ŽURNĀLS Redaktora sleja

27. Oktobris 2015 /Nr.42 (894)

Lai Tev būtu kas balts
29 komentāri

Retais nebūs dzirdējis par "tikumības" debatēm, kurās iesaistījušies vairāki politiķi, bet pēdējā laikā, spiestā kārtā – arī literāti un pedagogi. Domstarpību saknes aug šī gada pavasarī pieņemtajos Izglītības likuma grozījumos, ar kuriem tika izveidots jauns pants "Izglītība un tikumība", kas izglītības sistēmai nosaka pienākumu nodrošināt izglītojamā tikumisko audzināšanu, kā arī aizliedz mācību iestādēs mācību līdzekļus, kas var negatīvi ietekmēt izglītojamo tikumisko attīstību. Jau apspriešanas stadijā projekts raisīja bažas par neskaidro un tādēļ patvaļīgi "staipāmo" saturu, turklāt parlamentā tā arī neizskanēja pierādījumi kaut kādai īpašai "netikumībai", kas valdītu Latvijas skolās un kas tādējādi būtu jāapkaro.

Svaigākās debates raisījis šīs normas pielietojums praksē – kāda "netikumīga" dzejoļa aizliegšana skolā. Tomēr šobrīd disputs izvērsies tālu ārpus tā sākotnējām robežām: skolotājas un skolas direktora domstarpību apspriešanas. Tieši šim izvērsumam un nevis konkrētajiem cēloņiem vēlos aicināt pievērst plašāku uzmanību.

Ļoti spēcīgu pārsteigumu raisa kādas politiķes – deputātes un bijušās kultūras (!) ministres izpausmes publiskajā telpā, kur viņa – ne vairāk un ne mazāk – vērtē latviešu mūsdienu kultūras darbiniekus, jo īpaši dzejniekus, secinot, ka "bariņš augstprātīgu, sevī iemīlējušos pseidointelektuāļu" "verdziski un nekritiski mērkaķojas pakaļ visām Rietumu negācijām", turpretī "ar īstu dzeju" izlutinātie latvieši stingri turas tiem pretī – "smādē surogātus" un "silda savu nosalušo dvēseli pie mūsdienās visvairāk pirktās latviešu dzejnieces Kornēlijas Apšukrūmas vārsmām".

Par gaumi, protams, nestrīdas, un katrs ir tiesīgs izvēlēties sev tīkamāko lasāmvielu. Taču būtu vietā atgādināt: Satversme nosaka ne vien to, ka Latvijā "cenzūra ir aizliegta", bet arī to, ka "valsts atzīst zinātniskās, mākslinieciskās un citādas jaunrades brīvību". Tātad mūsu demokrātiskajā un tiesiskajā valstī nav "pareizās" un "nepareizās" mākslas – atšķirībā no policejiskas valsts, kur varas iestādes kontrolē pilnīgi visas dzīves sfēras (tāda bija, piemēram, PSRS). Tādēļ ar autoritārām norādēm uz "labu" un "sliktu" literatūru būtu ārkārtīgi jāuzmanās – jo īpaši personām, kuru rokās ir valsts vara.

Kā tas diskusijā par mākslu piederas, izmantošu arī mākslinieciskās izteiksmes līdzekli – alūziju, resp., efekta pastiprināšanai minēšu visiem zināmu faktu, kam jāraisa noteiktas asociācijas. Un šajā gadījumā tā ir grāmatu dedzināšana – gadu tūkstošiem sena politiskās un reliģiskās cīņas "metode", kuras ietvaros publiskā veidā tikušas iznīcinātas ideoloģiski nepieņemamas grāmatas, turklāt ļoti bieži piesaucot tieši "tikumības" argumentu.

Tā, piemēram, 20. gadsimta 20. gados dega Krievijas bibliotēku krājumi, jo "pūstošās inteliģences" idejas bija pretrunā ar boļševiku jaunceļamās pasaules principiem. 1933. gadā nacionālsociālisti sarīkoja grāmatu sārtus vairāk nekā 20 Vācijas universitātēs: šajos ugunskuros sava "nevāciskā gara" (undeutscher Geist) dēļ līdzās vācu jaunākās dzejas un literatūras antoloģijām sadega arī Tomasa Manna, Zigmunda Freida, Ērika Marijas Remarka un pat Ērika Kestnera sacerējumi. Diemžēl grāmatu dedzinātāji savu darbu turpina arī 21. gadsimtā: pirms pāris gadiem Dienvidosetijas universitātē liesmoja gruzīnu grāmatu ugunskurs.

