ŽURNĀLS Redaktora sleja

24. Janvāris 2012 /Nr.4 (703)

Tvaika katls
17 komentāri

Situācija, kurā šobrīd esam attapušies, protams, ir ļoti bēdīga. Pēc divām desmitgadēm, kopš Latvija atkal ir neatkarīga, pēkšņi ir atklājies sen zināmais – Latvija, sabiedrības pašizpratnē, ir divkopienu valsts. Turklāt valstsnācija izturas kā mazākumtautība un pati nav droša par valsts pastāvēšanas pamatiem, kurpretī ievērojams skaits pilsoņu, ko izdarīgi polittehnologi apvienojuši zem juridiski neizprotamas izkārtnes “krievvalodīgie” (nav taču tādas mazākumtautības nedz Latvijā, nedz kur citur, vai ne?), ir parakstījušies par iniciatīvu ieviest Latvijā otru valsts valodu.

Uz jautājumu, kā līdz tam varēja nonākt, vienkārši nav iespējams atbildēt. Politiski cēloņi (nekaunība, no vienas puses, un pārsteidzoša bezpalīdzība, no otras), izgāzusies integrācijas politika, kuras acīmredzot vai nu nav bijis vispār, vai arī tā ir bijusi tik neveikla kā ziloņa kustības trauku veikalā (ar ko, starp citu, nodarbojās integrācijas ministrija, ja kāds to atceras?), atklātas un slēptas aizrobežu influences, politisko partiju negaumīgā un naidu kurinošā retorika valdības veidošanas laikā utt., u.t.jpr.

Parakstu vākšana, referenduma izsludināšana, pieteikums Satversmes tiesā – emocijas pēdējos mēnešos ir kāpušas uz augšu kā spiediens tvaika katlā. Satversmes tiesas lēmums piektdien varēja, bet, paldies Dievam, nekļuva par iemeslu šī katla sprāgšanai, ar kuru pat ļoti atklāti draudēja referenduma iniciatori. Jo, bez šaubām, ar juridisku argumentāciju, lai kāda tā būtu, apturēt gandrīz 200 tūkstošu Latvijas pilsoņu iniciētu procesu, kuru, ļoti iespējams, atbalsta arī ievērojams skaits Latvijas iedzīvotāju – nepilsoņu, šajā stadijā vienkārši bija par vēlu.

Vai lēmums, ko piektdien pieņēma Satversmes tiesa, atrazdamās patiesi neapskaužamā situācijā, bija juridisks, juridiski politisks vai politisks, to rādīs laiks, proti, gan 18. februāra referendums, gan Satversmes tiesas spriedums, kas sekos pēc tam. Taču pirmo vērtējumu “Jurista Vārda” lasītāji var paši izdarīt jau šodien, izlasot mūsu žurnālā gan Saeimas deputātu pieteikumu Satversmes tiesai, gan tiesas kolēģijas lēmumu, ar kuru nolemts ierosināt lietu, gan tiesas rīcības sēdes lēmumu, ar kuru nolemts neapturēt referenduma rīkošanu.

Ko tālāk?

Suverēnam – Latvijas tautai – 18. februāra referendumā ir skaidri jāpauž sava griba balsošanas iecirkņos (nevis interneta portālos vai, vēl trakāk, ielu “diskusijās”). Savukārt politiķiem, viedokļu līderiem un plašsaziņas līdzekļiem ir jārīkojas, lai laiks līdz tautas nobalsošanai (un arī pēc tam) ritētu mierīgi un cieņpilni, lai sabiedriskajā telpā būtu vairāk argumentu un mazāk emociju.

Juristi līdzās politiķiem ir tie, kuriem pēdējā laikā izteikts visvairāk pārmetumu sakarā ar referendumu. Lai šo trūkumu labotu un piedāvātu sabiedrībai kvalificētus argumentus, “Jurista Vārds” ar Latvijas Universitātes Juridiskās fakultātes atbalstu 31. janvārī rīkos diskusiju, kurā pie viena galda aicinās juristus ar dažādiem uzskatiem. Pasākumu iecerēts pārraidīt interneta tiešraidē LU un mūsu mājaslapā, bet svarīgākie secinājumi, protams, tiks publicēti žurnālā.

