieteikums ir viens no biežākajiem pamatiem konstitucionālās tiesvedības uzsākšanai.8 Tādējādi valstīs, kurās pastāv konstitucionālā tiesa, tiesas pieteikumu pamatoti var dēvēt par Eiropas tiesu dialoga tradīcijas elementu.

Savukārt Latvija visiem zināmu vēsturisko apstākļu dēļ bija spiesta ilgstoši atrasties citu tiesību telpā un pēc valstiskās neatkarības atjaunošanas noiet grūto tiesiskās sistēmas transformācijas ceļu no padomju tiesībām uz demokrātiskai tiesiskai valstij atbilstošām tiesībām.9 Kā norādījis pirmais Satversmes tiesas priekšsēdētājs Dr. iur. Aivars Endziņš, valstīm, kas cīnās ar totalitārisma sekām un tiecas kļūt demokrātiskas, ir nepieciešamas speciālas, īpaši šim mērķim izveidotas, spēcīgas konstitucionālās tiesas.10 Tādēļ viens no zīmīgākajiem notikumiem Latvijas tiesiskās sistēmas transformācijas procesā bija 1996. gada 5. jūnija grozījums Latvijas Republikas Satversmē (turpmāk – Satversme), kas šajā sistēmā nostiprināja jaunu konstitucionālo orgānu – Satversmes tiesu.

komentāri
0 KOMENTĀRI
TAVA ATBILDE :
VĀRDS
3000
IENĀKT:
KOMENTĒŠANAS NOTEIKUMI
visi numura raksti
Ineta Ziemele
Numura tēma
Satversmes tiesa kā vērtību tiesa: pirmie 25 gadi
Satversmes tiesa
Notikums
Satversmes tiesai – 25  
Sanita Osipova, Artūrs Kučs, Anita Rodiņa, Jānis Neimanis, Daiga Rezevska, Gunārs Kusiņš, Aldis Laviņš
Aptauja
Kādu tiesību sistēmu pieprasa Satversme?

Sagaidot Satversmes tiesas darba 25. gadadienu, kā arī raugoties uz 2022. gadā gaidāmo Satversmes simtgadi, "Jurista Vārds" pašreizējiem Satversmes tiesas tiesnešiem jautāja: "Kādu tiesību sistēmu pieprasa Satversme?"

Kristaps Tamužs, Elīna Podzorova
Skaidrojumi. Viedokļi
Satversmes tiesas judikatūra 2017–2021: aktualitātes
1996. gada 5. jūnijā, izdarot grozījumu Latvijas Republikas Satversmes (turpmāk – Satversme) 85. pantā un pieņemot Satversmes tiesas likumu, Latvijas tiesiskajā sistēmā tika nodibināts jauns konstitucionāls orgāns.1 Satversmes tiesas ...
Jānis Neimanis
Skaidrojumi. Viedokļi
Pieteikuma juridiskais pamatojums
AUTORU KATALOGS