ŽURNĀLS Redaktora sleja

30. Jūnijs 2015 /Nr.25 (877)

Saeimas deputāta imunitāte
14 komentāri

Latvijas Republikas Satversmes 30. pants nosaka, ka pret Saeimas locekli nevar uzsākt kriminālvajāšanu vai uzlikt viņam administratīvu sodu bez Saeimas piekrišanas. Imunitātes mērķis ir nodrošināt parlamenta netraucētu funkcionēšanu un pasargāt deputātus no politiski motivētām apsūdzībām. Saeima ar politisku lēmumu izšķir šo jautājumu, un prakse ir dažāda – tā gan izdod, gan arī neizdod deputātus administratīvajai sodīšanai.

Augstākā tiesa ir norādījusi, ka Saeimas lēmums neizdot deputātu administratīvai sodīšanai rada vienīgi procesuāli tiesiskas sekas – nepieciešamību atlikt lietas izskatīšanu, kamēr persona zaudē Saeimas deputāta mandātu (SKA-408/2006). Tomēr praksē termiņš, kurā deputātu iespējams saukt pie atbildības, visticamāk, būs jau beidzies pirms imunitātes izbeigšanās un administratīvo sodu vairs nevarēs uzlikt.

Atkal ir atsākusies diskusija par atteikšanos no imunitātes pret administratīvo sodīšanu. Jau 2006. gadā Andris Kaņeps publikācijā “Jurista Vārdā” pamatoja, kāpēc Satversmes 30. pantā paredzētais noteikums, ka Saeimas loceklim nevar uzlikt administratīvu sodu bez Saeimas piekrišanas, un tā piemērošanas prakse ir pretrunā ar neaizskaramības mērķi un būtību un līdz ar to atceļams. (Kaņeps A. Deputātu neaizskaramība: vai Satversmē nepieciešami grozījumi. Jurista Vārds, 26.09.2006.)

2012. gadā Saeimas deputāts Ainars Latkovskis norādīja: “Šī laikam būs kāda sestā vai septītā reize, kopš esmu ievēlēts Saeimā, kad mēs skatām jautājumu par deputāta imunitātes atcelšanu attiecībā uz administratīvo sodīšanu.” (Deputāta imunitāte kā lietussargs vai bonuss. Jurista Vārds, 03.04.2012.)

Starptautiskā organizācija GRECO 2015. gada 27. marta ziņojumā izteica nožēlu par Latvijas bezdarbību šajā jautājumā. Organizācija atgādina, ka imunitāte Saeimas deputātiem noteikta 1922. gadā un kopš tā laika nav grozīta. Administratīvās imunitātes privilēģija ir atceļama, jo ir pārāk plaša un bezjēdzīga šodienas Latvijas demokrātiskajā sabiedrībā. Tādējādi tiktu kliedētas jebkādas aizdomas par to, ka parlamenta deputāti stāv pāri likumam, un stiprināta Latvijas pilsoņu uzticēšanās savam parlamentam, kuras līmenis šobrīd ir diezgan zems.

Arī Venēcijas komisija 2014. gada 14. maijā publicētajā ziņojumā par parlamenta locekļu imunitāti atzīst, ka imunitātes institūtam ir sena vēsture, tomēr tā ir aplūkojama no mūsdienu skatpunkta. Imunitātes noteikumiem jābūt tādiem, kas stiprina demokrātiju, atklātību un likuma varu, kā arī novērš ļaunprātīgu tās izmantošanu. Imunitāte ir jānosaka maksimāli šauri, un to nevajadzētu attiecināt uz maznozīmīgiem pārkāpumiem, kuru sodīšana nevar būtiski ietekmēt parlamenta locekļa darbību. Atbilstoši Venēcijas komisijas datiem imunitāte deputātiem uz visu veidu administratīvajiem pārkāpumiem ir Latvijā, Vācijā, Kirgizstānā, Krievijā, Čehijā un Slovākijā.