Bet noslēdzot, protams, dzeja! Lai iepriekšminētās K. Apšukrūmas panti šoreiz kalpo kā remdinošs līdzeklis poētikas un politikas cīņā iesaistītajiem:

Lai Tev būtu kas balts,
Ar ko nosegt
Dzīves koduma pēdas!
Spirgtu avotu šalts
Zem ikdienas rūpju grēdas.
Lai Tev būtu kas salds,
Rūgtas domas
Kad dvēselē ēdas,
Un pie rokas kas salts,
Ar ko apdzēst sāpi,
Kas mēdās!

ATSAUCE UZ ŽURNĀLU
Gailīte D. Lai Tev būtu kas balts. Jurista Vārds, 27.10.2015., Nr. 42 (894), 2.lpp.
komentāri (29)
29 KOMENTĀRI
TAVA ATBILDE :
VĀRDS
3000
IENĀKT:
KOMENTĒŠANAS NOTEIKUMI
Seskis
28. Oktobris 2015 / 17:02
6
ATBILDĒT
Patiesi, patiesi, kā godātajam Mazgudrajam labpatikās izteikties, ka daļai ļaužu tikumība vai netikumība asociējas tikai un vienīgi ar to, kas starp ceļiem un jostas vietu.
Taisnība ar komentāros paustajai idejai, ka tikumība ir cilvēka iekšējās pasaules morālais žiroskops, kas transponē Ēterā garīgā satvara viļņveidīgās vibrācijas.
Tikumība ir vērtējama kā personības attīstības fundamentālā pamatvērtība, kas cītīgi mācāma skolā. Viss viens, vai mācību priekšmets tiek dēvēts par "Ievadu daiļtiklībā" vai "Summa pret neķītrību", galvenais ir ētiski saturiskā būtība. Mācību kursa gala noslēgums varētu tikt organizēts testa veidā.
Piemērs. Seskis dodas pie kaimiņienes - "Mormišku" mājas saimnieces Ļenkas, kuru atrod virtuvē mīcot pie plīts vārītos kartupeļus cūkām. Ļenka tupeņus spaida, abām rokām aptvērusi vācu Otrā Pasaules kara laiku granātas M-24 garo un, atvainojiet, piedauzīgo koka kātu.
Iespējamie rīcības varianti:
1) iebļauties un bēgt ārā (netikumīgi un nepieklājīgi);
2) nervozi paknosīties, pieklājīgi atvadīties un doties projām bailēs uzsprāgt (pieklājīgi, bet netikumīgi, jo pamatā ir bailes uzsprāgt);
3) pieklājīgi aizrādīt, ka tupeņu spaidāmās piestiņas kāts ir piedauzīgs (pasīvā tikumība, kas izpaužas kā personas snaudošās tiklības modināšana pamudinošā formā);
4) uzstājīgi pieprasīt pārtraukt antimorāli samaitājošās manipulācijas ar piedauzīgo priekšmetu, izkampt granātu no Ļenkas rokām, atskrūvēt vāciņu piedauzīgā kāta galā un izraut degli, bet granātu iemest krāsnī, uz kuras mūrīša utojas Ļenkas vectēvs (aktīvi karojošās tikumības paraugs, skat. Saeimas deputātu aktivitātes);
