ŽURNĀLS Skaidrojumi. Viedokļi

14. Jūnijs 2016 /Nr.24 (927)

Kukuļa izspiešanas nošķiršana no kukuļa pieprasīšanas
Bac. iur.
Igors Ivanovs
 

Robeža starp kukuļa izspiešanu un kukuļa pieprasīšanu ir trausla, un tiesību normu piemērotājiem var rasties grūtības nošķirt abus minētos noziedzīgos nodarījumus. Tomēr šo abu noziedzīgu nodarījumu precīza norobežošana ir ļoti būtiska, jo kukuļa izspiešanas gadījumā pret valsts amatpersonu var piemērot bargākas sankcijas, savukārt kukuļdevēju, kuram kukulis izspiests, var atbrīvot no kriminālatbildības.

Šī raksta mērķis ir identificēt un raksturot pazīmes, pēc kurām var nošķirt kukuļa izspiešanu un kukuļa pieprasīšanu, veikt salīdzinājumu ar ārvalstu attiecīgo tiesisko regulējumu, kā arī izvērtēt abu iepriekš minēto noziedzīgo nodarījumu piemērošanas un norobežošanas praksi Latvijā.

1. Kukuļa pieprasīšanas pazīmes un mērķis

Krimināllikums (turpmāk – KL) nosaka, ka kukuļa nodošana vienmēr ir saistīta ar kādu mērķi, un tiesību normu piemērotājam ir jākonstatē cēloņsakarība starp nodotu labumu un valsts amatpersonas darbību vai bezdarbību labuma devēja vai citu personu interesēs. KL 320. pantā ir noteikts, ka šāda darbība var būt kā likumīga, tā arī nelikumīga, tomēr šai darbībai ir jābūt saistītai ar valsts amatpersonas dienesta stāvokli (piešķirtajām tiesībām vai uzdotajiem pienākumiem). Juridisko kvalifikāciju neietekmē tas, vai valsts amatpersona ir vai nav izdarījusi paredzētās darbības labuma devēja interesēs.1

Literatūrā atzīts, ka par kukuļa pieprasīšanu jāuzskata gadījumi, kad kukuļošanas ierosinātājs ir kukuļņēmējs.2 Kukuļa pieprasīšanas gadījumā visdrīzāk tieši valsts amatpersona kā noziedzīgās darbības iniciators noteiks kukuļa formu un apmēru. Ar kukuļa pieprasīšanu jāsaprot tāda situācija, ka kukulis tiek pieprasīts par nelikumīgu darbību izdarīšanu vai likumīgu darbību neizdarīšanu kukuļdevēja interesēs.3

Piemēram, kukuļa pieprasīšana ir konstatējama situācijā, ja valsts amatpersona pieprasa kukuli, solot atbrīvot no atbildības par sodāmu nodarījumu apstākļos, kad atbrīvošana likumā nav paredzēta.4 Tādējādi kukuļa pieprasīšanas gadījumā ir jākonstatē sakarība, ka kukulis ir pieprasīts par kādu pretlikumīgu darbību vai bezdarbību, kas bijusi pretrunā likumam.

Praksē mēģinot piemērot kukuļa pieprasīšanas definīciju, objektīvu iemeslu dēļ var rasties zināmas problēmas, cenšoties nošķirt jēdzienus "likumīgs" un "nelikumīgs", jo ne katra valsts amatpersonas veicamā darbība ir reglamentēta likumā. Valsts amatpersonām bieži vien ir piešķirta zināma rīcības brīvība, piemēram, veikt vai neveikt pārbaudi, izskatīt iesniegumu atsevišķu dienu vai mēneša laikā u.tml. Šajā kontekstā nozīmīga ir M. Lejas atziņa, ka ar jēdzienu "pretlikumīgs" (prettiesisks) ir jāsaprot ne tikai konkrētu tiesību normu pārkāpums, bet arī valsts amatpersonas neobjektivitāte.5 Minētais secinājums norāda uz nepieciešamību jēdzienu "pretlikumīgs" KL 320. panta trešās daļas kontekstā tulkot nevis šauri, bet gan paplašināti, izvērtējot ne vien valsts amatpersonas darbību formālo atbilstību likumam, bet arī veiktās rīcības objektivitāti un pamatotību.

