ŽURNĀLS Redaktora sleja

14. Februāris 2012 /Nr.7 (706)

Referendums kā zināšanu māte
17 komentāri

Šaubas ir domājoša cilvēka pazīme. Jo vairāk kāds mācās un pieredz, jo mazāk viņā pārliecības par kādas patiesības absolūtumu. Juristi šai ziņā ir īpaši trenēti, jo jau skolas solā apgūst obligāto principu audiatur et altera pars (jāuzklausa arī otra puse).

Tieši tādēļ daudzi kolēģi diskusijās par gaidāmo referendumu ir sākuši meklēt racionālus argumentus principā aksiomātiskajam (pašsaprotamajam) Satversmes 4. panta pirmajam teikumam – “Valsts valoda Latvijas Republikā ir latviešu valoda.” Satversmes kodols vai valsts pamati – vienalga, kā mēs to saucam, – tās ir pamatlietas, kas nosaka un raksturo Latvijas kā demokrātiskas un nacionālas valsts identitāti jeb saturu: ar citām neatkarīgām un demokrātiskām valstīm kopīgos un arī no tām atšķirīgos elementus. Latviešu valoda kā valsts valoda ir viena no šīm pamatlietām jeb raksturlielumiem, jo tieši latviešu tautas (nevis zviedru, vācu, krievu vai ķīniešu) pašnoteikšanās rezultātā ir radusies Latvijas valsts.

Viens no valsts dibinātājiem Jānis Čakste (tieši viņš vadīja Latviešu bēgļu Centrālo komiteju, kur Pirmā pasaules kara gados nobrieda doma par Latviju kā neatkarīgu valsti; viņš bija arī Tautas padomes un Satversmes sapulces priekšsēdētājs, pirmais Latvijas Republikas prezidents) divus gadus pēc valsts dibināšanas, 1920. gada 18. novembrī, uzrunājot Satversmes sapulci, teica: “Latvijas valsts izaugusi no latviešu tautas vienprātības, tā ir palikusi stipra caur Latvijas tautas vienprātību [..].”

Tādējādi viņš atainoja Latvijas dibināšanas apstākļus: jau no pašiem Tautas padomes darbības sākumiem latviešu politiķiem valsts celtniecībā pievienojās arī citu tautību politiskie spēki – Latvijas tautā apvienojās latvieši kā valstsnācija un mazākumtautības, kas dzīvoja un arī mūsdienās dzīvo Latvijas teritorijā.

Dažus mēnešus vēlāk, 1921. gada janvārī, kad Latviju de iure atzina citas valstis, J. Čakste raksturoja valsts izveides gaitā un brīvības cīņās apliecināto suverēna vienprātību: “Latvijas tautai vajadzēja pierādīt, ka viņai ir cieta griba būt patstāvīgai, neatkarīgai valstij un ka viņai līdz ar to ir vajadzīgais spēks, lai savu neatkarību aizstāvētu. [..] valstis rada pašas tautas un uz viņām atbalstās viņu īstās tiesības.”

Demokrātam un juristam J. Čakstem, protams, nebija šaubu nedz par Latvijas valsts tapšanas apstākļiem, kuros viņš pats aktīvi piedalījās, nedz par viņa vadībā pieņemtās Satversmes kodolu un tajā ietverto suverēna – Latvijas tautas – jēdzienu. Acīmredzot tieši tādēļ Satversmes sākotnējā tekstā nebija normas par latviešu valodu kā valsts valodu. Tas taču bija pats par sevi saprotams – ka tieši latviešu valoda būs tā, kas vienos Latvijas tautu, lai jaunā, demokrātiskā valsts varētu funkcionēt un Latvijas tauta tādējādi varētu dzīvot mierā un labklājībā.

Diemžēl Satversmes radītāji nebija gaišreģi un nespēja paredzēt nedz Otro pasaules karu, nedz Latvijas ilgstošo okupāciju un tās politiskās, demogrāfiskās un citas sekas. Viņi nespēja iedomāties, ka Latvijas tautai, tajā skaitā politiķiem un juristiem, radīsies šaubas par pašsaprotamām lietām. 1998. gadā Satversmē tika nostiprināts latviešu valodas kā valsts valodas statuss. 2012. gada 18. februārī Latvijas tautai tas vēlreiz jāapliecina referendumā.

