ŽURNĀLS Redaktora sleja

15. Janvāris 2013 /Nr.2 (753)

Kā zemē iemiets
11 komentāri

Janvāra sākumā divi autoritatīvi Latvijas juristi nāca klajā ar faktiski pretējiem secinājumiem par tiesiskumu Latvijā.

Saņemot Lēbera balvu, Eiropas Savienības Tiesas tiesnesis Dr.iur.h.c. Egils Levits atzina, ka Latvijā ievērojami audzis tiesiskums (toties sarukusi demokrātija). Dažas dienas vēlāk pirmais Satversmes tiesas priekšsēdētājs Dr.iur. Aivars Endziņš, piedaloties "Delnas" rīkotajā pasākumā par korupcijas novēršanu Latvijā, savukārt secināja, ka pēdējos gados Latvijā ir uz labo pusi mainījies gan parlamenta, gan izpildvaras darbs, taču tiesu vara nemainīgi palikusi tāda pati kā agrāk – norobežojusies, lēna un neefektīva.

Diemžēl vairāk jāpiekrīt pesimistiskajam A. Endziņa redzējumam, kas savukārt liek domāt, ka, pat ja tiesiskuma Latvijā patiešām ir kļuvis vairāk (kā to optimistiski pauž E. Levits), tam noteikti joprojām ir plašs "izaugsmes potenciāls". Jo apstākļos, kad tiesu spriešana ir neefektīva, pilnīgs tiesiskums nekādi nav iespējams.

"Delnas" piedāvājums tiesu darba efektivizācijai (kā daļai no iecerētās cīņas pret korupciju) patiesībā ir jau labi zināmi priekšlikumi, kas daudzkārt apspriesti neskaitāmos tiesu darba uzlabošanai veltītos pasākumos: tiesiskais regulējums tiesvedības procesa efektivizēšanai; tiesu noslodzes samazināšana, izņemot no tiesu kompetences bezstrīdus lietas; tiesu instanču skaita samazināšana atsevišķu kategoriju lietām; rakstveida procesa ieviešana atsevišķu kategoriju lietām; mediācijas ieviešana.

Daļa no šiem priekšlikumiem ar likumdevēja gādību jau ieguvusi likuma formu, vēl daļa atrodas uz Saeimas galda vai vismaz ceļā uz parlamentu. Starp citu, tik daudz grozījumu likumā "Par tiesu varu" kā pēdējos gados nav bijis nekad iepriekš, turklāt ievērojami labojumi otrajā lasījumā tiks skatīti arī 17. janvārī.

Arī tieslietu ministrs Jānis Bordāns ir apņēmības pilns uzlabot tiesu darbu organizāciju, tai skaitā, izvērtējot līdzšinējo tiesu reformu norisi un pat ķeroties pie tiesu namu apvienošanas un prātīgāka izvietojuma (skat. interviju 8. janvāra "Jurista Vārdā" Nr. 1).

Mulsina vienīgi tas, ka runas par tiesu varas lēnīgumu un citām kaitēm skan galvenokārt "no ārpuses", arī lielākā daļa rosības nāk nevis no pašas tiesu varas, bet tiem, kas tai blakus vai apkārt (parlaments, izpildvara, sabiedriskās organizācijas). Šajā nenoliedzami nepieciešamo pārmaiņu procesā tiesu vara izturas nevis kā subjekts, bet objekts. Kādēļ tā?

komentāri (11)
11 KOMENTĀRI
TAVA ATBILDE :
VĀRDS
3000
IENĀKT:
KOMENTĒŠANAS NOTEIKUMI
Proficius Aliri
16. Janvāris 2013 / 13:11
0
ATBILDĒT
Kādēļ tiesas izturas kā objekts, bet nevis kā subjekts? Vienkāršākā atbilde ir acīmredzama – tiesas nekādas organizatoriskas, funkcionālas vai procesuālas pārmaiņas nemaz nevēlas.

Tiesu sistēmas politikas un stratēģijas izstrādē, kā arī tiesu sistēmas darba organizācijas pilnveidošanā piedalās Tieslietu padome. Izņemot formālos likumā noteiktos pienākumus un dalību formālās tiesnešu vērtēšanas sistēmas izstrādē, vai ir dzirdētu kaut kādi Tieslietu padomes priekšlikumi tiesu sistēmas pilnveidošanai. Šķiet, tā tikai sparīgi iebilda pret AT Krimināllietu tiesu palātas „likvidēšanu”.