5) izraut granātas degli, apkampt Ļenku un pēc 8 sekundēm skaisti uzsprāgt, kopā ar piedauzīgo priekšmetu paņemt Aizsaulē savu un Ļenkas dzīvību, lai Sv. Pētera krēsla priekšā liecinātu par nodomu šķīstību (reti sastopama romantiskās tikumības forma).
Katrs pats var izvērtēt kā rīkosies konkrētajā gadījumā un, attiecīgi, novērtēt savas tikumības vai netikumības līmeni.
mazgudrais
28. Oktobris 2015 / 12:58
0
ATBILDĒT
kungs Seski, publika vēlas viedokli, lūgtum!
mazgudrais
28. Oktobris 2015 / 12:56
0
ATBILDĒT
kaut kā tā ir sanācis, ka daļai ļaužu tikumība vai netikumība asociējas tikai un vienīgi ar to, kas starp ceļiem un jostas vietu, tie tad arī cepas
Homērs
27. Oktobris 2015 / 13:19
4
ATBILDĒT
Šī ir no tān tēmām, par kuru gribētos lasīt Seska kunga viedokli.
apsvērums
27. Oktobris 2015 / 10:50
4
ATBILDĒT
Vai tikai man izskatās,ka mūsu SC darboņu tikumības lēkme saskan laikā ar Maskavijas trakojošo pravoslāvu tikumības hunveibīnu aktivitātēm?
Dīvaini,ka uz šo apšaubāmo pasākumu pavilkušies arī latvju publiskie darboņi.
Jurčiks > apsvērums
27. Oktobris 2015 / 11:48
6
ATBILDĒT
Tieši tā! Pie visa vainīgs Putins!!!
Viesturs
27. Oktobris 2015 / 10:16
6
ATBILDĒT
Katram brīvā sabiedrībā ir tiesības izpausties lasot savas dzejas, dziedot dziesmas, purkšķinot un murkšķinot, politiķojot un pankojot, un katrs to dara un var darīt savai AUDITORIJAI', kura ir izdarījusi savu izvēli.
Bērnudārzu bērni, skolasbērni nav un nedrīkst būt auditorija jebkuram, kam tas ienāk prātā, jo bērni (un viņu vecāki) savu izvēli nav izdarījuši; valsts nodrošinātā bērnu audzināšanas un pieskatīsānas funkcija, manuprāt, aptver tikai un vienīgi standartizētu un ,,visiem" pieņemamu priekšstatu un zināšanu apgūšanu.
Ja bērnu vecāki vēlas kko speciālu saviem bērniem - tam ir privāti bērnudārzi, kur vecāki paši maksās par savu bērnu izglītošanu ar ,,kad kārlis bija karlīņa", janoami valodas apgūšanu, rupju dzejoļu deklamēšanu utt.
Rezumē - valsts nosaka standartu, marginālajām grupām ir tiesības, taču neaizskarot standartu.
Vo tā.
Baraks Osama > Viesturs
27. Oktobris 2015 / 12:02
1
ATBILDĒT
Ak tikai "visiem pieņemamu"? Tādā gadījumā, lūdzu, svītrojam no vispārizglītojošās skolas mācību priekšmetu saraksta kristīgo mācību. Es saku, ka man nav pieņemams, ka valstī, kur baznīca esot atdalīta no valsts, par maniem nodokļiem bērniem tiek mācīta reliģija.