Jau divreiz citētais J. Čakste Satversmes sapulci aicināja uz vienotu darbu Latvijas labā: “Mēs izsargāsimies sēt nesaprašanās un naida sēklu.” Valodas referenduma iniciatori ir rīkojušies pretēji šim principam. Ir dīvaini pārjautāt suverēnam pamatlietas, kas jau sākotnēji, valsti dibinot, ir izlemtas (ja vien nav mērķis dibināt jaunu, citu valsti). Taču nav ļaunuma bez labuma. Ja sekojam romiešu atziņai repetitio mater studiorum (atkārtošana zināšanu māte), referenduma rezultātam vajadzētu darīt skaidrus Latvijas valsts pamatus visiem tiem, kas tos vēl nav izpratuši.

komentāri (17)
17 KOMENTĀRI
TAVA ATBILDE :
VĀRDS
3000
IENĀKT:
KOMENTĒŠANAS NOTEIKUMI
mazgudrais
20. Februāris 2012 / 09:59
0
ATBILDĒT
4.maija deklarāciju pieņēma neleģitīma attiecībā pret Latvijas republiku varas struktūra, tas tiesa, ar šo deklarāciju leģitīmi tika paziņots, ka šī neleģitīmā struktūra plāno atkāpties no varas, tātad nolikt savas neleģitīmās varas pilnvaras, un tikai, un ne vairāk. tas, ka kādreiz tiek jautāts kādu personu viedoklis, ir tikai viedokļa noskaidrošana un nekas vairāk, sevišķi jautājumā, kur pilntiesīgi ir lemt tikai pilsoņi.

nav tādas 4.maija republikas, tāda var būt tikai SC fantāzijās
LETA
16. Februāris 2012 / 17:49
0
ATBILDĒT
Aicina Latvijas baltkrievus balsot pret valsts valodas statusa piešķiršanu krievu valodai



Publicēta: 16:52 16.02.2012.

Rīga, 16.febr., LETA. Latvijas Baltkrievu kultūras biedrība \"Svitanak\" un Baltkrievu pilsoniskās sabiedrības koordinācijas centrs Rīgā aicina Latvijas baltkrievus sestdien iet uz referendumu un balsot pret valsts valodas statusa piešķiršanu krievu valodai.





Kā aģentūru LETA informēja Baltkrievu pilsoniskās sabiedrības koordinācijas centra Rīgā izpilddirektors Ramans Kavalčuks, neatkarīga valsts, dzimtā valoda, nacionālā identitāte, kultūra un tradīcijas ir katras nācijas pamatvērtības.





\"Ir pagājuši 20 gadi, kopš Baltkrievija atguva savu neatkarību un baltkrievi atsāka mūsu dzimtās valodas, nacionālās kultūras un tradīciju atjaunošanu. Par nožēlu kopš 1995.gadā notikušā referenduma Baltkrievijā, kas notika Aleksandra Lukašenko autoritārā režīma ilgtermiņa ierobežojošās politikas ieviešanas ietekmē, kad krievu valodai piešķīra oficiālās valsts valodas statusu, mūsu dzimtā baltkrievu valoda tiek lielā mērā diskriminēta un pamazām iznīcināta,\" uzsver Kavalčuks.





Viņš uzsver, ka Baltkrievijas valdība ir saīsinājusi vai samazinājusi visus kursus, kas sākotnēji tika pasniegti baltkrievu valodā augstākās izglītības iestādēs, zinātniskās grāmatās, klasiskajā prozā un dzejā, literatūrā bērniem. Ir bijuši neskaitāmi gadījumi, ka policija ir aizturējusi cilvēkus, kā arī cilvēkiem ir bijusi liegta iestāšanās darbā tikai tādēļ, ka viņi runā baltkrievu valodā ikdienas dzīvē.





Valsts pārvalde, kuru vadīja Lukašenko, izdeva rīkojumu baltkrievu mācību valodu noņemt un aizstāt to ar krievu valodu lielākajā daļā Baltkrievijas augstskolu un bērnudārzu. Mūsdienās baltkrievu valodā runājošās ģimenes pulcējas privātmājās un dzīvokļos, lai dzimto valodu un zemes patieso vēsturi mācītu saviem bērniem, baidoties no Baltkrievijas pastāvošā režīma drošības spēku uzbrukuma, esošo situāciju raksturo Kavalčuks.





