ŽURNĀLS Redaktora sleja

25. Februāris 2014 /Nr.8 (810)

Sapnis par spēcīgu saimnieku: Ukrainas gadījums

Gadiem ilgi Latvijā virmo runas par "stipras rokas" un "kārtīga saimnieka" nepieciešamību. Tiek piedāvāts gan tautas vēlēta prezidenta modelis (ar neizbēgami plašākām pilnvarām, nekā to šobrīd paredz Satversme, un pāreju no parlamentāras uz pusprezidentālu vai prezidentālu republiku), gan iespēja ievērojami paplašināt Valsts prezidenta pilnvaras pašreizējās kārtības (Saeimas vēlēts prezidents) ietvaros. Nav grūti prognozēt, ka šādi priekšlikumi tiks iekļauti vismaz dažu partiju priekšvēlēšanu solījumu listēs, tātad tuvākajā laikā atkal nonāks sabiedrības dienaskārtībā.

Spēcīgas prezidenta institūcijas apoloģētu argumentācijā tomēr trūkst paša galvenā – pamatojuma, kādēļ šādas pārmaiņas vispār ir nepieciešamas (eksperimentēšanas prieks šai gadījumā ir nepietiekams arguments) un kā izvairīties no šāda modeļa acīmredzamajām un loģiskajām "blaknēm" jeb riskiem. Viens no tādiem – personības faktors.

Ir acīmredzams, ka, runājot par plašām pilnvarām apveltītu valsts galvu, tiek (naivi!) cerēts, ka šādā amatā noteikti nonāktu tikai ideālais supercilvēks, kurš apbrīnojamā kārtā atrisinātu visas līdzšinējās un arī nākotnē iespējamās valsts un sabiedrības problēmas. Savukārt iespēja, ka nejaušības, pārpratuma vai labi apmaksātas un plānotas vēlēšanu kampaņas rezultātā tauta par prezidentu izvēlētos, piemēram, vieglprātīgu vai viegli manipulējamu sabiedriskās dzīves "zvaigzni", kādu ar mesijas apziņu apveltītu dīvaini vai veikli maskējušos ļaundari – varas uzurpatoru, nezin kādēļ netiek apspriesta. Tieši šis aspekts – olu (varas) salikšana vienā groziņā, kam var izrādīties aizplīsis rokturis, izraisa visvairāk iebildumu.

Pēdējo mēnešu un jo īpaši pagājušās nedēļas drausmīgie notikumi Ukrainā pret (pus)prezidentāla valsts modeļa "priekšrocībām" liek izturēties jo īpaši piesardzīgi.

Ieskatoties Ukrainas konstitūcijā, redzam milzīgu valsts prezidenta tiesību un pilnvaru katalogu – tai skaitā premjerministra, aizsardzības un ārlietu ministra nominēšana un visu Ministru kabineta locekļu, kā arī ģenerālprokurora un valsts drošības dienesta vadītāja iecelšana amatos. Valsts prezidents amatos ieceļ arī trešo daļu no Ukrainas konstitucionālās tiesas tiesnešiem, vietējo administrāciju vadītājus, pusi no Ukrainas nacionālās bankas padomes locekļiem, pusi no Ukrainas nacionālās televīzijas un radio padomes locekļiem un tās vadītāju, Ukrainas pretmonopola komitejas vadītāju, kā arī Ukrainas bruņoto spēku komandieri un atsevišķu daļu komandierus. Pēc premjerministra ieteikuma prezidents izveido, reorganizē un likvidē izpildvaras iestādes. Valsts prezidents atceļ Ministru kabineta un Krimas autonomā apgabala Ministru padomes pieņemtos aktus, pieņem lēmumu par ārkārtas stāvokļa izsludināšanu utt.

Aplūkojot šo iespaidīgo Ukrainas prezidenta pilnvaru sarakstu, varētu cerēt, ka tā nu reiz ir valsts, kur valda kārtība un vienotība, jo "neauglīgajām" partiju cīņām parlamentāro diskusiju formā atvēlēta vien sekundāra fona loma.