Vai arī šis būtu izņēmuma gadījums, kad "visiem pieņemamu" un līdzīgas frāzes neapzīmē nacionālkonservatīvismu, kas tiek prezumēts par vienīgo pareizo un Latvijā attīstāmo vērtību sistēmu?
Viesturs > Baraks Osama
27. Oktobris 2015 / 15:16
0
ATBILDĒT
P.s. Aaaaa sapratu - nacioanālkonservatīvisms = reliģiozais konservatīvisms = tiesību konservatīvisms = domicila konservatīvisms :))
Es komentāru rakstīju bez šādiem uzstādījumiem, gluži vnk no cita redzespunkta
Viesturs > Baraks Osama
27. Oktobris 2015 / 14:40
0
ATBILDĒT
Varu tikai piekrist par to, ka bērniem vispārizglītojošās skolās kkāda konkrēta reliģija nebūtu mācāma, jo tiem (šajā gadījumā vecākiem), kuri savu izvēli ir izdarījuši ir iespēja laist savus bērnu mācīties Rīgas kristīgajā skolā, Mūzikas vidusskolā, Rīgas ebreju vidusskolā utt.. Pārējās skolās būtu jābūt sabiedrības mācībai, kurā aprakstītas dažas populārākās ticības, vēsture. izcelsme, izplatības veids un iemesli utml.
Tas taču ir tik vienkārši.
Nacionālkonservatīvisms?... :) nezinu ko tas īsti varētu nozīmē šajā kontekstā.. bet attiecībā uz izglītojošajām skolām (Jūsu valodā runājot) varētu būt drīzāk virziens uz nacionālo attīstību, jo konservs paliek konservs :))
Jurčiks > Baraks Osama
27. Oktobris 2015 / 12:56
4
ATBILDĒT
Bet GALVENAIS jautājums - KĀPĒC šis dzejolis tika stundā analizēts, par to nevienam nav nekādas daļas! Neviens pat nav centies to noskaidrot. Galvenais, ka vārda brīvība ir dabūjusi apmierinājumu, intelektuāļi orgasmē no šā fakta vien...
mazgudrais > Jurčiks
28. Oktobris 2015 / 14:50
0
ATBILDĒT
kāpēc, tas, protams, būtu jānoskaidro - varbūt, ka tiešām pūstošie rietumu imperiālisti pie vainas nevis plaukstošais austrumu nacionālisms vai padomiskā pārliecība (kas atsevišķās? personās uz mūžu iemājojusi), bet te neviļus rodas jautājums - ko darīt? (oriģinālā - čto ģelaķ?) - škiet, ka jums patīk šādās kategorijās spriedelēt
Jurists
27. Oktobris 2015 / 10:07
0
ATBILDĒT
manuprāt, problēmas ir nevis sistēmā, bet gan cilvēkos, kuros pašos nav dabiskās mērauklas par to, kas ir vai nav tikumīgs. Tur nelīdzēs (un arī nav vajadzīgs) neviens metodiskais ieteikums, ja cilvēkam pašam smadzenēs, sirdī un dvēselē nav savas mērauklas. Un tikumība neizslēdz arī šādu īpatnu dzejoļu ar b... analīzi skolā, ja pedagogs to uzskata par nepieciešamu, taču tad viņam jābūt arī garā tik stipram, lai šo savu pārliecību iesētu ne vien sevī pašā, bet arī tajā sabiedrības daļā, kura šādu necenzētu radošumu nesaprot un neatbalsta. savukārt, ja neizdodas sabiedrībai ieskaidrot, kāpēc tāds dzejolis ir indivīa intelektu barojošs, vai nebūtu jāieskatās dziļāk arī sevī pašā?
:) > Jurists
27. Oktobris 2015 / 11:05
0
ATBILDĒT
Kāpēc Jūs sakāt, ka skolotāja šo dzejoli nosaukusi par "intelektu barojošu" ? Vai kāds no diskusiju dalībniekiem vispār ir jautājis skolotājai, ko viņa šai stundā gribēja pateikt?!
Jurists > :)
27. Oktobris 2015 / 20:46
0
ATBILDĒT
Jā, skolotājas viedoklis ir tiražēts, jo tas izskanējis ziņu sižetos. Bet neprasiet - kad un kur, jo šai sāgai līdzi nesekoju un faktus nedatēju.
Jurčiks
27. Oktobris 2015 / 08:41
9
ATBILDĒT
Vienā vārdā - FUI... Pilnīga demagoģija. Ne jau vārda brīvība te tika aizskarta un ne jau par cenzūru ir runa. Vai kāds aizliedza šai "dzejniecei" publicēt savu dzejoli? Tak nē! Katrs, kurš sevi uzskata par dzejnieku vai citu radošu personību, var rakstīt, dzejot, komponēt, ko tik vēlas. Runa ir PAVISAM par ko citu. Runa ir par to, ka diez vai katrs šāds smērējums uzskatāms par kultūras sasniegumu, kuru vērts mācīt skolā.
Baraks Osama > Jurčiks
27. Oktobris 2015 / 11:37
6
ATBILDĒT
(1) Ja kaut ko publicēt drīkst, bet apspriest nedrīkst, vai tā nav vārda un informācijas brīvības ierobežošana?
(2) Skola nav domāta tikai kultūras sasniegumu mācīšanai. Skola ir domāta kritiskās domāšanas veicināšanai un skolēnu sagatavošanai dzīvei. Skola, kas visus glauda pa spalvai un ļauj ideoloģisko saturu diktēt aktīvākajiem vecākiem, nav nekāda skola. Tad jau arī vēstures stundās nebūtu jāmāca par holokaustu, padomju iekārtas noziegumiem un citām briesmu lietām.
Dzēsts lietotājs > Jurčiks
27. Oktobris 2015 / 10:26
8
ATBILDĒT
Nav gan runa par to Jurčik, neliekuļo. Ja tas dzejolis būtu vienkārši draņķīgs ne viens ne ausi neceltu. Vai nu nav gana daudz zemas kvalitātes skribelējumu skolā lasīts, kuru vienīgā kvalitāte ir tā, ka tos sarakstījuši latviešu autori. Turklāt Rībena jau nu nebūs tā, kurai ir autoritāte un zināšanas vērtēt literatūras kvalitāti.