komentāri (17)
17 KOMENTĀRI
TAVA ATBILDE :
VĀRDS
3000
IENĀKT:
KOMENTĒŠANAS NOTEIKUMI
mazgudrais
27. Janvāris 2012 / 10:01
0
ATBILDĒT
visu problēmu sakne ir tā cilvēka saprātā, kurš maskavai pieprasīja lindernama izdošanu, nebūtu lindermas izdots, tupētu viņš kādā krievijas cietumā un parakstus te neviens nevāktu, to rāda vēsture, ka viss ir atkarīgs no persoām
mazgudrais
27. Janvāris 2012 / 09:56
0
ATBILDĒT
Rīdzinieces priekšlikumi izskatās pēc tādiem, kas kremlī izstrādāti, protams, pardomāti tie ir
Baraks Osama
26. Janvāris 2012 / 18:50
0
ATBILDĒT
Šī provokācija bija noformulēta pietiekami konstruktīvi, lai uz to būtu vērts atbildēt pēc būtības. Rakstītājus tas īpaši neapgrūtina un daļa lasītāju iegūst iespēju uzzināt kaut ko jaunu par pasaules politiskajām sistēmām un valsts iekārtām :) Tāpēc šāda veida \"inteliģentas\" provokācijas, kuru autors ieguldījis laiku konkrētu ideju sagatavošanai, vismaz kaut kam noder, pretstatā dienas portālu komentāros sastopamajām rupjībām, sagrozījumiem un populistiskiem izsaucieniem.
Opā
25. Janvāris 2012 / 16:45
0
ATBILDĒT
Super! Apsveicu visus, kas iekrita uz Rīdzinieces provokāciju...
Francis Ksavers
25. Janvāris 2012 / 13:29
0
ATBILDĒT
Pievienojoties iepriekšējiem komentētājiem, kas pilnīgi pareizi saskata līdzību ar Beļģiju un Bosniju-Hercegovinu, man nāk prātā vēl viena acīmredzama līdzība: tas ir Dienvidāfrikas Republikas aparteīda laika 1983. gada konstitūcijas modelis ar trīspalātu parlamentu, kur katra rasu kopiena atsevišķi ievēlēja savu palātu. Baltos pārstāvēja Tautas palāta (House of Assembly / Volksraad, 178 loc.), krāsainos – Pārstāvju palāta (House of Respresentatives / Raad van Verteenwoordigers, 85 loc.), bet indiešus – Delegātu palāta (House of Delegates / Raad van Afgevaardigdes, 45 loc.)

Atšķirībā no Rīdzinieces piedāvātā modeļa, šim parlamentam nebija kopīga apakšnama; visas trīs palātas bija vienlīdzīgas. Katras palātas ekskluzīvā kompetencē bija pieņemt likumus savai kopienai, šādos jautājumos: kultūra, māksla, izglītība, labklājība, veselības aizsardzība, mājokļu celtniecība, atpūta, sports utt. Savukārt kopīgas kompetences jautājumi bija valsts aizsardzība, ārlietas, finanses, tiesu sistēma, tieslietas, policija, tirdzniecība, rūpniecība, lauksaimniecība, satiksme un sakari. Šajās kopīgajās jomās likumus varēja pieņemt tikai ar visu triju palātu piekrišanu, un likumprojektu saskaņošana gāja cauri diezgan sarežģītai kopīgu starppalātu komisiju sistēmai.

Tā kā Rīdznieces priekšlikums jūtami ož pēc aparteīda. :) Vai tas mums ir vajadzīgs?
Kika
25. Janvāris 2012 / 13:06
0
ATBILDĒT
Jūsu priekšlikumi un pārdomas ir:

a) negaumīgs joks

b) bezkaunīga provokācija

c) intelektuāla spēla, līdzīga tām, ar kurām nodarbojās krievu inteliģence 20. gadsimta sākumā, noraugoties, kā anarhisti un boļševiki pārņem varu Krievijā. Kad šie paši intelektuāļi sastapās ar jaunās kārtības realitāti, simpātijas strauji pārauga šausmās un beidzās vienvirziena biļeti uz mūžīgā sasaluma zonu vai ātru nāvi pie sienas.

Nu, nevajag laist džinu no pudeles ārā - vienkārši tāpēc, ka ir interesanti eksperimentēt un turklāt izskatās demokrātiski un toleranti.

