ŽURNĀLS Skaidrojumi. Viedokļi

9. Septembris 2014 /Nr.35 (837)

Direktīvas normu klasifikācija direktīvas implementācijā
Ilze Lepiksone
Tieslietu ministrijas Civiltiesību departamenta Starptautisko un procesuālo tiesību nodaļas juriskonsulte  

Iepriekšējā rakstā žurnālā "Jurista Vārds" autore aizsāka tēmu par direktīvu implementāciju, uzsverot, ka šajā procesā būtiski ir ne tikai kvantitatīvie rādītāji, bet arīdzan kvalitāte, ar kādu direktīvas prasības tiek ienestas nacionālajā tiesību sistēmā. Kvalitāti nevar nodrošināt, neizprotot direktīvu. Direktīvu izprast savukārt var, tikai izprotot tās mērķi. Kā jau iepriekš secināts, "direktīvas mērķis" ir salīdzinoši abstrakts jēdziens un tā saturs aizpildāms atbilstoši katras konkrētās direktīvas saturam. Tomēr, lai vismaz vispārīgās kategorijās izprastu, kādi nacionāla līmeņa pasākumi nepieciešami direktīvas mērķa sasniegšanai, šajā rakstā autore piedāvā analizēt direktīvas struktūru, klasificējot tās normu veidus un raksturojot katram direktīvas normu veidam atbilstošākās implementācijas metodes.

Direktīvas normu klasifikācija

Direktīvas struktūra juridiskajā literatūrā ir maz pētīta. Tradicionāli direktīvas kā tiesību akta uzbūvē tiek izdalīts tās nosaukums, preambula, galvenā daļa (pamatteksts) un pielikumi.1 Direktīvas pamatteksta normas sīkāk analizētas Tieslietu ministrijas izstrādātajā Eiropas Savienības tiesību aktu ieviešanas rokasgrāmatā, klasificējot tās pēc to faktiskā adresāta.2 Savukārt ārvalstu literatūrā pieejams tiesību zinātnieces Sašas Prešālas direktīvas pamatteksta normu iedalījums, kur tās klasificētas pēc to funkcijām.3 Lai iespējami visaptveroši atspoguļotu ar direktīvas implementāciju saistītās nianses, raksta autore piedāvā šādu direktīvas normu jeb vienību iedalījumu: 1) preambula; 2) tiesību akta sastāvdaļas; 3) normas, kas noteic pienākumus un tiesības privātpersonām; 4) normas, kas paredz dalībvalsts rīcības brīvību; 5) norādes normas; 6) normas, kas noteic dalībvalsts pienākumus direktīvas prasību piemērošanai pēc būtības; 7) normas, kas noteic dalībvalsts formālos pienākumus saistībā ar direktīvas pārņemšanu; 8) normas, kas noteic ES institūciju pienākumus un tiesības; 9) pielikumi.

 

Preambula

Preambula ir specifiska ES tiesību aktu, tai skaitā direktīvu, sastāvdaļa. Tā norāda uz direktīvas izdošanas juridisko pamatu, kā arī ietver apsvērumus, balstoties uz kuriem ir izstrādāts attiecīgais tiesiskais regulējums. Lai arī preambulas teksts nacionālajā tiesību sistēmā nav jāpārņem, ikviena direktīvas pamatteksta norma, kuras vārdiskā jēga pārņemšanā rada šaubas, ir tulkojama kopsakarā ar attiecīgo preambulas apsvērumu. Pētījumā, kurā analizēta Eiropas Savienības Tiesas (turpmāk – EST) darbība juridiskā aktīvisma aspektā un cita starpā kritizēta EST "iedvesmošanās" no tādām politiskām normām kā ES tiesību aktu preambulas, atspoguļoti dažādi viedokļi par preambulās ietverto apsvērumu juridiski saistošo raksturu.

