ŽURNĀLS Redaktora sleja

23. Septembris 2014 /Nr.37 (839)

Organizētais tiesiskums
2 komentāri

Tiesiskumam valstī jābūt organizētam. Tāpat kā ikvienam procesam. Valsts prezidents 2013. gada 28. oktobrī likvidēja 2007. gadā izveidoto Konstitucionālo tiesību komisiju, kas sniedza neatkarīgu akadēmisku viedokli par svarīgiem konstitucionālo tiesību jautājumiem, kurus valsts iestādes un tiesas izmantoja savu lēmumu pamatošanai. Šobrīd komisijas vietā ir tukšums, jo lēmuma pieņemšanas brīdī netika izanalizēts komisijas paveiktais, tās nozīme un nepieciešamība, kā arī apspriestas un radītas alternatīvas. Šis piemērs parāda, kas notiek, ja kāds process netiek vadīts.

Tiesiski pārvaldītu valsti raksturo spēja efektīvi vadīt valstiskos procesus. Arī likumu efektivitāte nav pašsaprotama. Lai uzlabotu likumu satura kvalitāti, jāievieš tiesību normu pirmslikumdošanas jeb ex ante novērtēšana un arī pēclikumdošanas jeb ex post novērtēšana. Likumdevējs nevis prezumē, bet pastāvīgi pārbauda likuma mērķa un rezultātu sasniegšanu. Ja konstatējamas novirzes, tad likumā tiek veiktas izmaiņas. Tādā veidā tiek organizēta likuma efektivitāte. Apstāšanās pie likumu un citu normatīvo aktu pieņemšanas ir ļaušanās pašplūsmai un nonākšana pie tikai nojaušama rezultāta, turklāt rada tiesisko nedrošību un vairo tiesību pārkāpumus.

Tiesiskums organizējams ikvienā dzīves situācijā, un par to ir atbildīga gan valsts, gan privātpersona. Tiesiskos darījumus jāsastāda nevis atbilstoši internetā atrastajam paraugam, bet profesionāļa vadībā un uzraudzībā. Naktij nomainot dienu, ielām nevis jāieslīgst tumsā, bet tās jāapgaismo, lai persona redz, kur spert soli un kas sper soli viņai pretī. Pludmalē jāizvieto pietiekamā daudzumā atkritumu tvertnes. Gar šosejām mežainos apvidos jāizbūvē žogi, lai dzīvnieki nevar izskriet uz ceļa un izraisīt ceļu satiksmes negadījumus. Uzskaitījumu var turpināt vēl un vēl.

Protams, tiesisko darījumu var sastādīt atbilstoši internetā atrodamajam paraugam un ielas neapgaismot, pludmalē neizvietot vai izvietot tikai dažas atkritumu tvertnes un žogu gar šosejām mežainos apvidos nebūvēt, bet tad jārēķinās ar tiesību pārkāpumu un juridiskām un cita veida negatīvām sekām, kas kā domino kauliņi izraisa citas problēmas.

Varētu teikt, ka šādi piesardzības pasākumi izmaksā finansiāli daudz un kāpēc būtu jātērē publiskie līdzekļi kaut kam nezināmam un varbūtējam, turklāt tikai dažu personu labā, kurām tumsā uzbrūk laupītājs, kuru vadītais auto saskrienas ar meža dzīvnieku utt. Tomēr izmaksas, kas saistītas ar šiem piesardzības pasākumiem, manuprāt, kopumā ir mazākas nekā tās, kas saistītas ar negadījuma un tiesību pārkāpuma juridisko un cita veida seku novēršanu.

Diemžēl Latvijā uzsvars tiek likts uz tā saukto “ugunsdzēsēja” tiesiskumu – ja būs tiesību pārkāpums, tad arī valsts nodrošinās institūcijas, kas personai nodrošinās tiesību aizsardzību un visu pārējo. Tomēr, šādā veidā izprotot tiesiskumu, nav iespējama Latvija kā labklājības valsts. Dzīvei labvēlīgus apstākļus veido tiesiski sakārtota un droša vide.