Absurda un pat bīstama tukšu salmu kulšana.
Armands
25. Janvāris 2012 / 13:05
0
ATBILDĒT
Varētu piekrist, ka Rīdzinieces piedāvājums ir pārdomāts tiktāl, ciktāl tajā ir ietverti konkrēti priekšlikumi. Taču paši priekšlikumi pēc būtības nav pārdomāti. Piemēram, priekšlikums, ka katrs pilsonis var izvēlēties, pie kuras kopienas piederēt - latviešu vai krievu. Uz papīra varbūt izskatās skaisti, taču tiesībām nav jēgas, ja tās pastāv tikai uz papīra un tās nav iespējams ieviest dzīve jeb īstenot. Kādā veidā šī katra pilsoņa izvēle tiks juridiski konstatēta? Katram pie pases saņemšanas būs jāpaziņo, pie kuras kopienas pieder? Baidos, ka šāds risinājums īsti neatbilst Latvijā un pasaulē pastāvošajai izpratnei par cilvēktiesības (konkrētāk, tiesībām uz personisko dzīvi). Arī šobrīd pie pases saņemšanas personai ir tiesības norādīt vai nenorādīt savu tautību. Vēl jo vairāk, ja modelējam situāciju tālāk, var sanākt, ka personas, kas sevi uzskata par latviešiem, pasludina sevi par piederīgiem krievu kopienai un pārņem lemšanas tiesības krievu kopienā un lemj atbilstoši latviešu kopienas interesēm, piemēram, nolemj nojaukt Uzvaras pieminekli (pēc pēdējiem tautas skaitīšanas datiem latviešu ir 62%, bet krievi 27%). Šādā variantā man pat šis priekšlikums sāk šķist atbalstāms :-) Tāpat, vai, piemēram, Latviešu Kopienas pārstāvniecībā ievēlētajiem deputātiem sava sasaukuma laikā būs tiesības pāriet uz Krievu kopienas pārstāvniecību, ja deputāts pēkšņi sevi vairs neuzskatīs par latvieti, bet gan par krievu? Tātad tie priekšlikumi nemaz tik pārdomāti un skaisti, cik tie pirmajā acumirklī šķiet, nemaz nav.
Baraks Osama
25. Janvāris 2012 / 12:51
0
ATBILDĒT
Piedāvātais variants man asociējas ne vien ar Beļģiju, bet arī ar Bosniju un Hercegovinu. Tur pastāv kolektīvs, triju etnisko/reliģisko kopienu veidots valsts galvas institūts (šeit ierosināts aizliegt vienas kopienas pārstāvjiem ieņemt divus augstākos valsts amatus) un tiesības likt veto likumiem, kas kaitētu vienas vai otras kopienas interesēm.



Kas attiecas uz divvalodību un multikopienu sabiedrību - jau minēto administratīvo izdevumu dēļ (piemēram, visiem likumiem būs jābūt precīzi, identiski pārtulkotiem divās valodās) tādu var atļauties tikai bagātas valstis, turklāt pastāvot zināmiem vēsturiskiem priekšnoteikumiem. Paredzu, ka mazajā Latvijā ar tās diviem miljoniem iedzīvotāju tikai radīsies nevajadzīgi sarežģījumi un izdevumi, ja ar likumu tiks ieviesta divkopienu valsts, turklāt ar priekšlikumā aprakstītajām federālas valsts iezīmēm.