Vieni norāda, ka šādām normām, kas satur tiesību akta mērķus, nav juridiski saistoša rakstura. Savukārt citi apgalvo, ka preambulas jāuzskata par tiesību normām, nevis tikai politiskās rīcības ietvaru, ņemot vērā, ka valstij jāatbild par tām pretēju rīcību.4 Ievērojot, ka būtībā ikviens tiesību akts atspoguļo politisko gribu, raksta autores ieskatā, nav iedomājama tāda tiesību normu interpretācija, kas ir pretēja šai gribai. Turklāt, neskatoties uz kritiku, kas tiek veltīta EST, tā aizvien neskaidrās direktīvu normas tulko kopsakarā ar attiecīgajiem direktīvas preambulā ietvertajiem apsvērumiem.5

 

Tiesību akta sastāvdaļas

Nākamais direktīvas normu veids ir tiesību akta sastāvdaļas, kas ietver terminus skaidrojošās normas; normas, kas noteic tiesību akta reglamentācijas priekšmetu un jomu un spēkā stāšanās noteikumus.

Nacionālajā normatīvajā aktā terminus skaidro, ja terminā izteiktajam jēdzienam ir īpaša nozīme ar attiecīgo normatīvo aktu regulējamās nozares ietvaros vai ja jākonkretizē tajā izteiktā jēdziena izpratnes robežas.6 Līdzīgi kā nacionālajos tiesību aktos, arī direktīvās tās pamatteksta pirmajos pantos tiek skaidrots direktīvā lietoto terminu saturiskais tvērums.7 Ievērojot šo normu mērķi, pašas par sevi tās nerada pārņemšanas pienākumu.

Līdz ar to, implementējot direktīvu, ir jāvērtē, vai pastāv objektīva nepieciešamība tajā ietvertos terminu skaidrojumus pārņemt nacionālajā tiesību sistēmā.

komentāri
0 KOMENTĀRI
TAVA ATBILDE :
VĀRDS
3000
IENĀKT:
KOMENTĒŠANAS NOTEIKUMI
visi numura raksti
Dina Gailīte
Numura tēma
Tiesnešu konferencē vērtē Tieslietu padomes darbu
Piektdien, 5. septembrī, Kongresu namā Rīgā notika ikgadējā Latvijas tiesnešu konference. Šoreiz tās dienaskārtības svarīgākais punkts – Tieslietu padomes (TP) pirmo četru gadu darbības izvērtējums, kā arī sešu TP locekļu ...
3 komentāri
Ivars Bičkovičs
Numura tēma
Tieslietu padomes attīstība un perspektīvas
Kā Eiropas tieslietu padomju asociācija atzīmē savā 2008. gada Budapeštas rezolūcijā, "Tieslietu padome atspoguļo katras valsts tiesību sistēmas attīstību, kas savukārt dziļi sakņojas valsts vēsturiskajā, kultūras un sociālajā ...
Artis Stucka
Skaidrojumi. Viedokļi
Dažas piezīmes par Satversmes preambulas projekta tapšanu

Šis raksts ir mēģinājums izskaidrot atsevišķus Satversmes ievada satura elementus, kā arī parādīt domubiedru Satversmes preambulas apspriedēs "staigātos ceļus".

17 komentāri
Tiesībsargs
Tiesību politika
Par tiesībām uz izglītību neatkarīgi no personas reliģiskās pārliecības
Šā gada 27. augustā tiesībsargs Juris Jansons nosūtījis Izglītības un zinātnes ministrijai un 32 Latvijas augstskolām vēstuli un atzinumu Nr. 1-5/127 "Par tiesībām uz izglītību neatkarīgi no personas reliģiskās pārliecības", ...
Ilze Dubava
Notikums
Starptautisko tiesu un tribunālu juridiskā funkcija  
2014. gada 1. septembrī Rīgas Juridiskajā augstskolā notika profesora Kārļa Dišlera fonda rīkotā konference "Starptautiskās publiskās tiesības un juridiskā funkcija" (Public international law and judicial function). Konference tika ...
AUTORU KATALOGS