ŽURNĀLS Redaktora sleja

23. Novembris 2010 /Nr.47 (642)

Ardievas ieročiem
10 komentāri

Pirmais pasaules karš tā aculiecinieku skatījumā tika uzskatīts par vienu no bezjēdzīgākajiem cilvēces vēsturē. Gadiem ilgi Eiropu šķērsoja faktiski nekustīgas frontes līnijas, bet ģenerāļi vingrinājās kaujas mākslā, atkarodami viens otram dažus kvadrātkilometrus, lai pēc dažām dienām tos atkal zaudētu. Izlietās asinis viņus neuztrauca. Kara iemesli bija sen aizmirsušies. Principi palika. Tomēr beigu beigās šis karš nesa “rezultātus” – sagruva dažas reiz visvarenas impērijas...

Varbūt salīdzinājums ir pārāk dramatisks, diemžēl šobrīd “frontes līnijas” šķir varas zarus Latvijā. Runa ir par līniju, kuras vienā pusē stāv izpildvara un likumdevējs, bet otrā – tiesu vara. Milzīgai mīlestībai starp valsts varas zariem nav nemaz jābūt, tā sakot, pēc definīcijas. Pretējā gadījumā nebūtu iespējams sasniegt varas dalījuma mērķi – savstarpēju kontroli un līdzsvarošanu. Taču šī mehānisma darbība nav iespējama arī situācijā, kad varas zari atrodas atklātā konfliktā. To sauc par konstitucionālo krīzi, kas savukārt var novest pie valsts eksistences apdraudējuma.

Kopš valsts finanšu katastrofas sākuma likumdevējs vairākas reizes ir mēģinājis samazināt tiesnešu darba samaksas līmeni, pamatodams to ar budžeta konsolidācijas nepieciešamību, kuras dēļ tiek “grieztas” visu pārējo valsts algoto darbinieku algas. Tiesneši savukārt izmantoja savas tiesības iesniegt konstitucionālo sūdzību un divās šobrīd jau izspriestajās Satversmes tiesas lietās guva uzvaru.

Pagājušajā nedēļā valdība spēra kārtējo soli, publiskojot projektu, ar kuru paredzēts veikt fundamentālu tiesnešu algu reformu, iekļaujot tos vienotajā valsts atalgojuma sistēmā. Savukārt Administratīvo tiesnešu biedrība nāca klajā ar paziņojumu, kurā norādīja uz nepieņemamo valdības retoriku. Spriedze turpināja pieaugt. Kuluāros tiesneši izteica apņēmību šīs reformas realizēšanas gadījumā vērsties ne vien Satversmes tiesā, bet arī starptautiskajās institūcijās.

No malas raugoties, šobrīd jau izmisīgi jāaicina visas puses – sēsties pie sarunu galda! Ne vien tādēļ, ka likumdevējam tiesu varas uzklausīšanu kā tiesnešu darba samaksas reformas priekšnosacījumu pieprasa Satversmes tiesas spriedums. Un ne tikai tādēļ, lai tiesneši izteiktu nesatricināmu pārliecību, ka 2003. gadā izveidotā, taču šobrīd valsts budžeta iespējām vairs neatbilstošā viņu darba samaksas sistēma ir konstitucionāli aizsargāta, neiedragājami un negrozāmi neaizskarama vienība.

Visām pusēm, gluži kā Pirmā pasaules kara bezcerību apjaušot, Hemingveja vārdiem runājot, vajadzētu teikt “ardievas ieročiem”, kāpt ārā no ierakumiem un savstarpējas cieņas gaisotnē sākt meklēt izeju no “šaurās bezizejas” (tas savukārt ir citāts no Vinnija Pūka arsenāla).

komentāri (10)
10 KOMENTĀRI
TAVA ATBILDE :
VĀRDS
3000
IENĀKT:
KOMENTĒŠANAS NOTEIKUMI
Jānis
25. Novembris 2010 / 16:27
0
ATBILDĒT
Problēma tāda, ka TM, Saeimas tikšanās notiek ar tiesu sistēmas augstākajām amatpersonaām, kas ne jau cīnās par zemāko instanču tiesnešu algām.
es
25. Novembris 2010 / 16:06
0
ATBILDĒT
Nē, negribu. Jautājums ir, kas tad pēc Satversmes tiesas sprieduma tāds ir noticis, ka būtu iemesli teikt, ka situācija mums ir tā mainījusies, ka jādomā vispār cita sistēma. Nav jau tā, ka pēc Satversmes tiesas sprieduma visā valstī turpinātos algu samazinājumi. Kāpēc var atjaunot piemaksas un paaugstināt algas citur, bet Satversmes tiesas spriedumu izpildīt nevar?