Arī ikviens tiesnesis var sniegt savu devumu tiesu sistēmas attīstībai. Viņš savā darbā saskaras gan ar organizatoriskām problēmām un nepilnībām, gan arī diskutabliem tiesībjautājumu risinājumiem. Tiesnesis var informēt gan vadošās tiesu un tieslietu sistēmas amatpersonas, gan publicēt rakstus par šiem jautājumiem utt. Pat salīdzinot ar starpkaru posma Latvijas senatoriem mūsdienu tiesneši ir visnotaļ atturīgi zinātnisku (vai pat tikai informatīvu) publikāciju radītāji.
Doma
16. Janvāris 2013 / 12:28
0
ATBILDĒT
Izlasot rakstu, domāju, ka demokrātija un tiesiskums nav tik vienkārši tiesiskas valsts un sabiedrības elementi, kā tas varētu likties, sabiedrībai būtu jāmācās apzināties, ka tā ir visas šīs milzīgās sistēmas daļa, kas pilnvērtīgi var iesaistīties tās pilnveidošanā . Vienlaikus nebūtu pareizi apgalvot, ka tiesas strādā tādā, vai šitādā ātrumā vai kvalitātē. Tās ir tikai sekas, par kurām atbildība būtu jānes visiem kopēji. Valstij ir ļoti svarīga starpinstitūciju - valsts un sabiedrības sadarbība. Pati sabiedrība uzliek valstij šo \"tiesisko procesu sarežģīšanas pienākumu\", jo praksē reti, kurš iedomājas, ka varētu sekot un ievērot \"labas ticības\" principu, kas izriet no CL 1.panta. Ja šis princips tiktu ievērots no valsts un sabiedrības puses, tad domāju, ka nevajadzētu sarežģīt daudzus tiesiskus procesus valstī. Tāpēc būtu jāuzdod jautājums, vai valsts un sabiedrība ir gatava manīt savu apziņu? Atsevišķs problēmjautājums valstī ir valsts institūciju savstarpēja sadarbība un privātpersonu tiesību un tiesisko interešu aizsardzība no valsts puses!
Doma
16. Janvāris 2013 / 10:32
0
ATBILDĒT
Izlasot rakstu domāju, ka demokrātija un tiesiskums nav tik vienkārši tiesiskas valsts un sabiedrības elementi, kā tas varētu likties, sabiedrībai būtu jāmācās apzināties, ka tā ir visas šīs milzīgās sistēmas daļa, kas pilnvērtīgi var iesaistīties tās pilnveidošanā . Vienlaikus nebūtu pareizi apgalvot, ka tiesas strādā tādā, vai šitādā ātrumā vai kvalitātē. Tās ir tikai sekas, par kurām atbildība būtu jānes visiem kopēji. Valstij ir ļoti svarīga starpinstitūciju - valsts un sabiedrības sadarbība. Pati sabiedrība uzliek valstij šo \"tiesisko procesu sarežģīšanas pienākumu\", jo praksē reti, kurš iedomājas, ka varētu sekot un ievērot \"labas ticības\" principu, kas izriet no CL 1.panta. Ja šis princips tiktu ievērots no valsts un sabiedrības puses, tad domāju, ka nevajadzētu sarežģīt daudzus tiesiskus procesus valstī. Tāpēc būru jāuzdod jautājums, vai valsts un sabiedrība ir gatava manīt savu apziņu? Atsevišķs problēmjautājums valstī ir valsts institūciju savstarpēja sadarbība un privātpersonu tiesību un tiesisko interešu aizsardzība no valsts puses!
Tiesnesis
16. Janvāris 2013 / 08:51
0
ATBILDĒT
Šajā nenoliedzami nepieciešamo pārmaiņu procesā tiesu vara izturas nevis kā subjekts, bet objekts. Kādēļ tā?

=====================

Tādēļ, ka tiesu varai tieši kā \\\"tiesu varai\\\" ir ierobežotas iespējas jebkādu reformu ierosināšanā un īstenošanā - tie ir konkrētās lietas ietvari, konkrētā lietā izskatāmās tiesiskās attiecības, kur tiesu vara izpaužas dažāda veida nolēmumos.

Atbilstoši Satversmei, likumdošana ir Saeimas un tautas kompetence, likumu izpilde un personālijas - izpildvaras kompetence.

Pat ja kāds tiesnesis (tiesneši) ārpus konkrētas lietas izspriešanas izsaka kādus priekšlikumus, piedalās pārvaldes vai pašpārvaldes institūciju darbībā, tad funkcionāli šis tiesnesis nepārstāv tiesu varu.

Šāda \\\"varas dalīšana\\\" pati par sevi nav ne laba, ne slikta, tā vienkārši ir conditio sine qua non tiesiskas valsts pastāvēšanai.