Visa tā lieta ir vienkārši smieklīga. Ir tak tādi jaunieši, kuri nevar trīs vārdus pateikt, lai ceturtais nebūtu bļaģ, bet tas pilnīgi noteikti nav tādēļ, ka viņi ir aizrāvušies ar netikumīgas dzejas lasīšanu. Tie kuriem bļaģ pielīp ir truli radījumi, kuri nelasa neko un viņiem pajāt tādu Krivāni un viņas dzeju.
Jurčiks > Dzēsts lietotājs
27. Oktobris 2015 / 11:31
1
ATBILDĒT
Tieši tas, ka šā dzejoļa "popularitāti" nodrošināja skandāls, tas arī ir pierādījums "dzejoļa" draņķīgumam.

P.S. OK, tad varbūt noslēdzam konvenciju, ka arī Jurista vārdā mēs varam izmantot "vārda brīvību" atbilstoši šā dzejoļa autores un viņas cienītāju izpratnei? Ja jau, tad jau... Kurš par?
Dzēsts lietotājs > Jurčiks
27. Oktobris 2015 / 12:08
7
ATBILDĒT
Tas ir pierādījums tam, ka tauta principā par dzeju neinteresējas. Ir kaudze labas latviešu dzejas par kuru ne Jurčiks, ne latvietis vidējais neko nav dzirdējuši.

JV mēs jau izmantojam vārda brīvību - re es pat bļeģ bez *** uzrakstīju un nekas briesmīgs nenotika. Šitas arguments mani fascinē. Dažkārt šķiet, ka tikumības aizstāvji uzskata, ka visi sabiedrības locekļi dzīvo kā "tīģeri, kas klusās dusmās grauž savas važas" un to vien gaida kad varēs sākt rupji lamāties, spļaut uz grīdas, apčurāt Brīvības pieminekli un nodarboties ar viendzimuma seksu. Vienīgais, kas attur vidējo latvieti no šitādas apgrēcības ir tikumības aizstāvji ar kākrusta piparkūku Dombravu, to Saskaņas meitieti un Rībenu priekšgalā. Šitas ziniet daudz pastāsta par pašiem tikumības aizstāvjiem.
RĀDĪT VĒL KOMENTĀRUS / 9
visi numura raksti
Jautrīte Briede
Skaidrojumi. Viedokļi
Valsts pārvaldes rīcībā esošas ierobežotas pieejamības informācijas izpaušana sabiedrības interesēs
Ikvienam cilvēkam saskaņā ar konstitūciju ir tiesības būt informētam par valsts pārvaldes sistēmas institūciju darbību, lai pārliecinātos, ka tās efektīvi, godīgi un taisnīgi saskaņā ar likumiem pilda sabiedrības uzticētās ...
2 komentāri
Dace Šulmane
Intervija
Patērētāja uztvere laika gaitā mainās  
Iznākusi Vadima Mantrova monogrāfija “EU Law on Indications of Geographical Origin” (Ģeogrāfiskās izcelsmes norādes ES tiesībās) Eiropas juridiskajā akadēmiskajā literatūrā Latvijas autoru vārdus var sastapt reti, jo īpaši, ja ...
Gvido Zemribo, Gerda Audže
Skaidrojumi. Viedokļi
Mēģinājums ierobežot advokatūras tiesības – drauds tiesiskas valsts būtībai
Raksts ir komentārs par Latvijas Republikas Augstākās tiesas Administratīvo lietu departamenta spriedumu lietā Nr. SKA-237, kurā pausta tēze: "Pacientu tiesību likuma 10. panta otrā daļa noteic, ka informāciju par pacientu drīkst izpaust ...
19 komentāri
Jānis Zeltiņš, Jana Antsone
Skaidrojumi. Viedokļi
Kurš ir atbildētājs prasībās par likumisko zemes nomu
Zemes īpašnieku prasības par zemes nomas līguma noslēgšanu un nomas parāda piedziņu par iepriekšējo periodu skar daudzus dzīvojamo māju pārvaldniekus Latvijā, tādējādi ar šo rakstu autori vēlas vērst uzmanību uz problēmu, kas ...
Inga Bite
Viedoklis
Par Saeimas deputātu administratīvo imunitāti
Diskusijas par Saeimas deputātu un citu valsts amatpersonu imunitāti gan Saeimā, gan sabiedrībā uzplaiksnī regulāri, arī šobrīd. Uzskatu, ka deputāta administratīvās imunitātes atcelšana ir gan iespējama, gan pieļaujama arī ...
AUTORU KATALOGS