ŽURNĀLS Skaidrojumi. Viedokļi

18. Marts 2008 /Nr.11 (516)

Vai pašvaldības deputāts var būt deputāts, arī atrodoties ilgstošā prombūtnē

Kopš pēdējos gados vairāki pašvaldību domju (padomju) priekšsēdētāji un deputāti kriminālprocesā piemērota procesuāla piespiedu līdzekļa – apcietinājuma dēļ – ilglaicīgi nav pildījuši savus pašvaldības domes (padomes) priekšsēdētāja un deputāta pienākumus, aktualizējies ir jautājums par šo deputātu tiesībām juridiski ieņemt šos amatus, lai gan faktiski nav iespējams izpildīt no tiem izrietošās tiesības un pienākumus.

2007. gada 11. oktobrī Valsts sekretāru sanāksmē tika izsludināts Reģionālās attīstības un pašvaldību lietu ministrijas sagatavotais likumprojekts "Grozījums likumā "Par pilsētas domes, rajona padomes, novada domes un pagasta padomes deputāta statusu"",1 kas piedāvā šādu deputātu pilnvaru apturēšanu uz prombūtnes laiku un aizvietošanu. Tuvākajā laikā minētais likumprojekts tiks izskatīts Ministru kabinetā un virzīts izskatīšanai un pieņemšanai uz Saeimu.

Šā raksta mērķis ir sniegt ieskatu piedāvātajā regulējumā un analizēt tā nepieciešamības faktisko un juridisko pamatu. Plašsaziņas līdzekļos, atspoguļojot piedāvāto regulējumu, tas galvenokārt tiek aplūkots dažādu politisku apsvērumu kontekstā un attiecināts uz kādiem konkrētiem pašvaldību domju esošiem vai bijušiem priekšsēdētājiem, bet, pēc autores domām, ir svarīgi skaidrot jautājumu, izmantojot juridiskus argumentus, citu valstu pašvaldību darba tiesisko regulējumu, Eiropas Padomes ieteikumus publiskās ētikas veicināšanai vietējās varās, kā arī analizēt faktisko situāciju.

Lai gūtu ieskatu pašvaldības deputāta aizvietošanā, šajā rakstā tiks analizēts pašvaldības deputāta statuss, pievēršot uzmanību spēkā esošajam tiesiskajam regulējumam deputāta pilnvaru iegūšanai un zaudēšanai, konkrēto deputāta tiesību un pienākumu regulējumam ārvalstīs, tāpat tiks aplūkoti galvenie jautājumi, par un pret argumenti, par ko diskutē saistībā ar pašvaldības deputātu aizvietošanas regulējumu.

 

Spēkā esošais tiesiskais regulējums

[1] Pašvaldības domes (padomes) deputāts ir vietējo iedzīvotāju ievēlēta politiska amatpersona, lai vietējo iedzīvotāju interesēs risinātu vietējās pašvaldības kompetencē esošas lietas. Pašvaldības deputāta darbības tiesiskajam pamatam, tiesībām un pienākumiem, to skaitā iemesliem un procedūrām, kādās pašvaldības deputāts var zaudēt savas pilnvaras, ir stingri jābūt noregulētiem likumos.2 Likumi, kas regulē šos jautājumus, ir Pilsētas domes, rajona padomes un pagasta padomes vēlēšanu likums, likums "Par pilsētas domes, rajona padomes, novada domes un pagasta padomes deputāta statusu" un likums "Par pašvaldībām".