Vienkāršs piemērs - Pēteris Dzalbe ir Senāta Krimināllietu departamenta senators un arī Centrālās vēlēšanu komisijas loceklis, tomēr tāpēc CVK nekļūst par tiesu varu.

Latvijas tiesu problēmas - t.sk. lēnums, neefektivitāte, voluntārisms, prettiesiskums - lielā mērā rodas tieši no tā, ka daudzi tiesneši pat sava tiešā darba - tiesas spriešanas - vietā vairāk sāk nodarboties ar politiku ar politiskiem instrumentiem vai izpildvaru ar izpildvaras instrumentiem, kas, savukārt, negatīvi ietekmē tiesu varas funkcijas.
mazgudrais
16. Janvāris 2013 / 08:33
0
ATBILDĒT
Attiecībā uz viedokli - jāpiekrīt Mārupietei.

Attiecībā uz sistēmu kopumā - tās būtiskākie mīnusi ir tiesnešu mūžīgums un personīgās atbildības trūkums par lēmumiem.

Un vēl viens liels mīnuss - tiesnešu (ne visu, protams)naidīgās attiecības ar loģiku.
Gunārs
16. Janvāris 2013 / 08:30
0
ATBILDĒT
Kam domata ir Tieslietu padome?
Mārupiete
15. Janvāris 2013 / 21:34
0
ATBILDĒT
Kāpēc gan Jūs domājat, ka kādam - vienam - vispār būtu jārunā visas tiesu varas vārdā? Kāpēc mēs neredzam ne šo vienu, ne vispār nevienu, kurš par to runātu? Piemēram, tiesnesim X ir viedoklis, - viņš to arī var akcentēt kā savu, nevis visa tiesnešu kosrpusa viedokli. Šim piemēram, iespējams, sekos tiesnesis Y, pēc tam varbūt Z. Un kāpēc gan arī nevarētu tapt kāda preses relīze konkrētas tiesas vārdā?! Varbūt tiesnešiem visupirms ir jāmēģina sanākt kopā savā tiesā, apgabalā, novadā un par kaut ko vienoties? Pēc tam šo vienošanos kā viedokli publiskot. Runa jau ir par to, ka tiesnešu viedokļa nav vispār.

Varbūt jāsāk ar mazumiņu, ar vienu solīti...
Tiesnese
15. Janvāris 2013 / 18:18
0
ATBILDĒT
Bieži vien tiek izteikti pārmetumi, ka tiesu darbu mēģina uzlabot tikai no ārpuses, bet pašas tiesas labākajā gadījumā ir pasīvas vērotājas vai arī pat pretojas tam. Taču, manuprāt, šāda viedokļa paudēji ne vienmēr izprot vienu būtisku lietu.

Latvijā ir vairāk kā 500 tiesnešu. Vai kāds var pateikt, kurš tad ir tas, kurš ir tiesīgs runāt visas tiesu varas vārdā? Augstākās tiesas priekšsēdētājs noteikti nav, jo viņam nav nekādu pilnvaru pārstāvēt apgabaltiesu tiesnešu vai rajona tiesu tiesnešu viedokli. Tas, ko viņš saka ir vienkārši viņa viedokli, kurš varbūt kādreiz sakrīt ar manu viedokli, bet kādreiz nesakrīt. Līdz ar to rodas jautājums, kādā veidā tad sabiedrība sagaida to viedokli no iekšpuses. Manuprāt, daudzi nav padomājuši, ka tiesu varas organizācija pēc definīcijas nepieļauj iespēju paust kaut kādu vienotu viedokli. Tiesnešu konference? Tas nav nopietni, jo nav iespējams 400 cilvēkiem uz vietas par kaut ko nopietnu izdiskutēt un vienoties.

Turklāt nav jau tā, ka tiesneši paši neko nedara. Pati strādāju administratīvajā tiesā un varu teikt, ka daudzi priekšlikumi pēdējiem grozījumiem Administratīvā procesa likumā nāca tieši no tiesnešiem. Tiesnešu pārstāvji piedalījās arī likumprojektu izskatīšanā. Tiesneši no dažādām tiesām regulāri piedalās dažādās darba grupās. Es redzu, kā vismaz mūsu tiesā nemitīgi tiek domāts par to, kā varam ātrāk un efektīvāk izskatīt lietas. Līdz ar to mēs noteikti iesaistāmies tiesu darba uzlabošanā. Protams, preses relīzes par to netiek rakstītas.

Ko vēl vajadzētu darīt? Rakstīt koncepcijas diez vai būs tiesnešu darbs.