Igaunijā un Lietuvā parlamenta locekļiem nav imunitātes pret administratīvo sodīšanu. Saskaņā ar Igaunijas konstitūcijas 76. pantu parlamenta locekļiem ir imunitāte tikai krimināltiesību jomā. Turklāt interesanti, ka parlaments lemj par imunitātes atcelšanu, pamatojoties uz Igaunijas tiesībsarga, nevis prokuratūras priekšlikumu. Līdz ar to palielinot jautājuma izskatīšanas objektivitāti. Līdzīgi arī Lietuvā saskaņā ar konstitūcijas 62. pantu parlamenta locekļiem ir imunitāte krimināltiesību jomā, savukārt Valsts prezidentam ir imunitāte arī pret administratīvu sodīšanu (Lietuvas konstitūcijas 86. pants).

Demokrātiskā un tiesiskā valstī, kurā pastāv neatkarīga tiesu vara un efektīva tiesību aizsardzība, nevajadzētu būt bažām par administratīvās sodīšanas izmantošanu, lai prettiesiski ietekmētu parlamenta deputāta politisko darbību.

ATSAUCE UZ ŽURNĀLU
Litvins G. Saeimas deputāta imunitāte. Jurista Vārds, 30.06.2015., Nr. 25 (877), 2.lpp.
komentāri (14)
14 KOMENTĀRI
TAVA ATBILDE :
VĀRDS
3000
IENĀKT:
KOMENTĒŠANAS NOTEIKUMI
Smaida
1. Jūlijs 2015 / 22:03
0
ATBILDĒT
Viesturam ļoti labi izdevies raksta autora teoriju sasaisīt ar reālo dzīvi. Nedaudz gan mulsina tiešums.
Magone
30. Jūnijs 2015 / 10:34
0
ATBILDĒT
Cik viegli pakļāvās Džeriņam. Mani un manus lēmumus gan tāds nevarētu ietekmēt.
Baraks Osama > Magone
1. Jūlijs 2015 / 17:16
0
ATBILDĒT
Ja viss tā notiek, kā aprakstīts, tad kaut kas nav kārtībā ar sistēmu un domāšanu. Nu, uzraksta sūdzību, saņēmējs apskatās - ja vienu, otru, trešo reizi sūdzība izrādās acīmredzami nepamatota, nākamajā reizē šādus džeriņus nevienam nebūtu jāņem par pilnu. Vienu gan nesaprotu - vai šādi darboņi paši nemaz neuztraucas, ka tiesnešu provocēšana un apmelošana (ja, vien, protams, gaismā celtie fakti neatbilst patiesībai) var atspēlēties pašam un klientam?
Viesturs
30. Jūnijs 2015 / 09:20
15
ATBILDĒT
Nu nav viss tik plakani.
Piemērs no dzīves. Izskatu administratīvo pārkāpumu lietas par ,,dzērājšoferiem", visās trijās lietās pārstāvis Džeriņš. Kamēr rakstu spriedumus, priekšsēdētāja saņem viņa iesniegumu par disciplinārlietas par administratīvo pārkāpumu izdarīšanu ierosināšanu, pievienotām ar fočenēm, kurās mans auto ir nobildēts stāvot it kā nepietiekamā attālumā no pagrieziena, citās bildēs it kā nepareizi novietots. To pašu viņš nosūtīja proms arī policijai.
Nervus man pakutināja uz nebēdu.
Kad nākamo reizi viņš piedalījās tiesas sēdēs, jutu grūti pārvaramu vēlmi piekrist viņa ,,juridiskajiem argumentiem", lai tikai atkal nebūtu jāuztraucas par izdomātām kļauzām un jāzaudē laiks rakstot hvz kādus paskaidrojumus....
Tātad, administratīvais resurs var tikt ļoti viegli vērsts pret personu, kura ir apveltīta ar reālu varu sava jomā, amatpersonu tā var ietekmēt, jo tas savukārt viņai draud ar papildus atbildību.
TIS domāju iespējams apskatīties, kā Džeriņa ,,agresija" darbojas, manā izpratnē, nesaprotami nolēmumi par lietu izbeigšanu. Ne daudz, ne maz.
Līdz ar to, manuprāt frāzes par tiesiskumu, demokrātiju utt., šajā kontekstā ir pieredzes trūkums, kurš rodas no dzīvošanas vai domāšanas siltumnīcas apstākļos.
