ŽURNĀLS Redaktora sleja

8. Novembris 2011 /Nr.45 (692)

Tiešajai demokrātijai ir sava vieta un laiks
3 komentāri
Dr.iur.
Gatis Litvins
 

Demokrātiskā un tiesiskā valstī suverēnā vara pieder tautai, tomēr tās līdzdalība lēmumu pieņemšanā par ekonomiskās krīzes novēršanu netiek uztverti viennozīmīgi.

Grieķijas valdības pieļautā iespēja rīkot referendumu par valsts finansiālās situācijas glābšanas plāniem bija nepatīkams un pat šokējošs precedents, kas vēl vairāk pasliktinātu situāciju visā eirozonā un nevienam nenāktu par labu.

Arī Lielbritānijā par kaitniecisku tiek uzskatīts aicinājums šobrīd organizēt referendumu par valsts turpmākajām attiecībām ar Eiropas Savienību, paredzot trīs attīstības scenārijus: palikt kopā ar pārējām 26 valstīm, izstāties no bloka vai arī uzsākt sarunas par brīvāku dalības ietvaru, kas “balstītos tirdzniecībā un sadarbībā”. Šādu iniciatīvu ar petīciju ierosināja 100 000 vēlētāji.

No sabiedrības līdzdalības perspektīvas abu gadījumu īstenošanu varētu vērtēt kā demokrātijas triumfu. Pašai tautai bez pārstāvju starpniecības būtu iespēja izlemt būtiskus jautājumus par turpmāku savas valsts attīstību. Tajā pašā laikā ideja par tautas iesaisti šobrīd daļā sabiedrības rada agresīvu pretestību.

Sabiedrības dzīves kvalitāte cieši saistīta ar demokrātijas attīstības līmeni. Jo demokrātiskāka valsts, jo – parasti – lielāka labklājība un otrādi, tomēr demokrātijas izpratne un izpildījums nedrīkst būt iracionāls un tam jāatbilst saprāta noteiktajām robežām. Līdzdalības demokrātijai ir sava vieta un laiks. Demokrātijas īstenošanā jāņem vērā, ka pagātnē tapušais un nākotnē iecerētais savstarpēji saistīts vienotā nepabeigtā procesā.

Abi minētie gadījumi balansē starp varoņstāstiem un didaktiskiem eposiem. Šādā sarežģītā situācijā liela nozīme piešķirama valsts vadītāju spējai lemt gudri. Epikūrs “Vēstulē Menoikejam” raksta, ka “labāk būt nelaimīgam, rīkojoties saprātīgi, nekā, rīkojoties nesaprātīgi, būt laimīgam, jo labāk, lai labi izsvērtais cieš neveiksmi, nekā slikti izsvērtais veicas gadījuma dēļ.”

Jāpiekrīt arī Frančesko Petrarkas dialogā “Par tikumību” minētajam, ka “kļūdīties un pārsteidzīgus spriedumus izdarīt ir raksturīgi tieši pūlim”, jo īpaši, ja tas ir izmisis. Tāpēc jābūt valsts vadībai, kas stipras valsts sasniegšanas nolūkā var novērst nekārtības un vājumu valstī, nošķirot pagaidu ļaunumu no pastāvīgā.

Hēsiods eposā “Teogonija. Darbi un dienas” labi raksturo grieķu līdzšinējās uzvedības filozofiju – “Dzer, cik tīk, no iesāktas mucas un arī uz beigām. Taupi, kad esi pret vidu! Pie beigām taupība ir lieka,” kā arī grieķu vēlamo uzvedību: “Ja pie maza kaut kā tu pieliksi klāt vēl kaut ko mazu un ja to darīsi bieži, tad liels drīz iznāks no maza.”

