ŽURNĀLS Skaidrojumi. Viedokļi

31. Marts 2020 /Nr.13 (1123)

Konkurences neitralitātes aktuālie aspekti

2020. gada 1. janvārī stājās spēkā Konkurences likuma1 14.1 pants, kur ir paredzēta konkurences neitralitāte (turpmāk arī – KN) un tās ievērošanas pienākums, tādējādi likumdevēja līmenī aktualizējot KN ievērošanas nepieciešamību no publisko personu (valsts un pašvaldību) un publisko personu kapitālsabiedrību (turpmāk – PPK) puses.

KN īsumā varētu raksturot kā pienākumu nodrošināt vienādus konkurences apstākļus jeb "spēles noteikumus" visiem tirgus dalībniekiem – uzņēmumiem (kapitālsabiedrībām) un novērst situācijas, kad uzņēmuma piederība publiskai personai var radīt tam nepamatotas konkurences priekšrocības salīdzinājumā ar privātajiem uzņēmumiem.

Tajā pašā laikā KN ir daudz plašāks jēdziens, un tā ietver sevī astoņas jomas jeb principus (piemēram, komercdarbības formas neitralitāte, izmaksu neitralitāte, regulējuma neitralitāte, iepirkumu neitralitāte), kas ir detalizēti analizēti Ekonomiskās sadarbības un attīstības organizācijas (turpmāk – OECD) izstrādātajos materiālos saistībā ar konkurences neitralitāti.

Varētu pat izvirzīt tēzi, ka KN "caurauž" visas iespējamās publisko personu un to kapitālsabiedrību darbības sfēras, jo īpaši gadījumos, kad publiskas personas vai to PPK veic komercdarbību tirgos, kur paralēli darbojas arī privātās kapitālsabiedrības.

KN ir saistīta arī ar publisko personu un PPK dalību komercdarbībā, ievērojot Valsts pārvaldes iekārtas likuma2 (turpmāk – VPIL) 88. panta noteikumus, īpašu vai ekskluzīvu tiesību piešķiršanu saskaņā ar Līguma par Eiropas Savienības darbību3 (turpmāk – LESD) 106. pantu, kā arī valsts atbalsta sniegšanu, ievērojot LESD 107. un 108. panta un Komercdarbības atbalsta kontroles likuma4 noteikumus, tomēr minēto jautājumu detalizētāka analīze nav šī raksta mērķis.

No turpmākās publisko personu un to PPK rīcības komercdarbības ietvaros konkurences apstākļos būs iespējams izdarīt pirmos secinājumus par KN izpratnes attīstību un tās piemērošanas praksi Latvijā.

 

1. Konkurences neitralitātes būtība

KN būtība ir nodrošināt, ka visi uzņēmumi (publiskā un privātā sektora) ir vienlīdzīgas konkurences apstākļos, savukārt uzņēmuma piederība publiskai personai vai publiskas personas iesaiste tajā nedrīkst sniegt nepamatotas konkurences priekšrocības konkrētam uzņēmumam.5

Ar 2019. gada 28. martā Saeimā pieņemto likumu "Grozījumi Konkurences likumā"6 Konkurences likums cita starpā tika papildināts arī ar 14.1 pantu (Pienākums nodrošināt brīvu un godīgu konkurenci), kas stājās spēkā 2020.

VĒL PAR ŠO TĒMU
— likumi.lv —
Konkurences likums  
komentāri
0 KOMENTĀRI
TAVA ATBILDE :
VĀRDS
3000
IENĀKT:
KOMENTĒŠANAS NOTEIKUMI
visi numura raksti
Veronika Sajadova
Skaidrojumi. Viedokļi
Covid-19 un personas datu apstrāde darbā
2019. gada koronavīrusa slimības jeb Covid-19 pandēmija kļuva par izaicinājumu ne tikai privātpersonu veselībai un drošībai, bet arī juridisko personu darbības nepārtrauktībai, ilgtspējai un maksātspējai un pat valsts pārvaldes un ...
2 komentāri
Dina Gailīte
Informācija
Mūsu valsts un cilvēki ir jāaizsargā jebkuros apstākļos
Jurista Vārds
Intervija
Virsmērķis ir viens – valstij jāturpina darboties

Satversmes tiesas priekšsēdētājas prof. Inetas Ziemeles komentārs "Jurista Vārda" galvenajai redaktorei Dinai Gailītei pēc Valsts prezidenta sasauktās konstitucionālo orgānu kopsēdes 2020. gada 23. martā.

Andra Voiciša
Skaidrojumi. Viedokļi
Tiesiskās aizsardzības līdzekļu izmantošanas problēmas ierēdņa prettiesiskas atbrīvošanas gadījumā
Valsts tiešās pārvaldes iestādēs kopumā ir nodarbināti aptuveni 11 600 ierēdņu.1 Lai gan prettiesiska atbrīvošana no valsts civildienesta nav plaši izplatīta, tā var skart jebkuru ierēdni, tādēļ ir svarīga skaidra un saprotama ...
Anna Marta Nordmane
Juridiskā darba tirgus
Anna Marta Nordmane
AUTORU KATALOGS