Ja runā par tiesu varas lēnīgumu, tad šeit atkal ir jautājums, cik daudz tā ir pašas tiesu varas vaina. Mani novērojumi liecina, ka vismaz saviem kolēģiem es nevaru pārmest lēnu darbu. Cita problēma ir tā, ka jaunam tiesnesim, sākot darbu, iedod kādas 150 lietas, un pēc tam jau arī visu laiku lietas nāk klāt. Reāli tiesnesis vienai lietai patērē vidēji 1-2 darbdienas, kas, manuprāt, drīzāk ir par maz, nevis par daudz. Līdz ar to tas, ka viņš lietu skata pēc pusotra gada, ir atkarīgs nevis no viņa strādāšanas ātruma, bet gan vecā lietu uzkrājuma tiesā, kurš izveidojās galvenokārt tāpēc, ka pašā sākumā nebija nepieciešamais tiesnešu skaits.

Es noteikti negribu apgalvot, ka viss ir ideāli. Ir lietas, ko var uzlabot arī tiesnešu un tiesu darbā. Taču es redzu, ka mēs to cenšamies darīt, vienkārši par to netiek īpaši publiski ziņots.
N
15. Janvāris 2013 / 11:59
0
ATBILDĒT
Par traku ir šis Jūsu apraksts, piedodiet, cienītais! Negaumīgs pārspīlējums.
demokrāts
15. Janvāris 2013 / 11:25
0
ATBILDĒT
Domāju, ka tiesnešu iecelšana uz mūžu rada viņiem lielu visatļautības un nesodāmības sajūtu!
Seskis
15. Janvāris 2013 / 09:38
0
ATBILDĒT
Tiesu korupcija ir sasniegusi tādu līmeni, ka viņiem ne līdz reformām. Viņiem galvenais uzmanīt, lai procesa dalībnieki būtu uz ceļiem. Piemēram, Administratīvās rajona tiesas Rīgas tiesu namā tiesu darbinieki brēc, ka pārvietoties pa garajiem koridoriem drīkst tikai rāpus un sliekšņiem nedrīkst pieskarties, jo tur mitinoties tiesiskuma iļģis, kuru varot aizbaidīt. Manai vecajai māmuļai kā vēzim bija jarāpo tiesas zālē, kur tiesnese lietas rezultātu zīlēja, metot kauliņus. Saprotams, ka rāpojot pa grīdu no kabatas izkrita maks, mobilais un auto atslēgas, ko savāca mūžam badīgie un zaglīgie tiesas darbinieki.
visi numura raksti
Arnis Buka
Skaidrojumi. Viedokļi
Eiropas Savienības Komisijas iespējas kontrolēt dalībvalstu tiesas
Raksta mērķis ir analizēt, cik lielā mērā Eiropas Savienības (turpmāk – ES) Komisija ir tiesīga veikt uzraudzību pār dalībvalstu tiesām, ja tās pārkāpj ES tiesības, jo īpaši Līguma par Eiropas Savienības darbību ...
Dina Gailīte
Notikums
Dītriha Andreja Lēbera 90 gadu jubileju pieminot
Šī gada 4. janvārī vācbaltu juristam un politologam, LZA ārzemju loceklim Dr.iur., Dr.h.c. Dītriham Andrejam Lēberam (4.01.1923.–24.06.2004.) būtu apritējuši 90 gadi. Pieminot ievērojamo zinātnieku un sabiedrisko darbinieku, kuram ...
Sergejs Rudāns
Skaidrojumi. Viedokļi
Valdes locekļa atbildība par sabiedrībai nodarītajiem zaudējumiem

Raksta "Valdes locekļa atbildība par sabiedrībai nodarītajiem zaudējumiem" nobeigums, raksta sākumu skatīt 8. janvāra "Jurista Vārdā" Nr. 1.

4 komentāri
Notikums
Egils Levits saņem Lēbera balvu
2012. gada 4. janvārī, profesora Dītriha Andreja Lēbera 90. dzimšanas dienā, Lēbera vārdā nosaukto piemiņas balvu saņēma viens no viņa skolēniem un darba simboliskiem turpinātājiem – Eiropas Savienības Tiesas tiesnesis, ...
Tiesību politika
Atstādinātiem tiesnešiem maksās tikai minimālo algu
2012. gada 9. janvārī Saeimas Juridiskā komisija noslēdza darbu pie grozījumu likumā "Par tiesu varu" otrā lasījuma redakcijas. Saeimas plenārsēdē šo likumprojektu otrajā lasījumā paredzēts skatīt jau 17. janvārī. Grozījumi ...
10 komentāri
AUTORU KATALOGS