Ja galvenā problēma ir Augstākās tiesas priekšsēdētāja lielā alga, tad to arī vajag risināt. Faktiski tiesnešu vidū daudzi piekrīt tam, ka nav saprātīgas attiecības starp zemākajām algām un augstākajām. taču visi nez kāpēc grib runāt tikai par augstākajām, nevis zemākajām (deputātu gadījumā, starp citu, dara tieši otrādi - informāciju sniedz par mazākajām algām... ) Ja paskatās kaut vai to, kas vērsās Satversmes tiesā, tad ir redzams, ka tie bija galvenokārt rajona tiesu tiesneši. Taču piedāvātie varianti jau nemēģina risināt šo lielo algu problēmas. Nedaudz varbūt to disproporciju izlabo, taču spriedumu nepilda arī attiecībā uz rajona tiesu tiesnešiem.

Rajona tiesu tiesnešus pielīdzina nodaļu vadītājiem. Taču aizmirst, ka tiem ir iespējas saņemt arī piemaksas un faktiski ir tādi ierēdņi, kas reāli saņem vairāk nekā tīrais likumā noteiktais algas maksimums. Tiesnesim šādās iespējas nebūs. Turklāt tiesnesim ir daudz stingrāki amatu savienošanas ierobežojumi. Un cik loģiski ir rajona tiesas tiesnesim notiek 12.amatalgas grupu, ja senatora palīgam ir 13.grupa? Tas tikai parāda, ka mērķis ir nevis izveidot loģisku sistēmu, bet nepildīt Satversmes tiesas spriedumu, jo tas nepatīk...
Janis
25. Novembris 2010 / 13:27
0
ATBILDĒT
Gribat teikt, ka tagad var plīst kaut vai viss, galvenais, lai tiesnešu algas tiek noteiktas atbilstoši ST spriedumiem. Jums tiešām šķiet, ka tas, ka AT priekšsēdētājs saņems ap 4000-5000 Ls ir atbilstoša šī brīža samaksa?
es
25. Novembris 2010 / 12:49
0
ATBILDĒT
Ko nozīmē - paši novilkuši? Vai tad katrs tiesnesi lēma par sev pienākošos algu? Nē, lēma Saeima un tiesneši vienkārši izmantoja savas tiesības vērsties Satversmes tiesā tāpat kā ikviens Latvijas iedzīvotājs. Un Satversmes tiesai bija jāpārbauda, vai Saeimas lemtais atbilst Satversmei. Satversmes tiesai jau neizdomāja kaut kādu jaunu atalgojuma sistēmu. Tā joprojām ir pašas Saeimas apstiprinātā sistēma.

Turklāt neviens cits to darīt nevar. Un tāda ir prakse gan citās lietās Satversmes tiesā, gan citās valstīs, ka konstiucionālajai tiesai ir jālemj par lietām, kas var skart arī viņus pašus, jo cita neviena, kas var izvērtēt normu satversmību jau nav. Manuprāt, ētisku problēmu šādā situācijā ir daudz mazāk nekā tajā, kad deputāti paši lemj par savu atalgojumu. Jo Satversmes tiesa var tikai izvērtēt Saeimas lemto un neko jaunu pati izdomāt nevar, bet deputāti var izdomāt kādas sistēmas grib.

Turklāt iemesls, kāpēc tiesneši Satversmes vērsās Satversmes tiesā bija nevis tas, ka viņi uzskatītu, ka viņu algas nekad nevar samazināt, pat ja samazina visiem citiem. Protams, ka var. Jautājums bija par to, vai tiešām samazina visiem citiem. Un Satversmes tiesas spriedumā diezgan labi ir parādīts, ka nebūt ne visiem samazināja. Turklāt dažiem krīzes laikā algas pat pieauga. Tad kāpēc tieši tiesnesim ir jābūt tam, kuram jāpacieš samazinājums, ja citiem algas var palielināt? Ja godīgi samazinās visiem, tad arī tiesneši necels iebildumus.

Un frontes līniju novilka politiķi, izplatot nekorektu informāciju par Satversmes tiesas sprieduma saturu (piemēram, ka atbilstoši tam, rajona tiesas tiesnesis saņemšot 2000 Ls, kaut gan atbilstoši spriedumam būtu jāsaņem 1500 uz papīra. Tāpat nav korekts apagalvojums, ka tiesneši jau spriedumus nerakstot, tos rakstot palīgi. Vismaz savā tiesā nezinu nevienu tiesnesi, kurš pats nerakstītu spriedumus. Tāpat uz tā visa fona stipri dīvaini izklausās, kad tieslietu ministrs tā abstrakti runā, ka ir vērojis \"ķēķa\" situācijas, taču nevienu vārdā nesauc un savas tiesības rosināt disciplinārlietas neizmanto. Šāds apgalvojums met ēnu uz visiem tiesnešiem un grauj uzticību tiesu varai, kas jau tāpat nav nemas tik augsta. Ja tieslietu ministrs to ir vērojis, bet neko nav darījis, tad kāds ir viņa mērķis?. Un, protams, ļoti interesanti ir arī tas, kā tiek pasniegtas ziņas par deputātu algām, kuras it kā tikšot samazinātas. Man gan šķiet, ja parēķina, tad iznāk ka paliks kādas bijušas un nekas nesamazināsies. Savukārt attiecībā uz tiesnešu algām tiek pasniegts, ka tās tiks palielinātas, kaut gan tās tikai atgrieztos tajā līmenī, kas bija pirms pēdējiem samazinājumiem, kurus tiem pašiem deputātiem nebija jācieš. Tas viss rada iespaidu, ka mums daži ir vienlīdzīgāki par citiem un, lai tiesneši nevarētu iebilst pret to, notiek diezgan nekorekta cīņa.