Tomēr tieši šo ļoti plašo prezidenta pilnvaru atcelšana un nepieciešamās varas dalīšanas atjaunošana ir viena no galvenajām Eiromaidana prasībām.

Visai sašķeltajai Ukrainas opozīcijai ir vienots uzskats, ka jāatgriežas pie parlamentāras republikas formas, kas vienu reizi jau tika ieviesta – 2004. gadā Ukrainas Augstākā rada (parlaments) Oranžās revolūcijas iespaidā būtiski samazināja Ukrainas prezidenta pilnvaras. Tomēr 2010. gadā Konstitucionālā tiesa šos grozījumus atzina par antikonstitucionāliem un valsts no parlamentāras republikas atgriezās pie (pus)prezidentālas formas.

Fakts, ka Konstitucionālā tiesa, kas pati ir pakļauta konstitūcijai, lemj par tās grozījumu "konstitucionalitāti", turklāt dara to sešus (!) gadus pēc šo grozījumu pieņemšanas, par šī sprieduma demokrātiskumu un leģitimitāti lika šaubīties daudziem, tai skaitā arī Venēcijas komisijai.

Šobrīd Konstitucionālās tiesas spriedums tiek pārsūdzēts Kijevas ielās.

ATSAUCE UZ ŽURNĀLU
Gailīte D. Sapnis par spēcīgu saimnieku: Ukrainas gadījums. Jurista Vārds, 25.02.2014., Nr. 8 (810), 2.lpp.
komentāri
0 KOMENTĀRI
TAVA ATBILDE :
VĀRDS
3000
IENĀKT:
KOMENTĒŠANAS NOTEIKUMI
visi numura raksti
Vītauts Sinkevičs
Skaidrojumi. Viedokļi
Dažas piezīmes par Lietuvas Republikas Konstitūcijas preambulu
Šis raksts veltīts Lietuvas Republikas Konstitūcijas preambulas rašanās apstākļu un satura analīzei. Autors publikāciju gatavojis saistībā ar 2013. gada 25. oktobrī Rīgā organizēto starptautisko konferenci "Latvijas valsts pamatu ...
1 komentāri
Kaspars Freimanis, Rihards Niedra
Skaidrojumi. Viedokļi
Līgumsodu griestu noteikšana Eiropā: salīdzinošs pētījums
Jau vairākus gadus juristu vidū ir notikusi aktīva diskusija par līgumsoda piemērošanu praksē, rezultātā kopš šī gada janvāra spēkā ir Saeimas 2013. gada 20. jūnijā pieņemtie grozījumi Civillikumā,1 ierobežojot līgumsoda ...
Sannija Matule
Informācija
Krimināltiesību reforma deformējusi statistiku
"Valstī noziedzīgu nodarījumu skaits ir stabilizējies – nav ne progresa, ne regresa," pagājušajā nedēļā, 19. februārī, prokuratūras struktūrvienību vadītāju ikgadējā sanāksmē par prokuratūras darba rezultātiem pērn un ...
Rolands Neilands
Skaidrojumi. Viedokļi
Nozīmīgi notikumi AS “Latvijas Gāze” parādu atgūšanas prakses prettiesiskuma novēršanā
2013. gada 14. maijā "Jurista Vārdā" ir publicēts autora raksts "AS "Latvijas Gāze" parādu atgūšanas prakses prettiesiskums",1 kurā tika vērtēts AS "Latvijas Gāze" (turpmāk – LG) prakses tiesiskums neslēgt dabasgāzes piegādes ...
8 komentāri
Māris Onževs
Skaidrojumi. Viedokļi
AS “Latvijas Gāze” kā nesakārtota tiesiskā regulējuma un negodprātīgu dabasgāzes lietotāju ķīlniece
Raksta mērķis ir sniegt "Jurista Vārda" lasītājiem ieskatu dabasgāzes piegādes tiesiskajā regulējumā, kā arī ilustrēt praktiskas problēmsituācijas, ar kurām akciju sabiedrība "Latvijas Gāze" (turpmāk – Latvijas Gāze) ...
11 komentāri
AUTORU KATALOGS