ATSAUCE UZ ŽURNĀLU
Litvins G. Organizētais tiesiskums. Jurista Vārds, 23.09.2014., Nr. 37 (839), 2.lpp.
komentāri (2)
2 KOMENTĀRI
TAVA ATBILDE :
VĀRDS
3000
IENĀKT:
KOMENTĒŠANAS NOTEIKUMI
X
23. Septembris 2014 / 23:08
0
ATBILDĒT
Var piekrist autoram par būtisko robu pēc Konstitucionālo tiesību komisijas likvidēšanas. Tomēr nav tiesa, ka nekas nav. Ekspertu grupa pārvaldības pilnveidošanai turpina darbu un sagatavojusi gana interesantus domu vingrinājumus. Tapušie viedokļi nav gan gluži valststiesību mācību grāmatas un grupas sastāvā ir tikai viens jurists, bet starpdisciplinārā pieeja mūsdienās bieži vien ļauj sasniegt labākus rezultātus kā formāli juridiska analīze.
Jurčiks
23. Septembris 2014 / 13:49
4
ATBILDĒT
Preventīvs tiesiskums maksā ĻOTI dārgi. Nē, ĻOTI, ĻOTI dārgi. To var atļauties tikai sapņotāji un Latvijas valsts, kura visas juridiskās problēmas risina ar tiesiskās prevencijas metodēm, grozot likumus, bet liekot mierā pārkāpējus.

Par Konstitucionālo tiesību komisiju - atļaušos nepiekrist. Tā bija domubiedru grupa, kura politkorektā atmosfērā formulēja un publiskoja savu viedokli. Par šīs grupas akadēmiskumu neizteikšos - sk. Kažokas rakstus par šo tēmu. Par neatkarību - droši vien, ka bija neatkarīgi, bet dažādu viedokļu gan tur nebija. JKo vērts ir vien aiz matiem pievilktais atzinums par Satversmes "kodolu"... Ja 5+ cilvēku grupā nav viedokļu dažādības, tad tāda komisija jātriec ratā. Stagnācija un politbiroja princips
visi numura raksti
Leila Neimane
Skaidrojumi. Viedokļi
Sabiedrības līdzdalības paradigma ietekmes uz vidi novērtējuma procesā
Sabiedrības līdzdalība ir viens no vides aizsardzības instrumentiem. Sabiedrības līdzdalība kā nepieciešama procesa sastāvdaļa vides tiesību normās galvenokārt ir noteikta teritorijas plānojumu izstrādāšanas gaitā, būvniecības ...
4 komentāri
Mārtiņš Mežinskis
Skaidrojumi. Viedokļi
Prasības nodrošinājuma atcelšanas problemātika
Civilprocesa likuma 19. nodaļa par prasības nodrošināšanu ir viena no Civilprocesa likuma nodaļām, kas ir pieredzējusi daudz grozījumu un kuras tiesību norma ir atzīta par pretēju Latvijas Republikas Satversmei. Civilprocesa likuma ...
1 komentāri
Jānis Priekulis, Ingus Meimers, Valdemārs Veinbergs
Skaidrojumi. Viedokļi
Ukrainā notiekošā militārā konflikta raksturs un atbildība par lidmašīnas notriekšanu
2014. gada 11. martā žurnālā "Jurista Vārds" tika publicēts raksts "Krievijas iebrukums Ukrainā: starptautisko tiesību aspekti", kurā tika secināts, ka Krievija ir pārkāpusi ne tikai ANO Statūtu 2. panta ceturtajā daļā noteikto ...
7 komentāri
Tiesību politika
Izvērtēta situācija un priekšlikumi saistībā ar pielaidi valsts noslēpumam
Aizvadītās nedēļas, 16. septembra, Ministru kabineta sēdē tika izskatīts un pieņemts zināšanai Satversmes aizsardzības biroja iesniegtais informatīvais ziņojums "Par priekšlikumiem sprieduma "Ternovskis pret Latviju" kontekstā un ...
1 komentāri
Gatis Litvins
Informācija
Baltijas tiesību telpā: Lietuvas un Igaunijas likumdošanas apskats
Pēc vasaras pārtraukuma "Jurista Vārds" atkal piedāvā ielūkoties Baltijas tiesību laukā. Šajā rakstā sniegtas Lietuvas un Igaunijas likumdošanas un tiesu sistēmas aktualitātes no šā gada 29. jūlija līdz 18. septembrim. Visu šo ...
AUTORU KATALOGS