ŽURNĀLS Skaidrojumi. Viedokļi

17. Decembris 2019 /Nr.50/51/52 (1108/1109/1110)

Par administratīvo piespiedu līdzekļu piemērošanu konkurences tiesībās
Mg. iur.
Valentīns Hitrovs
Konkurences padomes Juridiskā departamenta direktors 

Administratīvās atbildības likuma (turpmāk – AAL) izstrādes un pieņemšanas procesam sekoja līdzi katra institūcija, kura savā ikdienā piemēro administratīvo atbildību. AAL pilnveido administratīvo pārkāpumu piemērošanas procesu un sakārto administratīvās atbildības sistēmu. Vienlaikus arī pēc tam, kad likums uzsāks darbību, atsevišķi tiesību piemērotāji, tai skaitā Konkurences padome (turpmāk – KP), joprojām piemēros administratīvajai atbildībai pielīdzināmus piespiedu līdzekļus atbilstoši nozares materiālajam un procesuālajam regulējumam Administratīvā procesa likuma (turpmāk – APL) noteiktajā kārtībā. Raksta mērķis ir īsi skaidrot iemeslus, kāpēc administratīvo piespiedu līdzekļu piemērošanai konkurences lietās ir svarīgs APL noteiktais procesa regulējums, salīdzinot ar AAL procesa regulējuma iespējām.

Saskaņā ar APL ietvaru KP piemēro administratīvajai sankcijai pielīdzināmu administratīvo piespiedu līdzekli – izdod adresātam nelabvēlīgu administratīvo aktu. Administratīvā akta saturs nosakāms atbilstoši Konkurences likuma (turpmāk – KL), Negodīgas mazumtirdzniecības prakses aizlieguma likuma vai Reklāmas likuma (atkarībā no prettiesiskās rīcības veida) regulējumam.1 Ievērojot minēto regulējumu, KP var atbilstoši KL 8. panta pirmajai daļai pieņemt lēmumu par pārkāpuma konstatēšanu, tiesiskā pienākuma un naudas soda uzlikšanu.

Vienlaikus konkurences tiesību jomā pastāv specifiski apstākļi, kuri AAL ietvaros nav pilnībā un atbilstoši savietojami ar konkurences lietās nodrošināmo konkurences tiesību piemērošanas efektivitāti, kas KP ir svarīga, gan piemērojot nacionālo KL regulējumu, gan Līguma par Eiropas Savienības darbību 101. un 102. pantā paredzētos Eiropas Savienības (turpmāk – ES) konkurences noteikumus.

 

Atbildības subjekts

KL attiecas uz tirgus dalībniekiem un jebkuru reģistrētu vai nereģistrētu tirgus dalībnieku apvienību (KL 3. panta pirmā daļa, Senāta 2018. gada 17. maija spriedums SKA-571/2018 Moller, 7.

komentāri
0 KOMENTĀRI
TAVA ATBILDE :
VĀRDS
3000
IENĀKT:
KOMENTĒŠANAS NOTEIKUMI
visi numura raksti
Dina Gailīte
Numura tēma
Jauno administratīvās atbildības regulējumu gaidot
Informācija
Latvijas Administratīvo pārkāpumu kodekss un Administratīvās atbildības likums: laika grafiks
Informācija
Administratīvās atbildības ceļvedis tiesību aktu vietnē Likumi.lv
Oficiālais izdevējs "Latvijas Vēstnesis" sadarbībā ar Tieslietu ministriju vietnē Likumi.lv ir izveidojis administratīvās atbildības ceļvedi, kas palīdzēs ātri, ērti un pārskatāmi orientēties jaunajā administratīvās atbildības ...
Anda Smiltēna
Skaidrojumi. Viedokļi
Svarīgākie administratīvās atbildības reformas elementi
Plānots, ka 2020. gada 1. jūlijā stāsies spēkā Administratīvās atbildības likums. Vai šāds fakts pelnījis lielāku uzmanību? Bieži vien administratīvo pārkāpumu joma tiek uzskatīta par mazāk svarīgu un mazāk nozīmīgu, ja to ...
Gunārs Kūtris
Skaidrojumi. Viedokļi
Administratīvās atbildības reforma: būtiskākie jauninājumi
Visticamāk, 2020. gadā beigs darboties pēdējais padomju laika likums – Latvijas Administratīvo pārkāpumu kodekss (pieņemts 1984. gadā). Saeima 2018. gada 25. oktobrī pieņēma jaunu šo jomu regulējošo normatīvo aktu – ...
AUTORU KATALOGS