ŽURNĀLS Skaidrojumi. Viedokļi

4. Augusts 2009 /Nr.31 (574)

Eiropas privātās sabiedrības tiesiskā regulējuma nepieciešamība
Bac.iur.
Jānis Bogdasarovs
LU Juridiskās fakultātes maģistrants, SIA "Ardente" jurists 

2008. gada 25. jūnijā Eiropas Komisija ir publicējusi regulas projektu COM (2008) 396/3, kurš paredz Eiropas privātās sabiedrības tiesiskā regulējuma izveidi un ieviešanu. Eiropas Komisija uzsver nepieciešamību jaunas Eiropas sabiedrības juridiskās formas izveidei, lai sekmētu mazo un vidējo komersantu konkurētspēju, atvieglojot to izveidošanas procesu un darbību vienotajā Kopienas tirgū. Regulas projekta mērķis ir ļaut nodibināt Eiropas privāto sabiedrību, ievērojot vienādus, vienkāršus, elastīgus komerctiesību noteikumus, kā arī radīt maksimāli kopīgu tiesisko regulējumu visām dalībvalstīm. Regulas projekta plānotais spēkā stāšanās laiks ir 2010. gada 1. jūlijs.

1. Tiesiskā regulējuma izveides pamatojums un nepieciešamība

2008. gada 25. jūnijā Eiropas Komisija ir publicējusi regulas projektu COM (2008) 396/3 (turpmāk – Regulas projekts), ar kuru vērsusi Eiropas Savienības dalībvalstu uzmanību uz to, ka Eiropas Savienībā pastāv atsevišķa saimnieciskās darbības veicēju kategorija – mazie un vidējie komersanti, kas veido 99,8 procentus no visiem Savienības komersantiem. Lai arī pagaidām nav saskatāmi šķēršļi komercdarbības uzsākšanai Eiropas Savienības teritorijā, ir jāuzlabo mazo un vidējo komersantu pieeja vienotajam tirgum, jāveicina to izaugsme un komercdarbības potenciāls.1

Tādējādi Komisija ir izstrādājusi Eiropas privātās sabiedrības (Societas Privata Europaea) (turpmāk – SPE) Regulas projektu, vienlaikus norādot, ka šis projekts ir daļa no pasākumu kopuma, ko paredzēts veikt, lai atbalstītu mazo un vidējo komersantu izaugsmi nelielas saimnieciskās darbības normatīvā regulējuma (Small Business Act) ietvaros.2

Ar SPE Regulas projektu Komisija uzsver nepieciešamību jaunas Eiropas sabiedrības juridiskās formas izveidei, lai sekmētu mazo un vidējo komersantu konkurētspēju, atvieglojot to izveidošanas procesu un darbību vienotajā Kopienas tirgū. Regulas projekts ļauj nodibināt SPE, ievērojot vienādus, vienkāršus, elastīgus komerctiesību noteikumus visās dalībvalstīs.3 Uzņēmumi, kas vēlas dibināt pārrobežu sabiedrības, sastopas ar šķēršļiem, kas ir saistīti ar juridiskajiem un administratīvajiem apgrūtinājumiem, īpaši sarežģīti tas ir mazajiem un vidējiem uzņēmumiem, kuriem ir mazāki finanšu un cilvēku resursi.4 Tādēļ SPE Regulas projekta mērķis ir arī samazināt administratīvās izmaksas par sabiedrības nodibināšanu un darbību. Eiropas Komisija akcentē, ka ar regulas projektu ir plānots izveidot tādu Eiropas sabiedrības juridisko formu, kuras tiesiskais regulējums ir maksimāli kopīgs un vienots visās dalībvalstīs. Dalībvalstu ekskluzīvā kompetencē ir atstāti vienīgi tie jautājumi, kas ir saistīti ar darba tiesību, nodokļu tiesību un maksātnespējas tiesību piemērošanu.5