Šā jautājuma politiskās un varas aspektus risināt še būtu pārāk gari - bet jēga - valstī bez savas reālas suverēnas varas (nevis tiesiskas uz papīra), nevar būt ar varu un imunitāti apveltītas amatpersonas.
Johans > Viesturs
1. Jūlijs 2015 / 22:33
0
ATBILDĒT
Nabaga Latvija un tas tiesnesi un politiķi. Citur var, bet mēs nevaram. Gara un tikumības vāja valsts.
Te nu bija taisnīgais soģis > Viesturs
30. Jūnijs 2015 / 14:50
0
ATBILDĒT
Jūs neesat savā vietā, ja apverat domu pakļauties davienalga kam, ka tikai miers. Kur tad ir neatkarība? Nav pieklājīgi (cienīgi) sabiedrības elitas pārstāvim lietot šādus izteicienus pat anonīmajos komentāros.
dako > Te nu bija taisnīgais soģis
30. Jūnijs 2015 / 17:18
9
ATBILDĒT
Var tikai apbrīnot šādus brašus runātājus, kuri ar putām uz lūpām gatavi zvērēt, ka nekad un nekas nespētu ietekmēt viņu lēmumus, bet realitātē tiesneši un jebkuras citas amatpersonas ir cilvēki, nevis kaut kādas tur mašīnas.
Līdz ar to loģiski, ka visi ir ietekmējami, jautājums ir tikai par slieksni - vienam tie ir 500 euro, citam 50 000 euro, bet citam nekāda nauda neinteresē, bet svarīga ir sava un/vai ģimenes drošība, reputācija vai karjeras izaugsme.
Līdz ar to visu cieņu Viesturam, kurš ir spējīgs atklāti atzīt, ka šādas ietekmēšanas iespēja pastāv un praksē reāli tiek meklēti veidi, kā ietekmēt lēmumus pieņemošo amatpersonu lēmumus.
Tas pats > dako
1. Jūlijs 2015 / 11:59
1
ATBILDĒT
Tās tomēr ir dažādas lietas - nauda (jebkurā daudzumā), bažas par savu mieru (konfortu) vai ģimenes drošība. Runājot par ietekmēšanu, nevajadzētu tās bāzt vienā maisā. Tāpēc nevaru piekrits cieņas knisim.
dako > Tas pats
1. Jūlijs 2015 / 16:26
6
ATBILDĒT
Nepievienojos Jūsu viedoklim.
Viesturu nepazīstu un nekāda veida "jūtu" pret viņu nav, bet
1.Viesturs pamatoti norādīja, ka dzīvē tiek izmantoti dažādi paņēmieni ar mērķi ietekmēt personas, kuras ir apveltītas ar reālu varu savā jomā un diez vai kāds šo faktu mēģinās apšaubīt.
2. Viesturs neapgalvoja, ka minētā spiediena ietekmē viņš būtu pieņēmis prettiesisku lēmumu, bet pamatoti norādīja, ka šāda veida spiediens liek apsvērt šādu domu.
3. Es personīgi uzskatu, ka ikviens cilvēks ir ietekmējams, jo tāda ir cilvēka daba. Katram cilvēkam ir savi "vājie posmi" (nauda; vara; slava; reliģiskā un/vai cita pārliecība; bailes par sevi, tuviniekiem, u.c.) uz ko var izdarīt spiedienu, kā arī savs izturības līmenis.
4. Es uzskatu, ka visus "vājos posmus" var likt "vienā maisā", jo es tos redzu tikai kā rīkus konkrēta mērķa sasniegšanai. Es uzskatu, ka jebkādi salīdzinājumi par to, kurš no šiem "vājajiem posmiem" ir labāks vai sliktāks ir atkarīgs no tā, ko kokrētais salīdzinātājs vērtē augstāk.
4. Neapšaubāmi, ka sabiedrības interesēs ir tādas amatpersonas, kuru izturības līmenis ir pēc iespējas augstāks.
