ŽURNĀLS Skaidrojumi. Viedokļi

7. Maijs 2013 /Nr.18 (769)

Vai maksātnespējas procesa administratoram vajadzētu būt valsts amatpersonai
12 komentāri
Mg.iur.
Jānis Jurkāns
zvērināts advokāts, sertificēts maksātnespējas procesa administrators 

Jau 2007. gadā valsts aģentūras "Maksātnespējas administrācija" tā laika direktora vietnieks juridiskajos jautājumos Ervīns Ābele (kopš 09.07.2008. – direktors) sniedza skaidrojumu par to, kāpēc maksātnespējas procesa administratori nav valsts amatpersonas.1 Skaidrojumā tika norādīts, ka, izvērtējot administratora darbības un funkcijas, secināms, ka tās neatbilst valsts amatpersonas statusa pazīmēm. Pretēju viedokli ir paudusi biedrība "Ārvalstu investoru padome Latvijā" (turpmāk tekstā – Biedrība), publicējot pozīcijas ziņojumu par priekšlikumiem maksātnespējas sistēmas uzlabošanai,2 cita starpā paredzot būtiskas izmaiņas attiecībā uz maksātnespējas procesa administratoriem, nosakot, ka tiem būs piemērojams valsts amatpersonas statuss, kā rezultātā zvērināti advokāti vairs nevarēs vienlaikus būt arī maksātnespējas procesa administratori. Ievērojot to, ka piedāvātie grozījumi ir vērtējami kā pretrunīgi un juridiski nepamatoti, šis raksts veltīts to analīzei pēc būtības.

I. Grozījumu nepieciešamība nav pienācīgi pamatota

Biedrība publicētajos priekšlikumos uzsver, ka maksātnespējas procesa administratori būtu atzīstami par tiesu sistēmai piederīgām personām un tiem būtu nosakāms valsts amatpersonas statuss. Kā galvenos argumentus priekšlikuma iesniedzēja min:

1) administratori ir fiziskas personas, kas saņēmušas valsts vārdā izdotu sertifikātu;

2) administratoriem ir tiesības rīkoties ar parādnieka mantu un to darbības ietekmē trešo personu (kreditoru) intereses;

3) administratori bieži rīkojas nekorekti un to darbībās tiek konstatēti pārkāpumi;

4) administratoriem ir piešķirta liela vara, taču nav efektīva kontroles mehānisma;

5) administratori procesā tiek iecelti ar tiesas nolēmumu;

6) administratora darbības pēc būtības ir vērstas uz tiesas sprieduma izpildi;

7) administratoram vara tiek piešķirta nevis privātas gribas, bet publiska nolēmuma rezultātā.

Lai juridiski izvērtētu, vai maksātnespējas procesa administratoriem patiesi vajadzētu būt pielīdzinātiem valsts amatpersonām, ir jāsniedz pamatotas atbildes uz šādiem jautājumiem:

1) kādu pienākumu veikšana noteic nepieciešamību personu atzīt par valsts amatpersonu;

2) vai maksātnespējas procesa administratori veic pienākumus, kuru veikšanas gadījumā persona jāatzīst par valsts amatpersonu;

3) vai atbilstoši veicamajām funkcijām maksātnespējas procesa administratori drīkstētu būt valsts amatpersonas.

Analizējot piedāvātos priekšlikumus grozījumiem Maksātnespējas likumā, var secināt, ka tajos nav ietverta juridiska analīze par iemesliem, kāpēc administratoriem funkcionāli būtu jābūt valsts amatpersonām un vai administratori vispār drīkstētu būt valsts amatpersonas. Nav analizēta valsts amatpersonas institūta būtība administratoru pienākumu kontekstā. Tāpat nav mēģināts rast atbildi, kāpēc administratori līdz šim nav bijuši valsts amatpersonas. Turklāt piedāvāto priekšlikumu saturs liecina, ka Biedrība visticamāk nav paredzējusi vairākus praktiskus aspektus, piemēram, vai uz maksātnespējas procesa administratoriem kā valsts amatpersonām neattieksies Publisko iepirkumu likums. Uz šādu iespējamību ir norādījuši vairāki maksātnespējas procesa administratori.