Tā kā Eiropas Komisija norāda, ka Eiropas Savienībā pastāv atsevišķa saimnieciskās darbības veicēju kategorija – mazie un vidējie komersanti, kas veido lielāko daļu visu Savienības komersantu, ir būtiski noskaidrot, kas ir tie komersanti, kuru pārrobežu uzņēmējdarbību varētu ietekmēt izstrādātais Regulas projekts.6 Tātad saskaņā ar Eiropas Komisijas 2003. gada 6. maija Ieteikumu 2003/361/EK mazo un vidējo komersantu kategorijā ietilpst uzņēmumi, kuriem ir mazāk nekā 250 darbinieku un kuru gada apgrozījums nepārsniedz 50 miljonus eiro vai gada bilance kopumā nepārsniedz 43 miljonus eiro.7

Tāpat, lai izvērtētu SPE tiesiskā regulējuma ieviešanas nepieciešamību un pamatojumu, ir jānoskaidro arī SPE būtība, tās juridiskā daba un jāizvērtē līdz šim ieviestās pārnacionālās komercsabiedrību juridiskās formas.

Tātad no Regulas projekta 3. panta pirmās daļas izriet, ka SPE ir juridiska persona, kuras pamatkapitālu paredzēts izteikt daļās, un katram sabiedrības dalībniekam ir ierobežota atbildība tikai savas ieguldītās daļas apmērā, kas nozīmē, ka dalībnieks nav personīgi atbildīgs par sabiedrības saistībām. Turklāt šādas pamatkapitāla daļas neatrodas publiskajā apgrozībā un netiek tirgotas regulētajā tirgū, kas nozīmē, ka tiktu izslēgta iespēja piemērot finanšu instrumentu tirgu reglamentējošos normatīvos aktus.

Izvērtējot SPE būtību un juridisko dabu kontinentālās Eiropas un Latvijas komerctiesību aspektā, no Komerclikuma8 134. panta pirmās un otrās daļas izriet, ka kapitālsabiedrība ir komercsabiedrība, kuras pamatkapitāls sastāv no pamatkapitāla daļu vai akciju nominālvērtību kopsummas. Kapitālsabiedrība ir sabiedrība ar ierobežotu atbildību vai akciju sabiedrība. Savukārt saskaņā ar Komerclikuma 134.

komentāri
0 KOMENTĀRI
TAVA ATBILDE :
VĀRDS
3000
IENĀKT:
KOMENTĒŠANAS NOTEIKUMI
visi numura raksti
Inese Nikuļceva
Skaidrojumi. Viedokļi
Eiropas Cilvēktiesību tiesas spriedums lietā "Demirs un Baikara pret Turciju"
Latvija ir Eiropas Cilvēktiesību un pamatbrīvību konvencijas1 (turpmāk – Konvencija) dalībvalsts. Lai izprastu cilvēka pamattiesību attīstības tendences, ir svarīgi sekot Eiropas Cilvēktiesību tiesas judikatūrai un analizēt ...
Māris Onževs, Andris Rimša
Diskusija
Par personvārdiem kapitālsabiedrību firmās
Šī gada 14. jūlija "Jurista Vārda" numurā tika publicētas Uzņēmumu reģistra galvenā valsts notāra p. i. (turpmāk – UR) atziņas, kas ietvertas lēmumos Nr. 1-5/85 un Nr. 1-5/1111 (turpmāk – Lēmumi vai katrs atsevišķi – ...
28 komentāri
Jautrīte Briede
Nedēļas jurists
Jautrīte Briede
31 komentāri
Anna Prozumenta
Skaidrojumi. Viedokļi
Vainīgā personības izvērtēšana, nosakot sodu
Personas vaina noziedzīgajā nodarījumā ir konstatējama, pamatā balstoties uz Satversmes 92. panta, Krimināllikuma 8. panta, Kriminālprocesa likuma 19. panta (nevainīguma prezumpcija) un Kriminālprocesa likuma 520. panta noteikumiem. ...
Kristaps Kretainis
Diskusija
Personvārdu lietošana kapitālsabiedrības nosaukumā
Šā gada 14. jūlija "Jurista Vārdā" tika publicētas Uzņēmumu reģistra amatpersonu lēmumu atziņas un ekspertu komentāri par personvārdu izmantošanu kapitālsabiedrības nosaukumā. Minētajā publikācijā paustais pamudināja autoru ...
AUTORU KATALOGS