Secinājums - priekšlikums kā viedokļu dažādības rezultāts un potenciālas konstitucionālās reformas izpētes objekts nav sliktāks par alternatīvām, bet ieviešanas iespējas (ņemot vērā pieņemšanas procedūru, vēsturisko fonu un paredzamos referenduma rezultātus) un lietderīgums stipri apšaubāms.
Seskis
25. Janvāris 2012 / 10:22
0
ATBILDĒT
Tā ir, ka Beļģijas piemērs nav labākais piemērs, ja Briselē visi runā franciski, tad Ģentē vai Brigē labāk to nedarīt, lai neizraisītu vietējo iedzīvotāju dusmu lēkmes. Rīdzinieces ierosinājums ir visai pārdomāts, tomēr nedod atbildi uz jautājumu par to, kā darbosies izpildvara un tiesu sistēma, ja krievu valodai būs otras valsts valodas statuss. Ja visi lēmumi un nolēmumi būs jāizdod divās valodās, jārēķinās ar to, ka visi ierēdņi, tiesneši būs spiesti apgūt attiecīgo terminoloģiju divās valodās, visiem dokumentiem jabūt divās valodās, pat akcīzes markām, arī datorprogrammām. Protams, minētie argumenti nav juridiskas dabas argumenti, ievērojot tautas gribas prioritāro raksturu, tomēr ir tādas nelāgas sadzīviskas aizdomas, ka divvalodības gadījumā tiks ievērojami paaugstināti nodokļi, lai nodrošinātu izpildvaras un tiesu varas funkcionēšanu.Un tas tikai paātrinās procesu, ka abas kopienas Latvijā kusīs kā pavasara sniegs saulītē.
Elina T.
25. Janvāris 2012 / 09:33
0
ATBILDĒT
Lasiet uzmanīgāk: esmu minējusi arī tos. Veselības aprūpe, sociālās lietas, māmiņu algas, cīņa ar korupciju, uzņēmējdarbības likumu, un viss pārējais, izņemot tos jūtīgos jautājumus.
Armands
25. Janvāris 2012 / 09:28
0
ATBILDĒT
Par jautājumiem, kas mūs šķel skaidrs; esat devusi vairākus piemērus. Bet varbūt Jūs varētu nosaukt tās lietas, kas mūs vieno?
Armands
25. Janvāris 2012 / 09:23
0
ATBILDĒT
Tiešām interesanti priekšlikumi un viedokļi.

Pirmkārt, par Beļģijas piemēru. Iesaku izlasīt Tonija Džada \\\"Pēc kara. Eiropas vēsture pēc 1945. gada\\\". Visai uzskatāmi aprakstītas problēmas, kādas pastāv Beļģijā saistībā ar divu (flāmu un valoņu) kopienu juridisko nošķiršanu - ir ļoti lielas separātiskas tendences, grūtības veidot kopējo politiku u.tml. Iemesls - abas kopienas šāda regulējuma rezultātā faktiski ir pilnība nošķirtas un tām nav noturīgu savstarpēju saskarsmes punktu. Proti, 1993. gada Beļģijas konstitūcijas grozījumi, kas ir ļoti līdzigi Jūsu priekšlikumiem un kuru mērķis bija novērst šķelšanos starp flāmiem un valoņiem, nesasniedza savu mērķi, ko apliecina fakts, ka pretrunas starp abiem kopienām nav mazinājuās un pastāv joprojām (tām pat ir tendence palielināties un abas kopienas viena no otras arvien vairāk atsvešinās). Tāpēc Beļģijas pieredze nevis apliecina šādu priekšlikumu derīgumu pretrunu novēršanai starp divām kopienām (Latvijas gadījumā - starp latviešiem un krieviem), bet tieši otrādi - Jūsu piedāvātais regulējums nesasniegs vēlamo mērķi: novērst pretrunas starp latviešu un krievu kopienām.

Otrkārt, Jūsu priekšlikumi faktiski noraida un ignorē tos apstākļus, kādos tika dibināta Latvijas Republika, proti, Latvija tika dibināta tautas pašnoteikšanās rezultātā. Šīs pašnoteikšanās rezultātā tauta pieņēma sava juridisko satvaru - Satversmi (sauksim to par sabiedrisko līgumu), kurā tika iekļautas šai tautai fundamentālas un pastāvēšanai nepieciešamās vērtības, piemēram, neatkarība, demokrātija, suverēnā vara tautai, teritorija, valoda (sauksim to par Satversmes kodolu, par ko tagad tik daudz runā). Ņemot vērā, ka esošā Latvijas Republika ir tā pati, kas tika proklamēta 1918. gadā un kuras Satversme pieņemta 1922. gada, neredzu nekāda pamata ieviest Jūsu priekšlikumus, tādā veidā grozot pastāvošo sabiedrisko līgumu (Satversmi), jo tas būtu pretrunā šī līguma mērķim. Jūsu priekšlikumu sakarā ir tikai divi varianti - vai nu jāslēdz jauns sabiedriskais līgums vai arī jāmaina esošā sabiedriskā līguma mērķis.
Elina T.
25. Janvāris 2012 / 00:57
0
ATBILDĒT
Hmmm... Interesanti un drosmīgi priekšlikumi. Kopumā piekrītu.