Ievērojot minēto un izvērtējot Biedrības argumentus, secināms, ka tie ir nepamatoti arī tālāk minēto iemeslu dēļ.

komentāri (12)
12 KOMENTĀRI
TAVA ATBILDE :
VĀRDS
3000
IENĀKT:
KOMENTĒŠANAS NOTEIKUMI
labs
9. Maijs 2013 / 15:24
0
ATBILDĒT
vizualizēju un sāku smieties par uzrakstīto patiesību, kas pēc būtības ir nonsenss
Namejs
9. Maijs 2013 / 10:44
1
ATBILDĒT
Šeit nu ir piemērs, kad mērķis neattaisno līdzekļus, tikai tāpēc, ka kādai organizācijai gribas, lai papildus varētu sūtīt sūdzības arī KNAB, nevar tagad pēkšņi liegt visiem advokātiem būt arī maksātnespējas administratoriem.
VSOP
8. Maijs 2013 / 16:41
0
ATBILDĒT
Ābeles kunga dziļais mulsums un pēkšņie runas traucējumi kādā nesenā intervijā, vien izdzirdot kāda A7 bāzēta kooperatīva locekļa vārdu un uzvārdu, skaidri parāda MNA īstenotās \"uzraudzības\" spēku.....
anonīms
7. Maijs 2013 / 16:14
0
ATBILDĒT
Jums iespējams piemetusies vajāšanas mānija :)
Magone
7. Maijs 2013 / 11:31
0
ATBILDĒT
Labs raksts! Autors vēl nav pieminējis, ka ne tikai advokātiem, kas pilda arī maksātnespējas administratora pienākumus, bet arī maksātnespējas administratoriem, kuriem pieder savi uzņēmumi, kuru valdes locekļi viņi ir, arī vajadzēs izvēlēties, vai turpināt administratora darbu, ja maksātnespējas administratoriem tiks noteikts valsts amatpersonas statuss. Šādu administratoru netrūkst. Daudziem ir juridiskie biroji, finanšu konsultāciju biroji utt. Cik administratoru paliks? Kādi 50-100. Jo viņi savos birojos bieži vien nopelna vairāk, nekā administrējot maksātnespējas procesus. Sabiedrībai tiek pasniegts, ka administratori peldas naudā, redziet kā viņi dzīvo, bet netiek piebilsts, ka lielu daļu savas naudas viņi iegūst ne jau no maksātnespējas procesu administrēšanas, bet strādājot kā advokāti, juristi un finanšu speciālisti. Vispār būtu interesanti paskatīties, kas no tā iznāktu, ja administratoriem noteiktu valsts amatpersonas statusu. Arī par sevi neesmu pārliecināta, ka paliktu strādāt kā administrators, jo arī piederu pie tiem grēcīgajiem, kas nepelna maizi tikai ar administratora darbu. Labprāt jau pelnītu tikai ar maksātnespējas procesu administrēšanu, bet maizīte par plānu iznāk, gribas arī desiņu virsū uzlikt. Un vismazāk mani baida tas, ka mani kā amatpersonu varētu kontrolēt KNAB, jo savus pienākumus pildu godprātīgi. Jau tagad mūs, administratorus, kontrolē tiesa, Maksātnespējas administrācija, Administratoru asociācija, Ekonomijas policija, kreditoru sapulce, kur piedalās arī VID, parādnieka pārstāvji. Par administratoru var pasūdzēties vienkārši piezvanot uz norādīto tālruni, pat nav jānopūlas ar iesniegumu rakstīšanu. Var zvanīt arī trešās personas. Nez kuru profesiju Latvijā vēl kāds tā uzrauga?! Bet vajagot arī KNAB piesaistīt kā uzraugu, tādēļ jānosaka administratoriem valsts amatpersonas statuss… Varbūt tomēr prātīgāk būtu izanalizēt, kādēļ tie visi iepriekš minētie uzraugi netiek galā ar administratoru uzraudzīšanu, varbūt, ka to KNAB vispirms vajadzētu nosūtiet pie viņiem. Varētu sākt ar Maksātnespējas administrāciju.
!
7. Maijs 2013 / 09:30
0
ATBILDĒT
Cienījamais advokāts teica, ka maksātnespējas procesā administrators nerīkojas ar valsts vai pašvaldības mantu. Bet kā tad gadījumos, ja makstānespējas procesiem pakļautas kapitālsabiedrības, kurās daļas daļēji vai pilnībā pieder valstij vai pašvaldībai? Nabaga advokāti, visi uz pasaules šiem grib atņemt kumosu, tāpēc šiem vajag visu, arī advokāta civilprocesu. Kapēc cienījamie advokāti nebļaujat, kas Jums vajag advokāta procesu administratīvajā lietvedībā? Atbilde vienkārša, tur neko nevar noppelnīt.
...
7. Maijs 2013 / 09:02
0
ATBILDĒT
nav vairs tādas VA \"Maksātnespējas administrācija\" , ir Maksātnespējas administrācija, kas ir tieslietu ministra pārraudzībā esoša tiešās pārvaldes iestāde. Tieslietu ministrs Maksātnespējas administrācijas pārraudzību īsteno ar Tieslietu ministrijas starpniecību.
nezinītis
7. Maijs 2013 / 08:50
0
ATBILDĒT
\"Taču konkrēta procesa ietvaros zvērināta advokāta un valsts intereses var nonākt kolīzijā. Piemēram, kad tiek celta prasība par zaudējumu atlīdzību pret valsti, nemaz nerunājot par juridiskās palīdzības sniegšanu administratīvajā procesā.\"



Un kas tad to lietu izspriedīs bez interesēm? Tiesnesis valsts amatpersona.