 

2. Kukuļa izspiešanas pazīmes un mērķis

Kukuļa izspiešanas definīcija ir sniegta KL 324. panta otrajā daļā, kur noteikts, ka tā ir kukuļa pieprasīšana par likumīgu darbību izdarīšanu, kā arī pieprasīšana, kas saistīta ar draudiem kaitēt personas likumīgajām interesēm. Gan literatūrā,6 gan arī 1993. gada 21. jūnija Augstākās tiesas plēnuma (turpmāk – Plēnums) lēmuma Nr. 7 punktā Nr. 10 papildus minēts, ka par kukuļa izspiešanu ir jāuzskata arī kukuļdevēja nostādīšana tādos apstākļos, kuros kukuļdevējs spiests dot kukuli, lai novērstu kaitīgas sekas savām likumīgajām interesēm.7

Gramatiski tulkojot Plēnuma lēmumā minēto, var konstatēt, ka valsts amatpersona var pat nepieprasīt kukuli, bet tai pietiek nostādīt kukuļdevēju tādos apstākļos, kuros viņš ir spiests dot kukuli, un šāda situācija saskaņā ar Plēnuma skaidrojumu arī būtu vērtējama kā kukuļa izspiešana. No šāda formulējuma tomēr nav skaidrs, kurā brīdī valsts amatpersonai rodas nodoms ņemt kukuli, t.i., vai persona apzināti tiek nostādīta tādā situācijā, lai tā būtu spiesta dot kukuli, vai arī valsts amatpersonai sākotnēji var pat nebūt noziedzīga nodoma un kukuļošanu var aizsākt persona, kura dod kukuli, bet valsts amatpersona to pieņem.

Situācija, ja kukulis ir pieprasīts par nepamatotu vai neobjektīvu darbību, ir vērtējama kā kukuļa pieprasīšana.

Kukuļa izspiešana ir nepārprotami jānošķir no kukuļņemšanas par likumīgu darbību izdarīšanu kukuļdevēja interesēs.

VĒL PAR ŠO TĒMU
— likumi.lv —
Krimināllikums  
komentāri
0 KOMENTĀRI
TAVA ATBILDE :
VĀRDS
3000
IENĀKT:
KOMENTĒŠANAS NOTEIKUMI
visi numura raksti
Viktorija Alksne, Krišjānis Bušs
Skaidrojumi. Viedokļi
Tiesāšanās kā dominējošā stāvokļa ļaunprātīga izmantošana: ES konkurences tiesību piemērs
Eiropas Savienības konkurences tiesību telpā arvien aktuālāka kļūst diskusija par to, vai tiesvedības uzsākšana gadījumā, kad tiesību pārkāpējs ir paudis gatavību veikt noteiktas darbības pārkāpuma novēršanai, ir uzskatāma par ...
2 komentāri
Dina Gailīte
Intervija
Latvijas tiesību zinātnei nepieciešamas fundamentālas reformas
Ineta Ziemele ir ne vien tiesnese ar pieredzi Eiropas Cilvēktiesību tiesā un šobrīd – Satversmes tiesā, bet arī ilggadēja augstskolu pasniedzēja un tiesību zinātniece. Tieslietas I. Ziemele ir studējusi Latvijas Universitātes ...
10 komentāri
Jānis Neimanis
Skaidrojumi. Viedokļi
Starp mašīnām un motoriem
Augstākās tiesas Senāta Krimināllietu departaments 2012. gada 17. decembrī pieņēma lēmumu, ar kuru Senāts atzina, ka par zādzību no transportlīdzekļa atzīstama ar iekļūšanu transportlīdzeklī saistīta jebkuras transportlīdzeklī ...
32 komentāri
Informācija
Trauksmes zvani Maksātnespējas procesa administratoriem
Izbeigsim aizbildināties un taisnoties, noraudzīties uz nejēdzībām, nesodāmību, beidzot ir jārīkojas un rīcība noteikti sekos – tā vienā teikumā varētu raksturot noskaņojumu diskusijā par tiesiskumu maksātnespējas procesā, ko ...
5 komentāri
Tiesību politika
Jauna Valsts aizsardzības koncepcija
Aizsardzības ministrijas saskaņā ar Nacionālās drošības likuma 29. pantu un balstoties uz militāro draudu analīzi izstrādātā Valsts aizsardzības koncepcija tika atbalstīta Ministru kabineta 2016. gada 24. maija sēdē (protokola Nr. 25 ...
AUTORU KATALOGS