Visveiksmīgāk ir noformulēts 7. punkts. Tas ir vienkārši izcils risinājums! Pilnīgi pareizi: ir jautājumi, kas mūs vieno, un ir tādi, kas mūs šķeļ. Vai patiešām nav labāk noskaidrot šīs jomas, kur abas kopienas nekad nevienosies, un atdot tās katras kopienas lemšanai (nevis Saeimai)? Tādu taču nemaz nav tik daudz! Bet pārējie jautājumi lai tiek pakļauti parastam, normālam likumdošanas procesam, kur vairs nav atšķirības starp latviešiem un krieviem. Tas arī atveseļotu mūsu politisko dzīvi.

Piemērs. Nacionāļi grib nojaukt Uzvaras pieminekli Pārdaugavā? Grib pārlatviskot krievu skolas? Nekā! Krievu kopienas pārstāvji uzreiz saka: nekā nebija, brālīši, tā ir mūsu iekšējā lieta! Pēc tam krievi sāk sprēgāt par leģionāru godināšanu. Uz to atkal latviešu kopienas pārstāvji saka: nebija, brālīši, tā ir mūsu iekšējā lieta! Bet pārējos jautājumus – slimnīcu budžetu, muitas nodokļus u.c. – lemj Saeimā kopīgi, bez nacionālās dvingas.
Rīdziniece
24. Janvāris 2012 / 17:40
0
ATBILDĒT
Skaidrs, ka etniskais saspīlējums Latvijā pastāv. Manuprāt, lai to atrisinātu, ir radikāli jāreformē Satversme. Es piedāvātu apspriešanai sekojošu konstitucionālas reformas programmu, kas aptuveni seko Beļģijas paraugam. Protams, jauna Satversme jāpieņem demokrātiskā tautas nobalsošanā, kā to prasa Satversmes 77. pants.



12 PUNKTU SATVERSMES REFORMAS PROGRAMMA



1. Satversmes 2. pantā noteikt, ka neatkarīgajā suverēnajā Latvijā ir divas vienlīdzīgas valstsveidojošas Kopienas – latvieši un krievi. Latvijas tautu veido Latviešu Kopiena, Krievu Kopiena un pārējie Latvijas pilsoņi.

2. Katrs Latvijas pilsonis pēc savas brīvas gribas var izvēlēties piederēt pie vienas vai otras Kopienas vai nepiederēt ne pie vienas no tām. Katrs pilsonis var piederēt tikai pie vienas Kopienas. Likums nosaka deklarēšanas kārtību un iespējamo kopienas piederības maiņas procesu.

3. Valsts valodas – latviešu un krievu, uz vienlīdzīgiem pamatiem.

4. Saeima tiek pārveidota par divpalātu parlamentu, ar nosaukumu \"Likumdošanas Sapulce\". Parlamenta apakšpalāta ir Saeima, sastāv no 100 deputātiem, un saglabā visas pašreizējās Saeimas pazīmes un statusu. Parlamenta augšpalāta ir Kopienu Palāta, kas sastāv no 55 delegātiem (sk.tālāk).

5. Katras Kopienas locekļi – Latvijas pilsoņi – uz 4 gadiem vienlīdzīgās un tiešās vēlēšanās ievēl attiecīgi divas Kopienu padomes. Latviešu Kopienas locekļi ievēl Latviešu Kopienas Padomi. Krievu Kopienas locekļi ievēl Krievu Kopienas Padomi. Katrā Kopienu Padomē ir 25 delegāti.

6. Latvijas pilsoņi, kuri nepieder ne pie vienas Kopienas, uz 4 gadiem ievēl 5 starpkopienu delegātus. Starpkopienu delegāti atsevišķu palātu neveido, bet var piedalīties abu Kopienu Padomju sēdēs bez balsstiesībām.

7. Katrai Kopienu Padomei ir ekskluzīvas likumdošanas tiesības attiecīgajai Kopienai etniski sensitīvos jautājumos, kas uzskaitīti Satversmē un kas ir izņemti no Saeimas vispārējās kompetences. Tie ir: izglītība, kultūra un pieminekļi. Piemēram, Latviešu Kopienas Padomei ir ekskluzīvas likumdošanas tiesības par latviešu skolām, universitātēm, teātriem, Lestenes kapiem, Brīvības pieminekli, leģionāriem. Krievu Kopienas Padomei – par krievu skolām, universitātēm, teātriem, Uzvaras pieminekli, padomju veterāniem.

8. Abas Kopienu Padomes un 5 starpkopienu delegāti kopā veido Kopienu Palātu, kas ir Likumdošanas Sapulces augšpalāta. Kopienu Palātā starpkopienu delegātiem ir t.p. tiesības, kas Kopienu delegātiem.