Ja jau grib ieviest advokātu procesus, tad lai visi advokāti kļūst par valsts amatpersonām.
nezinītis
7. Maijs 2013 / 08:46
0
ATBILDĒT
\"zvērināti advokāti arī ir pie tiesu varas piederīgas personas, taču tie nav un nedrīkst būt valsts amatpersonas.\"



Kāpēc nedrīkst?
ierādnis
7. Maijs 2013 / 08:32
0
ATBILDĒT
\"Proti, privātpersonas pēc brīvas izvēles izvēlas notāru, kas šķirs viņu laulību, vai tiesu izpildītāju, kas veiks piedziņas darbību, taču privātpersona nevar izvēlēties maksātnespējas procesa administratoru, kas administrēs viņas maksātnespējas procesu.\"



Žēl, es nevaru arī izvēlieties tiesnesi, kas skata lietu... vai tiesu, to noteic likums un sadale.



Bez tam runājot par savā vai valsts vārdā?

Tiesībsargs, deputāti, kapitālsabiedrības padomes loceklis un valdes loceklis arī to dara valsts vārdā? Un kas notiek gadījumos, kad personas valsts vārdā kaut ko dara, bet valsts ir viena, bet konkrēto personu viedokļi dažādi?
Jurists
7. Maijs 2013 / 08:22
0
ATBILDĒT
Šaubos vai administrators neveic kontroles funkcijas attiecībā uz personām, kas neatrodas to tiešā pakļautībā, jo kas tad ir MNP, ja ne administratora veikta personas kontrole maksātspējas atjaunošanai vai likvidācijai.
A.G.
7. Maijs 2013 / 08:13
0
ATBILDĒT
Cienījamā advokāta/administratora apsvērumi ir nepamatotie, šādu loģisku kļūdu dēļ:



1) Iespējams ir pieļauta normatīvo aktu nepilnība, kas būtu labojama, ka Administratorus sertificē nevis valsts institūcija/iestāde, bet biedrība \\\"Latvijas Sertificēto maksātnespējas procesa administratoru asociācija\\\" (turpmāk - Biedrība). Otrkārt diploms nav identisks sertifikātam, bez tam minētās personas neizpilda valsts deleģētus publiskās varas uzdevumus un pienākumus, kā to dara administratori. Acīmredzams arguments ar noslieci uz reductio ad absurdu, kas dotajā gadījumā ir nevietā, jo nesniedz pienācīgu analīzi, kā salīdzināmie ir līdzīgi un atšķirīgi.



2) Apstāklis, ka citām personām, kas nav valsts amatpersonas ir daļa līdzīgu kompetenču (piem. rīkoties trešās personas vārdā), kas nav valsts amatpersonas, nenozīmē, ka administratoriem nav jābūt valsts amatpersonām, jo runa ir par kumulatīvu īpašību un kompetenču kopumu nevis, simulatīvu, kur pēc pazīmes, ja kaut vai viens īpašību un kompetenču kopums sakrīt, bet loģiskais, tad ir izarams negatīvs secinājums par piederību.

A piemīt B īpašība

C piemīt B īpašība

C nav X

Tātad A nav X.

Šāds secinājums pilnībā noteikti neatbilsts formālās loģikas kārtulām.

Klasiski uzskatāms piemērs:

Kaķim ir četras kājas.

Galdam ir četras kājas.

Galds nav dzīvnieks.

Tātad kaķis nav dzīvnieks.

vai

Advokātam ir jābūt jurista kvalifikācijai.

Tiesnesim ir jābūt jurista kvalifikācijai.

Tiesnesim par darbu nedrīkst maksāt puse.

Tātad arī advokātam par darbu nedrīkst maksāt puse.

un līdzīgi.



3) Ieteikumi par kontroli līdzinās sistēmai, kas ne visai labi funkcionē un jau pastāv attiecībā uz advokātiem, piet tam soda funkcija mūsdienās ir cita, tā noteikti nav atriebība, bet to saprātīgi cenšas aizstāt sakārtojot sistēmu tā, lai prevencija būtu pārmērā pār nepieciešamību piemērot sodus, t.i. veidot izstrādātas kontroles sistēmas un mehānismus bez sodošas, bet ar kļūdu novērsošu funkciju.