5. Manuprāt, cilvēki, kuri nosoda Viesturu, par to, ka viņš ir tikai pieļāvis domu par pakļaušanos spiedienam ir vai nu 1) liekuļi, kuri domā vienu, bet dara citu, vai 2) cilvēki, kuri līdz galam nesaprot cilvēka dabu. Es uzskatu, ka ir jānosoda nevis "domu noziegumi", bet personas, kas šādas domas pārvērš reālos darbos, par ko norādījis arī Vieturs, norādot uz atsevišķiem lēmumiem TIS.
Tas pats > dako
1. Jūlijs 2015 / 18:14
1
ATBILDĒT
1. Tiesnesim (amatpersonai) ir jābūt imūnam pret „vājo posmu” – nauda vai cits labums (arī komforts). Tāpēc arī pret personām, kuras kļūst par tiesnešiem, ir jāizvirza augstas noturības prasības, un Viestura gadījumā nekāda pašsaprotamība domas par pakļaušanos spiedienam apsvēršanai nav redzama.
2. Nav runa par „vājo posmu” iedalījumu labajos vai sliktajos.
3. No tā skatu punkta, kurš vēlas kādu ietekmē, protams, visi „vājie posmi” būs ietekmēšanas rīki, atšķirsies tikai katrā rīkā ieguldītie resursi. Taču pār vienu kārti tie nebūs metami ne amatpersonai, kura var tikt ietekmēta, ne arī sabiedrībai. Amatpersonai tas ir sirdsapziņas jautājums, bet sabiedrībai – drošības, ticības valstij jautājums.
4. Es, kā sabiedrības loceklis, neko nevarētu pārmest amatpersonai, ja lēmums tiktu pieņemts draudu rezultātā. Vienīgi es varētu pārmest sev, ka nespēju ievēlēt tādu parlamentu, kurš apstiprina tādu valdību, kura sekmīgi cīnās ar ēnu ekonomiku, līdz ar to spēj samaksāt policistiem konkurētspējīgu atalgojumu, lai tur strādātu tikai atbilstošākie, kuri spēj pasargāt amatpersonu no draudiem.
dako > Tas pats
1. Jūlijs 2015 / 20:08
4
ATBILDĒT
Redziet, Jūs runājat no skatu punkta "kā būtu jābūt" (Nav cienīgi sabiedrības elitas pārstāvim lietot....., tiesnesim ir jābūt imūnam...., valdībai ir jācīnās ar ēnu ekonomiku....), nevis no skatu punkta "kā ir".
Es pilnībā Jums pievienojos, ka tā būtu jābūt, un taču diemžēl šobrīd tā nav, un, manuprāt, nekad arī nebūs, jo cilvēks nav mašīna, kas var būt pilnīgi imūns. Kā jau es minēju, jautājums ir tikai par "vājā posma" slieksni.
Es uzskatu, ka būtu jāveic visi nepieciešamie pasākumi, lai mazinātu šādus riskus, kaut vai, piemēram, nosakot kā obligātus speciālos psiholoģisko testus amatpersonām, lai pārliecinātos, ka to ietekmēšanas riski ir minimāli.
Taču, lai kaut ko mainītu, sākumā ir jāatzīst, ka pastāv problēma, nevis jāvēršas pret cilvēku, kurš atklāti norāda uz šo problēmu.
Tas pats > dako
2. Jūlijs 2015 / 00:40
1
ATBILDĒT
Atļaušos pasmaidīt! Cilvēks nenorāda uz problēmu, bet pasaka, ka viņš pats ir problēma. Protams, atzinība par atklātību, bet... tad, Jums/man (sabiedrībai), tā arī jāsaka - pēc savām spējām (būtības) neesi savā vietā.
Mums visās jomās ir problēmas. Gan parlamenta deputāti, gan ārsti, gan skolotāji, gan sētnieki un krāvēji, gan tiesu sistēmas amatpersonas ir tikai ... jūsu/mūsu (sabiedrības) spoguļattēls.
Ja mēs runājām par sistēmu, tad es nekad nesaku un neteikšu, ka tajā viss ir kārtībā. Drīzāk teikšu, ka ar atsevišķiem izņēmumiem, pašlaik tā visa ir viena milzīga, iesīkstējusi, amēba problēma. Sistēmā pilns tādu Viesturu, kuri vilks viņu zina no kā (Džeriņa u.tml. pārspriedumiem) baidīsies, kuri nav iekšēji neatkarīgi.
