ŽURNĀLS Numura tēma

30. Jūnijs 2015 /Nr.25 (877)

In-house izņēmuma tiesiskais regulējums publiskajā iepirkumā
Mg.iur.
Māris Logins
zvērināts advokāts, ZAB “Eversheds Bitāns” partneris 

Šīs publikācijas mērķis ir īsumā ieskicēt būtiskākās izmaiņas, kas ir ieviestas ar jaunajām direktīvām attiecībā uz in-house izņēmuma piemērošanu, kā arī vērst uzmanību uz atsevišķiem riskiem un ierosinājumiem, kas būtu jāievēro, pārņemot šo tiesisko regulējumu.

Līdz 2015. gada aprīlim Latvijai ir jāpārņem Eiropas Savienības (turpmāk – ES) jaunās direktīvas publisko iepirkumu jomā,1 kurās ES likumdevējs cita starpā ir paredzējis arī tā dēvēto in-house izņēmumu, kas piemērojams, pasūtītājiem un sabiedrisko pakalpojumu sniedzējiem slēdzot būvdarbu, piegādes un pakalpojumu līgumus ar citiem publisko tiesību subjektiem, iestādēm vai to kontrolētām kapitālsabiedrībām, biedrībām un citām juridiskām personām. Jaunais regulējums aptver un kodificē ievērojamu daļu līdz šim Eiropas Savienības Tiesas (turpmāk – EST) judikatūrā pausto atziņu, tomēr vairākos aspektos tas būtiski groza un papildina esošos noteikumus. Tā kā in-house izņēmuma piemērošana ir dalībvalstu tiesība, nevis pienākums, turklāt direktīvu pārņemšanas procesā dalībvalstīm ir iespēja izvēlēties atbilstošākos līdzekļus direktīvās paredzēto mērķu un rezultāta sasniegšanai, Latvijai līdzīgi kā pārējām ES dalībvalstīm būtu rūpīgi jāizsver konkrētā izņēmuma tvērums un piemērošanas nosacījumi, lai nepieļautu nepamatotu konkurences ierobežošanu un mazinātu neatļauta valsts atbalsta riskus.

 

Publisko iepirkumu normatīvā regulējuma piemērošana

ES tiesiskais regulējums publisko iepirkumu jomā ir izstrādāts, lai nodrošinātu, ka iestāžu un citu publisko personu līgumi par preču, pakalpojumu un būvdarbu iepirkumiem būtu pieejami brīvai konkurencei visā ES iekšējā tirgū. Tomēr vienlaikus ES tiesības neaizliedz publiskai personai īstenot valsts pārvaldes uzdevumus, izmantojot savus iekšējos administratīvos, tehniskos un citus resursus (t.i. in-house) un nepiesaistot citas fiziskas vai juridiskas personas, kas neatrodas to padotībā vai kontrolē. Autonomas tiesības organizēt publiskā sektora darbību ir apstiprinājusi arī EST,2 atzīstot, ka publiska iestāde var pildīt vispārējas nozīmes uzdevumus, kas tai ir jāveic, liekot lietā pati savus līdzekļus, un tai nav pienākuma pieaicināt ārējas struktūras, kas darbojas ārpus tās dienestiem, un tā var darīt to arī sadarbībā ar citām valsts iestādēm.3

Praksē sastopamas situācijas: lai nodrošinātu noteiktu uzdevumu izpildi, iestādes sadarbojas, piemēram, slēdzot civiltiesiskus līgumus.

komentāri
0 KOMENTĀRI
TAVA ATBILDE :
VĀRDS
3000
IENĀKT:
KOMENTĒŠANAS NOTEIKUMI
visi numura raksti
Dina Gailīte, Gatis Litvins
Numura tēma
Publiskais iepirkums Latvijā: starp “gandrīz labi” un “ļoti labi”  
Publiskajam – valsts un pašvaldību – iepirkumam Latvijā ik gadu tiek izlietoti līdzekļi aptuveni 2 335 324 tūkstošu eiro apmērā, kas atbilst teju 10 procentiem no valsts iekšzemes kopprodukta.1 Diemžēl ...
Katrīne Pļaviņa
Numura tēma
Iesniegumu Iepirkumu uzraudzības birojam atstāšana bez izskatīšanas kā alternatīva maksājumam par sūdzību
Likumdevējs šovasar aktualizējis cīņu ar nepamatotiem iesniegumiem publiskajos iepirkumos.1 Valsts kancelejas piedāvātais grozījumu projekts iecerēja Publisko iepirkumu likumā (turpmāk – PIL) uzlikt pienākumu lielo iepirkumu ...
Liāna Teilāne, Daina Pulkstene
Numura tēma
Iepirkumu pirmspārbaudes ES fondu projektos un biežāk konstatētās kļūdas iepirkumos
Sācies jau trešais Eiropas Savienības (turpmāk – ES) fondu ieviešanas periods. Atskatoties uz iepriekšējiem diviem periodiem, jāsecina, ka diemžēl gandrīz pusē gadījumu, kad ES fondu projektu finansējuma saņēmējs ir saņēmis ...
Monta Oga
Numura tēma
Vai Augstākā tiesa sniegusi visas atbildes nepamatoti lēta piedāvājuma kontekstā
Nepamatoti lēta piedāvājuma1 sakarā ir izveidojusies plaša Iepirkumu uzraudzības biroja (turpmāk – IUB) iesniegumu izskatīšanas komisijas un līdz ar to pakārtoti arī tiesu prakse. Tādējādi pamatoti var secināt, ka ...
1 komentāri
Anatolijs Kriviņš
Numura tēma
Publisko iepirkumu likums: problēma vai risinājums?
Kopš 2006. gada 1. maija, kad ir stājies spēkā Publisko iepirkumu likums (turpmāk – PIL), ir atrisinātas vairākas teorētiskas problēmas publisko iepirkumu jomā, tajā skaitā jautājumos, kas ir saistīti ar Iepirkumu ...
AUTORU KATALOGS