Viņš aicina Latvijas baltkrievus atcerēties, ka viņu mājas ir Latvijā un viņi ir ievērojama latviešu sabiedrības daļa.





\"Mūsu lūgums jums ir aizsargāt likumīgās konstitucionālās tiesības un vērtības latviešu tautiešiem. Mēs aicinām jūs apmeklēt vēlēšanu iecirkņus 18.februārī un balsot pret grozījumiem Satversmē un pret otrās valsts valodas oficiālā statusa piešķiršanu krievu valodai Latvijā,\" aicina Kavalčuks.





Latvijas Baltkrievu kultūras biedrība \"Svitanak\" kopš Atmodas laika ir atbalstījusi latviešu tautu tās valsts neatkarības atgūšanā un latviešu valodas, kā vienīgās valsts valodas pastāvēšanā Latvijā.





\"Pašlaik, referenduma laikā, kad tiek izlemts jautājums par latviešu valodas valstiskumu, mēs atbalstām latviešu tautu tās valodas kā vienīgās valsts valodas saglabāšanā un aicinām visus Latvijas baltkrievus 18.februāra referendumā atbalstīt latviešu valodu kā vienīgo valsts valodu, tā apliecinot savu cieņu Latvijas valstiskuma konstitucionālajiem pamatiem,\" aicina \"Svitanak\" valde.





Kā ziņots, tautas nobalsošana par grozījumiem Satversmē, kas paredz piešķirt valsts valodas statusu krievu valodai, notiks sestdien. Referendumā Satversmes grozījumi tiks pieņemti, ja par tiem nobalsos vairāk nekā puse balsstiesīgo vēlētāju, kuru skaits 11.Saeimas vēlēšanās bija 1 543 786, tātad par otras valsts valodas statusa piešķiršanu krievu valodai referendumā būs jānobalso vismaz 771 893 vēlētājiem.
Rigaer Zeitung
16. Februāris 2012 / 16:57
0
ATBILDĒT
No Latvijas konstitucionālo tiesību viedokļa AP bija tiesīga atjaunot Satversmes darbību, jo prettiesiski apturētās Satversmes darbības atjaunošana ir jebkuras varas institūcijas pienākums, kura Latvijas valstī realizē valsts varu.

----

Šī Levita kunga doma ir interesanta, bet ir vismaz divas grūtības:

1. Ar tādu pieeju nāktos izdarīt daudzus tehniski līdzīgus un saturiski pretrunīgus secinājumus. Piemēram, tad var apgalvot, ka jebkuras Vidzemes, Kurzemes un Vitebskas (u. c.) guberņas teritorijā valsts varu realizējošas institūcijas pienākums ir atjaunot prettiesiski apturēto 1906. g. Krievijas Impērijas Pamatlikumu darbību.

2. Ja AP nebija rīcības brīvības kā tikai atjaunot Satversmes darbību, tad Neatkarības deklarācija ir prettiesiska - Satversmes pantu lielākās daļas darbību tā ierobežoja.



Kopumā - ar juridiskiem trikiem var mēģināt uzturēt visādas fikcijas, un reizēm tas pat varētu būt lietderīgi, bet pašreiz valdošā pieeja noved pie vismaz bērnu tiesību uz pilsonību (sk. SPPPT un Kovenciju par bērna tiesībām, ko apstiprināja tā pati AP) pārkāpuma - daudzi bērni 1991. g. 15. oktobrī, kad visu LPSR pilsoņu ievelētā AP noteica LR pilsoņu loku, izrādījās bez jebkādas pilsonības.
G.
16. Februāris 2012 / 12:50
0
ATBILDĒT
Ir 2012. gada referenduma priekšvakars. Zīmīgi, ka šie 2 jautājumi dikusijā tiek aplūkoti vienlaikus.



Ar savu necilo pienesumu centīšos ieviest skaidrību par 4.maija dokumentu.

Neizslēdzot iespēju, kas viedokļu atšķirība par 1990. gadā ievēlētās LPSR AP leģitimitāti ir nomaldījušos dvēseli aizraujošs mirklis referendumu gaidot, tomēr atļaušos izmanto Deklarācijas tēva - Egila Levita domas par LPSR AP.