Jānis
25. Novembris 2010 / 08:22
0
ATBILDĒT
Tieši tiesneši to ir novilkuši - paši pieņēmāt tādu spriedumu, kādu vēlējāties redzēt sev algu.
mūza
24. Novembris 2010 / 10:03
0
ATBILDĒT
Bija vēl krievu laikā arī tāds bojeviks - Fronte tēva pagalmā.

Nu, ja pietrūkst salīdzinājumu.
cits Jānis
24. Novembris 2010 / 09:42
0
ATBILDĒT
Iepriekšējais komentārs bija domāts ? , nevis Jānim, -- atvainojos.
cits Jānis
24. Novembris 2010 / 09:41
0
ATBILDĒT
Jums skauž, ka kādam izdodas literatūras jomā pacelties pāri ierastajam klēts, kūts un rijas līmenim?
?
24. Novembris 2010 / 09:34
0
ATBILDĒT
Nedaudz par traku šī redakcijas sleja. Pretenzijas uz augstas kvalitātes literatūru, vai kā..
Jānis
23. Novembris 2010 / 22:28
0
ATBILDĒT
šeit ir viena liela dilemma. iedomājaties situāciju, kurā ar tiesas spriedumu jums piespriests saņemt parādu par nesamaksāto darba algu, teiksim, 100 latu. taču sprieduma izpildes vietā darba devējs piedāvā jums trīs variantus - saņemt 70 latus, saņemt 80 latus vai izpildīt spriedumu. pie tam atklāti un pārmetot jums, ka esat galīgi neiejūtīgs darbinieks, ka nepiekrītat saņemt tos 80 latus. var piekrist, ka ir frontes līnija. bet tiesneši to nav vilkuši. tā ir Āboltiņas un Štokenberga novilkta līnija. un vēl - tiesneši vairs neuzticas politiķiem, lielākoties tādēļ, ka ir nepamatoti nolikti sabiedrībā apspļaudīšanai.
visi numura raksti
Ingrīda Labucka
Skaidrojumi. Viedokļi
Eiropas Savienības Vispārējās tiesas judikatūra valsts atbalsta un konkurences lietās
Pirmās instances tiesa, kas līdz ar Lisabonas līguma spēkā stāšanos tika pārdēvēta par Vispārējo tiesu, savu darbību sāka 1989. gadā. Tās izveidei bija divējāds pamats – nepieciešamība izlīdzināt arvien pieaugošo darba ...
2 komentāri
Ludvigs Švarcs
Notikums
Sagatavoti būtiski pilnveidojumi vienotā atalgojuma sistēmā
Ministru kabinets 16. novembra sēdē akceptēja Tieslietu ministrijas rosinātos likumprojektus, kas paredz veikt būtiskus grozījumus Valsts un pašvaldību institūciju amatpersonu un darbinieku atlīdzības likumā (turpmāk tekstā – ...
6 komentāri
Aldis Gobzems
Skaidrojumi. Viedokļi
Maksātnespējas likuma mērķis – parādu piedziņa
2010. gada 1. novembrī spēkā stājās jaunais, Saeimas 2010. gada 26. jūlijā pieņemtais, Maksātnespējas likums.1 Ar jaunā likuma spēkā stāšanos spēku zaudēja 2008. gada 1. janvāra likums ar tādu pašu nosaukumu2 (turpmāk ...
11 komentāri
Katrīne Pļaviņa
Nedēļas jurists
Katrīne Pļaviņa
25 komentāri
Aloizs Vaznis
Skaidrojumi. Viedokļi
Vai drošības līdzeklis vienmēr ir pamatots cilvēktiesību ierobežojums
Latvijas Republikas Satversmes 94. pantā noteikts, ka nevienam nedrīkst atņemt vai ierobežot brīvību citādi kā tikai saskaņā ar likumu. Nenoliedzami, ka Kriminālprocesa likumā paredzētie procesuālie piespiedu līdzekļi ir brīvības ...
1 komentāri
AUTORU KATALOGS