Tāpēc arī tieši no sistēmas skatu punkta mums jādefinē vīzija un uz to arī jātiecas, nesis samiertnieciski jāakceptē ar varu apveltīto amatpersonu nespēj būt subjektīvi neatkarīgām. Hm, nebiju iedomājies, ka par mērķiem ir necienīgi runāt.
Pilnīgi piekrītu, ka gan stājoties amatā, gan pēc kāda amatā nostrādāta laika tiesnešiem (prokuroriem) būtu vajadzīga psihiatra un psihologa izziņa par spēju pildīt vai turpināt pildīt amatu.
Magone > Tas pats
2. Jūlijs 2015 / 12:33
0
ATBILDĒT
Šajā lietā pastāv zināma likumsakarība, kādēļ ir tā kā ir. Jā, sistēmā ir pilns tādu Viesturu, jo sistēmas augšpusē parasti tiek cilvēki, kuri raujas pēc varas, popularitātes, naudas utt. Un šie cilvēki arī ir jūtīgi un viegli ietekmējami ar to pašu varu, naudu, popularitāti utt. Sistēma viņus pieņem, jo sistēmas augšgalā pārējie arī ir tādi paši Viesturi. Ja augšgalā nokļūst kāds Neviesturs, tad viņu bieži vien sistēma izspļauj un nepieņem, jo viņš ir neprognozējams, neietekmējams, atšķiras no citiem, īsāk sakot, neērts. Jo sistēmas augšgals jau citādos un pārmaiņas nevēlas.
Ir daudz zinošu un neietekmējamu cilvēku (nu labi, tikpat kā neietekmējamu), bet viņi sistēmas augšgalā reti kad nonāk, jo neraujas pēc varas, tā viņus neinteresē. Viņi ir pašpietiekami un jūtas vērtības paši par sevi, arī bez augstiem amatiem.
Viesturs>>Dako > dako
1. Jūlijs 2015 / 17:11
0
ATBILDĒT
Paldies par izpratni
visi numura raksti
Dina Gailīte, Gatis Litvins
Numura tēma
Publiskais iepirkums Latvijā: starp “gandrīz labi” un “ļoti labi”  
Publiskajam – valsts un pašvaldību – iepirkumam Latvijā ik gadu tiek izlietoti līdzekļi aptuveni 2 335 324 tūkstošu eiro apmērā, kas atbilst teju 10 procentiem no valsts iekšzemes kopprodukta.1 Diemžēl ...
Katrīne Pļaviņa
Numura tēma
Iesniegumu Iepirkumu uzraudzības birojam atstāšana bez izskatīšanas kā alternatīva maksājumam par sūdzību
Likumdevējs šovasar aktualizējis cīņu ar nepamatotiem iesniegumiem publiskajos iepirkumos.1 Valsts kancelejas piedāvātais grozījumu projekts iecerēja Publisko iepirkumu likumā (turpmāk – PIL) uzlikt pienākumu lielo iepirkumu ...
Liāna Teilāne, Daina Pulkstene
Numura tēma
Iepirkumu pirmspārbaudes ES fondu projektos un biežāk konstatētās kļūdas iepirkumos
Sācies jau trešais Eiropas Savienības (turpmāk – ES) fondu ieviešanas periods. Atskatoties uz iepriekšējiem diviem periodiem, jāsecina, ka diemžēl gandrīz pusē gadījumu, kad ES fondu projektu finansējuma saņēmējs ir saņēmis ...
Monta Oga
Numura tēma
Vai Augstākā tiesa sniegusi visas atbildes nepamatoti lēta piedāvājuma kontekstā
Nepamatoti lēta piedāvājuma1 sakarā ir izveidojusies plaša Iepirkumu uzraudzības biroja (turpmāk – IUB) iesniegumu izskatīšanas komisijas un līdz ar to pakārtoti arī tiesu prakse. Tādējādi pamatoti var secināt, ka ...
1 komentāri
Māris Logins
Numura tēma
In-house izņēmuma tiesiskais regulējums publiskajā iepirkumā
Šīs publikācijas mērķis ir īsumā ieskicēt būtiskākās izmaiņas, kas ir ieviestas ar jaunajām direktīvām attiecībā uz in-house izņēmuma piemērošanu, kā arī vērst uzmanību uz atsevišķiem riskiem un ierosinājumiem, kas būtu ...
AUTORU KATALOGS