4) Ir jāvērtē, nevis kontroles mehānismu kvantitāte bet kvalitāte un funkcionalitāte, bez tam fobijiska baidīšanās ir izteikta administratoriem, kas ir advokāti, sevišķi nepamatota KNAB piesaukšana nevietā.



5) Būtu jānošķir un jāanalizē, kādas tiesības kura persona iegūst ar tiesas spriedumu un kāda ir šo tiesību izmantošanas aktivitāte/pasivitāte, funkcionalitāte, iedarbība, ilglaicība u.c., kā arī kāds ir katras no minēto personu ar speciālo funkciju mērķis.



6) Jebkurš tiesas nolēmums konstatē juridisku faktu esamību vai neesamību, bet to kvalifikācijas atšķirība ir to izpildāmībā. Piemēram, nolēmums, kas konstatē personas nāvi nav jāizpilda un no tā tieši neizriet personām nepieciešamība veikt noteiktas darbības, kurpretim nolēmums ar ko tiesa ir konstatējusi, ka darbinieks ir nepamatoti atlaists no darba, noteic tiešas sekas darbinieka atjaunošanu darbā, darbinieka tiesības saņemt kompensāciju. Vai piemēram, tiesa konstatē juridisku faktu, ka A pieder B, nerada aktīvas sekas pretēji īpašuma prasības apmierināšanai, kur konstatējot, ka A ir īpašum tiesības uz B, A tiek atjaunots valdījums uz B. Līdz ar to nav pamatots arguments, ka administratoru un tiesu izpildītāju institūtos nav atrodamas zināmas līdzības.



7) Precizējums ir nepareizi un nevietā, jo pastāv nozīmīga atšķirība starp \\\"varu\\\" un \\\"pienākumiem un tiesībām\\\", jo pirmā (\\\"vara\\\") paredz noteiktu aktivitāti vai spēju uz to, tā ir saprotama kā spēks un spēja veikt noteiktas darbības, savukārt \\\"otrā\\\" ir noteikta pasivitāte, proti, tie ir pirmās ierobežojošie elementi. Kriminoloģijā un tiesību socioloģijā ir atrodami izvērstas analīzes šiem jautājumiem, ar kuriem ticami, ka konkrētā raksta autors nav un nevēlas iepazīties. Bez tam, nepārprotami ir skaidrs, ka administrators var (bet nedrīkst) pārkāpt savas pi
visi numura raksti
Aldis Laviņš
Skaidrojumi. Viedokļi
Pārdomas par Senāta darbības efektivitāti
Nekas dzīvē nestāv uz vietas, viss plūst, viss mainās. Minētajam dzīves likumam, gribam to vai negribam, ir pakļautas arī tiesības un tiesu sistēma. Šajā rakstā pievērsīšos tam, kādas pārmaiņas mainīgā dzīve ir ienesusi ...
12 komentāri
Dina Gailīte
Notikums
Kas jādara, lai Latvijā būtu vienota nācija: domas atšķiras
"Nācija un valsts. Vai Latvijā ir iespējama vienota nācija?" – šādu pasākumu 29. aprīlī rīkoja Saeimas Sabiedrības saliedētības komisija (priekšsēdētājs – Ilmārs Latkovskis) un tajā piedalījās gan zinātnieki, gan ...
2 komentāri
Gunārs Kūtris
Tiesību politika
Ierosinājums atlikt lēmumu D. Čalovska lietā
Gatis Litvins
Akadēmiskā dzīve
Jaunie tiesību zinātņu doktori krimināltiesībās
Promocijas darbu tiesību doktora zinātniskā grāda iegūšanai šā gada 19. aprīlī aizstāvēja divi Latvijas Universitātes Juridiskās fakultātes doktoranti – Jānis Rozenbergs un Petra Janule. J. Rozenbergs aizstāvēja promocijas ...
Tiesību prakse
Ārvalsts tiesas aizmuguriska sprieduma, kas neietver prasības priekšmeta un pamata vērtējumu, atzīšana un izpilde Latvijas Republikā
Dalībvalsts tiesai, kura izskata pārsūdzību par izcelsmes valstī taisīta aizmuguriska sprieduma atzīšanu un izpildi, ir kompetence pārbaudīt atbilstoši Regulas (EK) Nr. 44/2001 "Par jurisdikciju un spriedumu atzīšanu un izpildi ...
1 komentāri
AUTORU KATALOGS