9. Valsts Prezidentam blakus tiek izveidots Valsts Viceprezidenta amats. Šīs abas amatpersonas ievēl Nacionālais Kongress – abu Likumdošanas Sapulces palātu kopsapulce. Viceprezidents nevar piederēt pie t.p. kopienas, kā Prezidents. Ja Valsts Prezidents pieder pie Latviešu Kopienas, tad Viceprezidentam jābūt no Krievu Kopienas, un otrādi.

10. Valsts varas atzaru spēku samērs tiek mainīts par labu pusprezidentālai republikai.

11. Valsts Prezidentam ir tiesības sasaukt Nacionālo Kongresu valstij īpaši svarīgu jautājumu risināšanai.

12. Ministru kabinetā un Satversmes tiesā nosakāms samērīgs abu Kopienu pārstāvju spēku samērs.

13. Efektīva antidiskriminācijas likumu ieviešana un visu pilsoņu vienlīdzības nodrošināšana.

14. Latvijas pilsonība tiek piešķirta visiem, kas uz 2012. gada 1. janvāri ir Latvijas pastāvīgie iedzīvotāji. Dubultpilsonība pieļaujama.
GrammarNazi
24. Janvāris 2012 / 15:00
0
ATBILDĒT
Berliner Zeitung http://www.berliner-zeitung.de



Jurmalaer Schule



Rigaer Zeitung
Berlin
24. Janvāris 2012 / 12:51
0
ATBILDĒT
Nevis Rigaer Zeitung, bet Rigasche Zeitung. Zeitung ir sieviešu dzimtē.
Rigaer Zeitung
24. Janvāris 2012 / 00:22
0
ATBILDĒT
\"ievērojams skaits pilsoņu, ko izdarīgi polittehnologi apvienojuši zem juridiski neizprotamas izkārtnes \"krievvalodīgie\" (nav taču tādas mazākumtautības nedz Latvijā, nedz kur citur, vai ne?)\"

---

MazākumTAUTĪBAS tiešām nav. Bet juridiski šim jēdzienam ir zināms saturs - tā ir viena no lingvistiskajām mazākumgrupām, par kuru piederīgo tiesībām vēl 1992. g. tika pieņemta attiecīgā ANO ĢA deklarācija. Sk. www.humanrights.lv/doc/vispaar/mindekl.htm vai www.tiesibsargs.lv/lat/tiesibu_akti/ano_dokumenti/?doc=91 Šo terminu lieto arī daudzi cilvēktiesību eksperti - piemēram, Eiropas Komisijas pret rasismu un neiecietību savā ziņojumā par Latviju
visi numura raksti
Saeimas Preses dienests
Tiesību prakse
Pieteikums Satversmes tiesā par referenduma konstitucionalitāti un apturēšanu
Šā gada 12. janvārī Saeimas deputāti – Raivis Dzintars, Einārs Cilinskis, Imants Parādnieks, Ināra Mūrniece, Ilmārs Latkovskis, Inese Laizāne, Romāns Naudiņš, Dāvis Stalts, Vineta Poriņa, Dzintars Rasnačs, Raivis Blumfelds, Jānis ...
Juris Gromovs
Skaidrojumi. Viedokļi
Judikatūra patvēruma meklētāju lietās
Šis raksts ir tapis, pamatojoties uz autora izstrādāto pētījumu "Administratīvās rajona tiesas prakses analīze patvēruma lietās"3. Sakarā ar raksta ierobežoto apjomu tajā netiek detalizēti apskatītas Eiropas Savienības tiesību normu ...
4 komentāri
Arvīds Balodis
Skaidrojumi. Viedokļi
Par tiesas nolēmumu protestēšanu Senātā
Latvijas Zvērinātu advokātu kolēģijas uzdevumā 2010. gada vasarā tika vāktas ziņas par Civilprocesa likuma 483.–485. panta kārtībā iesniegtajiem un izskatītajiem protestiem, savukārt aizvadītajā gadā šie dati tika apstrādāti un ...
2 komentāri
Debora Pāvila
Nedēļas jurists
Debora Pāvila
19 komentāri
Tiesību prakse
Vērtēs Valsts prezidenta un Saeimas tiesības izvērtēt iesniegtā likumprojekta atbilstību Satversmei
AUTORU KATALOGS