____________________________________________

Šīs konstrukcijas jēga bija uzsvērt Latvijas valststiesisko pamatu - Satversmi - ,kuras atjaunošana ir mērķis, kas sasniedzams pakāpeniski.



Līdzīgi rīkojās arī Lietuvas AP, 1990. g. 11. martā atjaunojot Lietuvas 1938. g. 12. maija Konstitūciju, vienlaicīgi apturot to Konstitūcijas daļu darbību, kuras regulē valsts institūciju darbību, bet atstājot spēkā tos pantus, kuri nosaka valsts konstitucionāli tiesisko pamatu.Igaunija turpretim 1990. g. 8. maijā jau no paša sākuma atjaunoja tikai tos Igaunijas 1938. gada Konstitūcijas pantus, kuri nosaka valsts konstitucionāli tiesisko pamatu.



No Latvijas konstitucionālo tiesību viedokļa AP bija tiesīga atjaunot Satversmes darbību, jo prettiesiski apturētās Satversmes darbības atjaunošana ir jebkuras varas institūcijas pienākums, kura Latvijas valstī realizē valsts varu.

_______________________________________________
The Economist
15. Februāris 2012 / 18:02
0
ATBILDĒT
Some fear that the tacit reconciliation of recent years, in which Latvian residents of all stripes just got on with their lives rather than arguing about history, may be jeopardised. Whether or not the referendum will be followed by protests and uprisings from the Russian community, as promised by the initiators, the bill for the referendum will be a heavy one. Latvia has so many other things to worry about.
Rigaer Zeitung
15. Februāris 2012 / 17:29
0
ATBILDĒT
4. maija deklarācija atjauno, nevis nodibina valsti

---

Pieņemsim, ka tā. Jautājums ir - vai šīs deklarācijas pieņemšana ir leģitīma? Ja LPSR AP ir bijusi kāda leģitimitāte, tad tā izrietēja no aizklātās balsošanas, kurā piedalījās arī šodienas nepilsoņi.



Satversmes tiesas spriedums robežlīguma lietā tiešām ir nekonsekvents. Tas nav tikai mans viedoklis - tiesnese Krūma savās atsevišķajās domās to parādīja.
1918
15. Februāris 2012 / 17:26
0
ATBILDĒT
4. maija deklarācija atjauno, nevis nodibina valsti.

Izlasier rūpīgi spriedumu. Ja nesaprotat, izlasiet vēlreiz. Pēc tam vēl vienu reizi. Vēl vienu reizi. Un tā, kamēr sapratīsiet.
Rigaer Zeitung
15. Februāris 2012 / 17:18
0
ATBILDĒT
Jūsu pieeja rada būtisku problēmu - 4. maija Neatkarības deklarācija sanāk neleģitīma - vai Jūs to tiešām vēlaties? Savukārt Satversmes tiesa robežlīguma lietā atzinusi šo deklarāciju par konstitucionālā ranga normu.
1918
15. Februāris 2012 / 17:14
0
ATBILDĒT
\"4. maija republiku ir dibinājuši arī pašreizējie nepilsoņi un naturalizējušies pilsoņi\"



Nav tādas republikas. Ir 1918. gada Latvijas Republika, kas bija aptuveni 50 gadus okupēta un atguva neatkarību.
Rigaer Zeitung
15. Februāris 2012 / 17:10
0
ATBILDĒT
P.S. Kritizējot manu izteicienu \"vienāda cieņa gan pret latviešiem, gan pret krieviem\" par vienāda statusa noteikšanu latviešu un krievu valodai, jūs rakstījāt \"Nevajadzētu aizvainot lietuviešus, ukraiņus, poļus, ebrejus, baltkrievus, sauvcot visus par krieviem.\". Tātad jūs atzīstat, ka nav nekas aizvainojošs īsumam saukt latviešvalodīgos par latviešiem. Domāju, tas pats attiecināms uz krievvalodīgajiem un krieviem. Tomēr piekritīšu, ka precīzāk būtu lietot vārdus \"latviešvalodīgie\" un \"krievvalodīgie\"
Rigaer Zeitung
15. Februāris 2012 / 17:04
0
ATBILDĒT
NB Piedodiet, iepriekšējā komentārā nepilnīgi tika uzrakstīts gan mans, gan Jūsu pseidonīms.