komentāri (3)
3 KOMENTĀRI
TAVA ATBILDE :
VĀRDS
3000
IENĀKT:
KOMENTĒŠANAS NOTEIKUMI
Garāmgājējs
9. Novembris 2011 / 14:25
0
ATBILDĒT
Piekrītu, bet likumdevēja un izpildvaras leģitimāte ir vēl vairāk nepieciešama drosmīgu lēmumu pieņemšanā (sers Hamfrijs Aplbijs seriālā Jā, ministr skaidroja \'drosmīgu\' lēmumu kā tādu, kura dēļ zaudē vēlēšanas). Vēlētāju leģitimējošais konsenss nav kaut kas tāds, kas būtu nepieciešams tikai nesvarīgu un īstermiņa lēmumu pieņemšanā. Tas, ka lēmumi (hronoloģiskā kārtībā), piemēram, par Latvijas iekļaušanu PSRS, Latvijas iestāšanos Eiropas Savienībā vai Abrenes nodošanu Krievijai ir \'drosmīgi un ilgtermiņa\', nevar kalpot par tiesībpolitisku argumentu, lai ierobežotu (argumenta pēc juridiski pastāvošās) tautas tiesības par tiem lemt.
Gatis
9. Novembris 2011 / 09:27
0
ATBILDĒT
Nevaru piekrist par sajūsmu, tā šeit nav domāta un kā pareizi norādat - 21. gs. par tādu nevar runāt! Tomēr valsts vadītājiem jābūt ar spēju ilgtermiņā nodrošināt valsts attīstību. Šajā komentārā tieši runāts par gudriem un saprātīgiem valsts vadītājiem (likumdevēja pārstāvjiem, ministriem), kas nenozīmē varas uzurpāciju, bet spēju pieņemt ilgtermiņā pareizu lēmumu. Ja mēs noliedzam valsts vadītāju spēju pieņemt pareizus un drosmīgus lēmumus sabiedrības labā, tad zūd jēga runāt par šādu tautas pārstāvju nepieciešamību.
Garāmgājējs
8. Novembris 2011 / 23:28
0
ATBILDĒT
Šāds komentārs labi iederētos pagājušā gadsimta 30o gadu otrās puses Latvijā, bet es neesmu pārliecināts, vai tehnokrātiskas elites apjūsmošana un apbrīna par \'valsts vadīb[u], kas stipras valsts sasniegšanas nolūkā var novērst nekārtības un vājumu valstī, nošķirot pagaidu ļaunumu no pastāvīgā\', ir tas, kas visskaidrāk izriet no Satversmes 1.panta 2011.gadā.
visi numura raksti
Edgars Pastars
Skaidrojumi. Viedokļi
Konstitucionālo vērtību aizsardzība Saeimas atlaišanas gadījumā
Demokrātiskas valsts iekārtas pamats ir tautas vēlēts parlaments – institūcija, kas rīkojas suverēna pilnvarojumā. Parlaments ir tautas leģitimēts un tā lēmumi ir vispārsaistoši. Parlaments ir institūcija, kuras darbībai pēc ...
5 komentāri
Artūrs Caics
Skaidrojumi. Viedokļi
Politiskās atbildības jēdziena tiesiskais regulējums

Rakstā analizēts politiskās atbildības jēdziena tiesiskais regulējums Latvijas Republikā, īpašu uzmanību pievēršot tiem subjektiem, kuru politiskā atbildība ir tieši noteikta normatīvajos aktos.

Edgars Džeriņš
Skaidrojumi. Viedokļi
Vainīguma prezumpcija braukšanas ātruma režīma ievērošanas lietās
Šajā rakstā, balstoties uz spēkā esošajiem tiesu spriedumiem, autors pierādīs, ka Ceļu policija (CP) lieto neatbilstošus radarus un nepiemērotās vietās, šo praksi masveidā piesedzot tikai ar vienu pierādījumu – administratīvā ...
23 komentāri
Jekaterina Kušakova
Nedēļas jurists
Jekaterina Kušakova
3 komentāri
Notikums
Notāri kopsapulcē atskatās uz paveikto un pārvēl vadību
Pagājušajā piektdienā, 4. novembrī, notika Latvijas Zvērinātu notāru kopsapulce, kuras darba kārtību veidoja divas galvenās daļas: atskats uz paveikto trīs gadu griezumā (2008. gadā ievēlētā Zvērinātu notāru padomes sastāva ...
AUTORU KATALOGS