ŽURNĀLS Skaidrojumi. Viedokļi

7. Decembris 2021 /Nr.49 (1211)

Labas likumdošanas principa ģenēze Latvijas tiesiskajā sistēmā
Mg. iur.
Kalvis Engīzers
 

Pēdējo trīs gadu laikā Satversmes tiesa savos spriedumos ir atpazinusi un konkretizējusi labas likumdošanas principu, rūpīgāk vērtējot apstrīdēto tiesību normu pieņemšanas procesu. Tomēr Latvijas tiesību zinātnieku un pat konstitucionālo orgānu vidū nav vienprātības par šī principa nozīmi Latvijas tiesiskajā sistēmā. Ievērojot minēto, autors rakstā vērš uzmanību uz tiem apstākļiem, kas pēc viņa ieskata pamato labas likumdošanas principa atpazīšanu Latvijas tiesiskajā sistēmā un atklāj tā aksioloģisko nozīmi.

I. Ģenēze un "pēdējais vārds"

2019. gada 6. martā Satversmes tiesa pieņēma spriedumu lietā Nr. 2018-11-01,1 kur tā pirmo reizi tiešā tekstā minēja labas likumdošanas principu kā Latvijas tiesiskajā sistēmā pastāvošu vispārējo tiesību principu.2 Šajā spriedumā Satversmes tiesa vērsa uzmanību uz prasībām, kādām demokrātiskā tiesiskā valstī jāatbilst likumdošanas procesam gan attiecībā uz pieņemamā tiesiskā regulējuma hierarhiskās piemērojamības nodrošināšanu, gan attiecībā uz zinātnisku pētījumu izmantošanu un pieņemamā tiesiskā regulējuma sociālās ietekmes izvērtēšanu, gan attiecībā uz sabiedrības iesaisti likumdošanas procesā un tā publiskumu. Šo prasību ievērošana veicināšot ilgtspējīga tiesiskā regulējuma pieņemšanu un sekmēšot to, ka pieaug personu uzticēšanās valstij un tiesībām, kā arī izpratne par demokrātisko procesu.

Likumdošanas procesa kvalitātes jautājums ne Latvijas konstitucionālo orgānu darbībā, ne Latvijas tiesību zinātnē nav jauns. Piemēram, par pieņemamā tiesiskā regulējuma harmonizēšanu ar starptautisko tiesību normām kā daļu no laba likumdošanas procesa tiesību zinātnē diskutēts pirms vairāk nekā 20 gadiem.3 Savukārt labas likumdošanas princips kā vispārējs tiesību princips Latvijas tiesību zinātnē atpazīts jau 2012. gadā.4 Arī vairāki valsts prezidenti vērsuši Saeimas uzmanību uz nepieciešamību nodrošināt labu likumdošanas procesu.5 Turklāt laba likumdošanas procesa jautājums bijis aktuāls arī senākos Satversmes tiesas spriedumos,6 kā arī tiesnešu atsevišķajās domās.7

Neraugoties uz minēto, atsevišķās publikācijās pausts viedoklis, ka ne viss, kas kādam šķiet labs un pareizs, ir uzskatāms par tiesību principu. Likumdošanas kontekstā varot runāt par labu un sliktu likumdošanas praksi, nevis tiesību principu.8 Līdzīgi Saeimas priekšsēdētāja Ināra Mūrniece norādījusi, ka ar spriedumiem, kuros konkretizēts labas likumdošanas princips, tiek izbeigts politiskais likumdošanas process, jo Satversmes tiesa noteikusi Saeimas rīcības brīvības robežas likumdošanas procesā. Tomēr Latvijā tieši Saeimai esot visaugstākais tautas mandāts, kura īstenošana izpaužas citstarp likumu izstrādāšanā un pieņemšanā. Parlamentu veidojot tautas priekšstāvji, kas ievēlēti nevis uz profesionālu apsvērumu, bet gan uz tautas interešu pārstāvības pamata, tādēļ likumdošanas process vienmēr būšot politisks.9

Šā raksta autora ieskatā iepriekš apskatītā labas likumdošanas principa kritika ir saistīta ar Saeimas un Satversmes tiesas kā divu valsts varas orgānu dialogu par "pēdējā vārda" tiesībām likumdošanas procesa10 organizēšanā.

komentāri
0 KOMENTĀRI
TAVA ATBILDE :
VĀRDS
3000
IENĀKT:
KOMENTĒŠANAS NOTEIKUMI
visi numura raksti
Ineta Ziemele
Numura tēma
Satversmes tiesa kā vērtību tiesa: pirmie 25 gadi
Satversmes tiesa
Notikums
Satversmes tiesai – 25  
Sanita Osipova, Artūrs Kučs, Anita Rodiņa, Jānis Neimanis, Daiga Rezevska, Gunārs Kusiņš, Aldis Laviņš
Aptauja
Kādu tiesību sistēmu pieprasa Satversme?

Sagaidot Satversmes tiesas darba 25. gadadienu, kā arī raugoties uz 2022. gadā gaidāmo Satversmes simtgadi, "Jurista Vārds" pašreizējiem Satversmes tiesas tiesnešiem jautāja: "Kādu tiesību sistēmu pieprasa Satversme?"

Kristaps Tamužs, Elīna Podzorova
Skaidrojumi. Viedokļi
Satversmes tiesas judikatūra 2017–2021: aktualitātes
1996. gada 5. jūnijā, izdarot grozījumu Latvijas Republikas Satversmes (turpmāk – Satversme) 85. pantā un pieņemot Satversmes tiesas likumu, Latvijas tiesiskajā sistēmā tika nodibināts jauns konstitucionāls orgāns.1 Satversmes tiesas ...
Jānis Neimanis
Skaidrojumi. Viedokļi
Pieteikuma juridiskais pamatojums
AUTORU KATALOGS