1)(..) Latvijas tauta bija toleranta un ļāva okupācijas laika iebraucējiem šeit palikt. Diemžēl pateicības vietā pretī netika saņemta lojalitāte pret neatkarību atguvušo valsti.

Tagad, saņemot kaimiņvalsts politisko atbalstu, šis dzeguzes bērns cenšas ieviest savus spēles noteikumus svešā mājā.

----

Sk. iepriekšējo komentāru - 4. maija republiku ir dibinājuši arī pašreizējie nepilsoņi un naturalizējušies pilsoņi, tāpēc runāt par tiem kā par \"okupācijas laika iebraucējiem\" (patiesībā ap pusi nepilsoņu dzimuši Latvijā) un \"dzeguzes bērniem\" ir absurdi. Arī salīdzinājums ar kolonistiem ir nevietā - Latvija bija viena no PSRS attīstītākajām republikām, nevis ekspluatēta, kā kolonija. Vēl absurdāks un diskriminējošs ir tas, kad par Latvijas pilsoņu iesniegto likumprojektu runā kā par centieniem ieviest savus spēles noteikumus SVEŠĀ mājā.



2) tautai neviens nevar atņemt tiesības grozīt konstitūciju (tāpat kā tiesības uz revolūciju) un arī dibināt jaunu valsti. Līdzīgi kā Latvijas tautai neviens nevar atņemt tiešibas aizstāvēt savu valsti. Tas šajā referendumā arī tiks izdarīts.

----

Kāda \"savas valsts aizsardzība\"? Referendumā ir jautājums par to, kā labak iekārtot valsti. Kāds lai nebūtu iznākums, valsts nekur nepazustu - atšķirība ir tikai, vai tā vienlīdzīgi rūpēsies par abu lielāko valodas kopienu pārstāvju interesēm.
Rigaer
15. Februāris 2012 / 16:57
0
ATBILDĒT
1) Jūs runājat par trešdaļu Latvijas iedzīvotāju vai Latvijas pilsoņu?

---

Par trešdaļu iedzīvotāju - noteikti.



Par trešdaļu pilsoņu var runāt, ja atzīt \\\"nepilsoņus\\\" (bijušos LPSR pilsoņus un viņu bērnus) par Latvijas pilsoņiem. Ņemot verā to, ka Neatkarības deklarāciju pieņēma Latvijas PSR Augstākā Padome (expressis verbis norādot, ka darbojas tieši kā LPSR AP, nevis, piemēram, kā demokrātiski ievēlētie tautas pārstāvji, kā apgalvoja Kosovas neatkarības deklarācijas autori, lai pamatotu, ka tie nepārsniedz Kosovas varas iestādēm ANO piešķirtās pilnvaras), un arī 1991. g. marta aptaujā par neatkarību LR varas iestādes jautāja šodienas nepilsoņu viedokli, tam ir nopietns pamats.



2) Jūs runājat par krievvalodīgajiem vai krieviem? Krievi nav trešdaļa nedz Latvijas pilsoņu, nedz iedzīvotāju kopskaitā. Nevajadzētu aizvainot lietuviešus, ukraiņus, poļus, ebrejus, baltkrievus, sauvcot visus par krieviem.

----

Es runāju par krievvalodīgiem (lingvistiska mazākumgrupa - par tās jēdzienu vispār sk. SPPPT un 1992. ANO ĢA deklarāciju, abas pieejamas www.tiesibsargs.lv, par krievvalodīgo jēdzienu Latvijā sk., piemēram, Eiropas Komisijas pret rasismu un neiecietību ziņojumus par Latviju www.coe.int/ecri ), tāpēc aicinājumi nesaukt visus par krieviem ir dīvaini.



3) Cieņa pret mazākumtautībām nav saistīta ar valsts valodu, bet gan ar mazākumtautību tiesību standartu, kas noteikts, gan Satversmē, gan attiecīgos starptautiskos dokumentos. Savukārt cieņa pret valsti un pamatnāciju viennozīmīgi saistāma ar valsts valodas apguvi.

-----

1. Mazākumtautību tiesību standarts ir minimāla cieņa pret mazākumtautībām (diemžēl arī ar to LR ir problēmas - sk. Eiropas Padomes atzinumu par Vispārējās konvencijas par nacionālo minoritāšu izpildi. Ja šo minimālo cieņu izrādītu, referenduma varētu nebūt). Bet LR ir tiesīga sekot arī labākajai ārvalstu praksei - piemēram, Somijai, kur 5,5 % iedzīvotāju (zviedru) valodai arī ir valsts valodas statuss - Somija tādejādi izrāda augsto cieņu pret savu lielāko mazākumtautību.