[2] Saskaņā ar likuma "Par pilsētas domes, rajona padomes, novada domes un pagasta padomes deputāta statusu" 2. panta pirmo daļu un Pilsētas domes, rajona padomes un pagasta padomes vēlēšanu likumu pašvaldības deputāts savas pilnvaras iegūst ar jaunievēlētās pašvaldības domes (padomes) pirmās sēdes dienu vai ar brīdi, kad iepriekšējā deputāta vietā stājas nākamais kandidāts no attiecīgā saraksta. Iepriekšējā deputāta vietā stājas nākamais kandidāts no attiecīgā saraksta Pilsētas domes, novada domes un pagasta padomes vēlēšanu likuma 43. pantā noteiktajā kārtībā. Proti, ja ievēlētais domes (padomes) deputāts miris, atteicies vai citu iemeslu dēļ zaudējis vai nolicis savu mandātu, viņa vietā stājas nākamais kandidāts no tā paša kandidātu saraksta, no kura bija ievēlēts iepriekšējais deputāts. Ja kādam kandidātu sarakstam pietrūkst kandidātu, tad likumā noteiktā kārtībā Centrālā vēlēšanu komisija nosaka, no kura kandidātu saraksta ņemams nākamais kandidāts.

[3] Pašvaldības deputāts pilnībā vai uz laiku zaudē deputāta pilnvaras, ja ievēlētais domes (padomes) deputāts miris, atteicies vai citu iemeslu dēļ zaudējis vai nolicis savu mandātu.

[4] Pašvaldības deputāts pilnvaras zaudē pilnībā, piemēram:

– ar dienu, kad pašvaldības dome (padome) pieņēmusi zināšanai deputāta personisku rakstveida iesniegumu par savu pilnvaru nolikšanu;

– ja deputāts miris;

– ar dienu, kad likumīgā spēkā ir stājies deputātu notiesājošs tiesas spriedums vai deputāts likumā noteiktajā kārtībā atzīts par rīcībnespējīgu;

– ar dienu, kad likumīgā spēkā ir stājies tiesas spriedums, ar kuru konstatēts fakts, ka deputāts ievēlēts, pārkāpjot Pilsētas domes, novada domes un pagasta padomes vēlēšanu likumā noteiktos ierobežojumus.

komentāri
0 KOMENTĀRI
TAVA ATBILDE :
VĀRDS
3000
IENĀKT:
KOMENTĒŠANAS NOTEIKUMI
visi numura raksti
Sannija Matule, Kalvis Torgāns
Intervija
Uzticīgs ideāliem: tiesnesis Kalvis Torgāns
Pirms deviņiem gadiem oficiālā laikraksta "Latvijas Vēstnesis" žurnāliste un tagadējā "Jurista Vārda" galvenā redaktore Dina Gailīte intervēja LU Juridiskās fakultātes Civiltiesisko zinātņu katedras vadītāju, Latvijas ...
1 komentāri
Evita Jurēvica
Skaidrojumi. Viedokļi
Apelācijas instances tiesas
sprieduma spēkā stāšanās
Rakstā autore analizē jautājumu par to, vai spēkā esošā Civilprocesa likuma 434. pantā ietvertā apelācijas instances tiesas sprieduma spēkā stāšanās kārtība ir uzskatāma par atbilstošu vispārējiem civilprocesuālajiem ...
Mārtiņš Tarlaps
Skaidrojumi. Viedokļi
"Gazprom" klauzulas tiesiskais aspekts
ES enerģētikas komisārs Andris Piebalgs nesen publiski paudis neizpratni par Latvijas negatīvo nostāju pret Eiropas Komisijas piedāvāto ES Elektroenerģijas un dabasgāzes tirgus trešo likumdošanas paketi.1 Šajā rakstā autors no ...
Tiesību prakse
Par jaunatklātiem apstākļiem
Saskaņā ar Civillikuma 1067. pantu īpašuma tiesības, kas pieder uz vienu un to pašu nedalītu lietu vairākām personām nevis reāli, bet tikai domājamās (ideālās) daļās, tā, ka sadalīts vienīgi tiesību saturs, ir kopīpašuma ...
Tiesību prakse
Par Kriminālprocesa likumā paredzēto kriminālprocesa pabeigšanu saprātīgā termiņā
Kriminālprocesa pabeigšana saprātīgā termiņā ir saistīta ar lietas apjomu, juridisko sarežģītību, procesuālo darbību daudzumu, procesā iesaistīto personu attieksmi pret pienākumu izpildīšanu. Kriminālprocesa likuma ...
AUTORU KATALOGS