2. Daudzās valstīs valsts valodas vispār nav, tāpēc no Jūsu viedokļa izriet absurds secinājums, ka, piemēram, ASV nav iespējams cienīt. Parādās arī interesants jautājums par Dienvidāfriku - vai to cienīt var, tikai apgūstot visas tās 11 oficiālās valodas, vai pietiek ar kādu no tām (līdzīgds jautājums ir arī ar Somiju)?

3. Neviens it kā arī neiebilst pret to, ka valsts valoda (vai arī - abas valsts valodas) būtu apgūstama. Pieņēmums, ka divvalodība nozīmētu, ka apkalpojošās sfēras darbinieki var nemācīties latviešu (vai krievu) valodu un, respektīvi, ka latviešu lingvistiskas tiesības tiktu aizskartas, ir neloģisks, jo tad sanāk, ka latvieši varētu neapgūt krievu valodu, krievi - latviešu valodu... un kā tie sazinātos? Acīmredzami divvalodība prasītu apgūt abas valsts valodas tiem, kas sniedz pakalpojumus (vismaz tur, kur abas valodas iz izplatītas - tai pašā Somijā ardivām valsts valodām ir arī vienvalodīgās pašvaldības tur, kur zviedru vai somu ir pārāk maz).
LETA 15.02.2012.
15. Februāris 2012 / 16:31
0
ATBILDĒT
Krievijas režīma opozicionāri: Referendumu par otru valsts valodu iniciējuši Krievijas specdienesti



Rīga, 15.febr., LETA. Referendumu par otru valsts valodu Latvijā iniciējuši Krievijas specdienesti, šodien preses konferencē sacīja Krievijas režīma opozicionāri un cilvēktiesību aktīvisti - partijas \"Demokrātiskā savienība\" dibinātāja, disidente Valērija Novodvorska un partijas biedrs, Maskavas Valsts universitātes profesors Konstantīns Borovojs.



Viņi apgalvoja, ka viņu rīcībā esot arī pierādījumi, taču žurnālistiem tos viņi neatklāja. Novodvorska uzsvēra, ka visiem iedzīvotājiem, tostarp arī Latvijas krieviem, ir jāiet uz referendumu un jābalso pret valsts valodas statusa piešķiršanu krievu valodai. Viņa ierosināja nofotografēt savu balsošanas biļetenu, lai šī fotogrāfija būtu kā biļete uz demokrātisku sabiedrību.



Novodvorska arī pauda uzskatu, ka referenduma mērķis ir destabilizēt situāciju Latvijā ar cerību, ka Latvijas iedzīvotāji vēlāk palūgs viņus uzņemt ja ne Krievijas sastāvā, tad vismaz NVS.



Kā ziņots, atsaucoties biedrības \"Demokrātiskie patrioti\" uzaicinājumam, Rīgā šodien ieradušies Krievijas režīma opozicionāri un cilvēktiesību aktīvisti - partijas \"Demokrātiskā savienība\" dibinātāja, disidente Novodvorska un partijas biedrs, Maskavas Valsts universitātes profesors Borovojs.



Vizītes laikā līdz 18.februārim Novodvorskai un Borovojam ir paredzētas intervijas un tiešraides televīzijā un radio saistībā ar gaidāmo krievu valodas referendumu, kā arī oficiālas tikšanās ar Saeimas un Rīgas domes deputātiem, Saeimas Cilvēktiesību un sabiedrisko lietu komisiju un Austrumeiropas politikas centra pārstāvjiem.



Kā ziņots, Novodvorska un Borovojs savā blogā sociālajā tīklā \"Live Journal\" pērn veltīja vairākus ierakstus Latvijas krievvalodīgo tēmai, aicinot Latvijas sabiedrību neuzķerties uz Kremļa provokācijām. Tika norādīts, ka parakstu vākšana Latvijā par oficiālās valsts valodas statusa piešķiršanu krievu valodai ir Kremļa rīkota un finansēta akcija, lai izraisītu Latvijas sabiedrībā konfrontāciju un traucētu integrāciju.
Eho Moskvi
15. Februāris 2012 / 16:16
0
ATBILDĒT
Juristi lieto precīzus faktus un tikai uz tādiem pamatots argumets ir pieņemams!



Daži jautājumi, kas izriet no Jūsu minētajiem \"faktiem\" un \"argumentiem\".



Jūs rakstāt: \"Viņi piedāvāja piešķirt valsts valodas statusu vēl aptuveni trešdaļas iedzīvotāju valodai, blakus vairākuma (ap 60 %) valodai. Tas nav naids, bet pilnīgi vienāda cieņa gan pret latviešiem, gan pret krieviem.\"



1) Jūs runājat par trešdaļu Latvijas iedzīvotāju vai Latvijas pilsoņu?

2) Jūs runājat par krievvalodīgajiem vai krieviem? Krievi nav trešdaļa nedz Latvijas pilsoņu, nedz iedzīvotāju kopskaitā. Nevajadzētu aizvainot lietuviešus, ukraiņus, poļus, ebrejus, baltkrievus, sauvcot visus par krieviem.

3) Cieņa pret mazākumtautībām nav saistīta ar valsts valodu, bet gan ar mazākumtautību tiesību standartu, kas noteikts, gan Satversmē, gan attiecīgos starptautiskos dokumentos. Savukārt cieņa pret valsti un pamatnāciju viennozīmīgi saistāma ar valsts valodas apguvi.





Jūs rakstāt:

\"Tautas sastāvs ir stiprin mainījies. Dīvaini ir neatzīt tautai tiesības grozīt konstitūciju.\"



1) ja esat jurists, jums vajadzētu apjaust saikni starp Latvijas 50 gadu okupāciju un iedzīvotāju sastāva izmaiņām, kā arī atzīt faktu, ka ļoti daudzās vastīs pasaulē pēc okupācijas beigām kolonisti ir bijuši spiesti aizbraukt. Līdzīgi procesi noritēja pēc PSRS sabrukuma, kad \"krievvalodīgie\" eks-padomju pilsoņi migrēja prom, piemēram, no Kazahstānas. Latvijas tauta bija toleranta un ļāva okupācijas laika iebraucējiem šeit palikt. Diemžēl pateicības vietā pretī netika saņemta lojalitāte pret neatkarību atguvušo valsti.

Tagad, saņemot kaimiņvalsts politisko atbalstu, šis dzeguzes bērns cenšas ieviest savus spēles noteikumus svešā mājā.



2) tautai neviens nevar atņemt tiesības grozīt konstitūciju (tāpat kā tiesības uz revolūciju) un arī dibināt jaunu valsti. Līdzīgi kā Latvijas tautai neviens nevar atņemt tiešibas aizstāvēt savu valsti. Tas šajā referendumā arī tiks izdarīts.
andis
15. Februāris 2012 / 04:07
0
ATBILDĒT
Bravo,izvērstajiem kodolīgajiem argumentiem. Jūtams intelekts un skaidra galva. Jā kāds nories Rigaer Zeitung, adresāti būs vismaz divi. Domāju, ka arī A.Strupišs un I.Reine pievienotos Rigaer argumentiem.
Dusmīgā
14. Februāris 2012 / 14:30
0
ATBILDĒT
Manuprāt, šī nav ne īstā vieta, ne īstais laiks, kad Jums sprēgāt ar savām asprātībām!



Viss ir gaužām vienkārši: celies un ej!!!
Rigaer Zeitung
14. Februāris 2012 / 12:11
0
ATBILDĒT
principā aksiomātiskajam (pašsaprotamajam) Satversmes 4. panta pirmajam teikumam - \\\"Valsts valoda Latvijas Republikā ir latviešu valoda.\\\"

---

Tas, ka vairākuma valodai piešķirams augstākais statuss, varētu būt aksiomatisks. Bet to referendumā arī neapšauba! Un tas, ka augstākais statuss nevarētu būt noteikts vairākām valodām, nebūt nav aksioma (sk. Somiju, kur neatkarīgas valsts dibināšanas laikā zviedru īpatsvars bija aptuveni tāds pats kā LR 1920. g. tautskaitē, un krietni mazāks nekā tagad).



Latviešu valoda kā valsts valoda ir viena no šīm pamatlietām jeb raksturlielumiem, jo tieši latviešu tautas (nevis zviedru, vācu, krievu vai ķīniešu) pašnoteikšanās rezultātā ir radusies Latvijas valsts.

---

Pirmkārt, jau Tautas ppadomes platformā ir norāde arī uz mazākumtautību tiesībām (uz to zemāk norāda arī autore, bet neizdara secinājumu, ka pašnoteikšanās tiesības izmantoja Latvijas tauta, kurai pēc Satversmes arī pieder suverēnā vara, nevis ka šīs tiesības bija tikai latviešu tautai; šāda pieeja būtu diskriminējoša). Otrkārt, ja arī pieņemt, ka valsts valodas statusa mnostiprināšana latviešu valodai ir šāda \\\"pamatlieta\\\", tas nenozīmē, ka otras valsts valodas statusa liegšana citām valodām arī būtu tāda \\\"pamatlieta\\\".



Acīmredzot tieši tādēļ Satversmes sākotnējā tekstā nebija normas par latviešu valodu kā valsts valodu. Tas taču bija pats par sevi saprotams

---

Patiesībā Satversmes projektā šāda norma bija - 2. daļā, par cilvēktiesībām, ko zināmu apstākļu dēļ 1922. g. nepieņēma. Un nekāda sevišķa grozīšanas kārtība attiecīgajam pantam (115.) nebija paredzēta.



\\\"Mēs izsargāsimies sēt nesaprašanās un naida sēklu.\\\" Valodas referenduma iniciatori ir rīkojušies pretēji šim principam

----

Viņi piedāvāja piešķirt valsts valodas statusu vēl aptuveni trešdaļas iedzīvotāju valodai, blakus vairākuma (ap 60 %) valodai. Tas nav naids, bet pilnīgi vienāda cieņa gan pret latviešiem, gan pret krieviem.



dīvaini pārjautāt suverēnam pamatlietas, kas jau sākotnēji, valsti dibinot, ir izlemtas

---

Tautas sastāvs ir stiprin mainījies. Dīvaini ir neatzīt tautai tiesības grozīt konstitūciju.



referenduma rezultātam vajadzētu darīt skaidrus Latvijas valsts pamatus visiem tiem, kas tos vēl nav izpratuši

---

Valsts pamatus var grozīt. \\\"Skaidrot\\\" tos izskan pēc pretēja pieņēmuma
visi numura raksti
Jautrīte Briede, Edvīns Danovskis
Skaidrojumi. Viedokļi
Publisko tiesību subjektu civiltiesiskais statuss
Šogad aprit 10 gadi, kopš pieņemts Valsts pārvaldes iekārtas likums (turpmāk arī – VPIL). Šis likums skaidri nosaka valsts pārvaldes institucionālo sistēmu un darbības pamatprincipus kā publisko, tā privāto tiesību jomā. Par ...
16 komentāri
Inga Melnace
Skaidrojumi. Viedokļi
Top apjomīgi grozījumi Kriminālprocesa likuma C daļā
Pašlaik starptautiskā sadarbība krimināllietās Eiropas Savienībā ir viena no tām jomām, kas attīstās visstraujāk. Laikā no 2005. gada līdz 2010. gadam ir pieņemti septiņi pamatlēmumi (sk. tabulu Nr. 1), kas viennozīmīgi ietekmē ...
Tiesību prakse
Salīdzināmo personu loks amatpersonu skaita samazināšanas un amata likvidēšanas gadījumos
Gadījumā, ja ministrijas strukturālās izmaiņas ietver ne tikai amatpersonu atbrīvošanu, samazinot to skaitu pa atbildības līmeņiem un darbības jomām, bet arī ministrijas funkciju pārdali pa struktūrvienībām, lai piemērotu likuma ...
17 komentāri
Vida Kravcova
Nedēļas jurists
Vida Kravcova
Emīls Paupe
Eiropas telpā
Tiesības uz taisnīgu tiesu ES Komisijas konkurences pārkāpumu procedūrā (II)
Šajā rakstā autors turpina analizēt (sk.: Tiesības uz taisnīgu tiesu ES Komisijas konkurences pārkāpumu procedūrā. Jurista Vārds, Nr. 41(688), 11.10.2011.), vai Eiropas Savienības Komisijas konkurences pārkāpumu procedūrā, kurā tiek ...
AUTORU KATALOGS