DOMNĪCA ESEJA

9. Maijs 2016 / 13:28

Sabiedrības “sargsuņa” [ne]labturība
1 komentāri
Mg.iur.
Juris Janums
 

Tiesu praksē un doktrīnā par sabiedrības “sargsuņiem” dēvēto masu informācijas līdzekļu darbības mūsdienīga un pilnīga regulējuma trūkuma dēļ Latvijā netiek pilnībā nodrošinātas tiesības uz vārda brīvību. Tā rezultātā tiek aizskartas masu informācijas līdzekļu vārda brīvībā ietvertās tiesības brīvi iegūt, paturēt un izplatīt informāciju, kā arī [brīvi] paust savus uzskatus.

Dzīvnieku aizsardzības likuma terminos runājot – netiek nodrošināta masu informācijas līdzekļu “labturība”. Dzīvnieku aizsardzībā ar terminu “labturība” saprot dzīvnieku pamatvajadzību nodrošināšanu atbilstoši to sugai. Taču kā ir ar sabiedrības “sargsuņu” labturību? Nemaz nesākot vērtēt pašu masu saziņas līdzekļu dibināšanas un darbības regulējumu, jau sākotnēji esošā regulējuma ietvaros rodas problēma skaidri un viennozīmīgi pateikt, kas tad ir tā dēvētais “sargsuns” [lasīt – masu saziņas līdzeklis]. Piemēram, vai ikvienam internetā pieejams kādas privātpersonas sociālā tīkla konts neatkarīgi no tam reģistrēto sekotāju skaita būs uzskatāms par masu saziņas līdzekli? Turklāt, ņemot vērā mūsdienu tehnoloģiju sniegtās iespējas un komunikācijas paradumus, dažādu komunikācijas līdzekļu īpatnības var būt pat ļoti atšķirīgas. Līdz ar to likumsakarīgs ir jautājums – vai ir iespējams un vai vispār ir nepieciešams definēt, kas ir masu saziņas līdzeklis, vai pietiktu noteikt kādas atsevišķas masu saziņas līdzekli identificējošas pazīmes [lasīt – “sargsuņa” sugai raksturīgās pazīmes].

Identificējot sabiedrības “sargsunim” raksturīgās pazīmes, attiecīgi būtu iespējams izprast tā sugai atbilstošās pamatvajadzības. Salīdzinoši – dzīvnieku labturības jomā Lielbritānijas Dzīvnieku labturības komiteja ir definējusi piecas dzīvnieku brīvības – brīvība no izsalkuma, brīvība no apkārtējās vides radītā diskomforta, brīvība no draudiem veselībai un dzīvībai, brīvība izpaust savai sugai raksturīgo uzvedību un brīvība no bailēm un nervozitātes.

Tēlaini mēģinot attiecināt dzīvnieku brīvības uz sabiedrības “sargsuņa” labturību un atsaucot atmiņā pēdējo gadu notikumus saistībā ar masu saziņas līdzekļu darbību Latvijā, novērojami vairāki sabiedrības “sargsuņu” labturības pārkāpumi. Piemēram, neskaidrās lielo Latvijas laikrakstu īpašnieku maiņas un mediju īpašnieku ietekme uz mediju darbību un saturu, plaši aplūkotā mediju atkarība no reklāmas un citiem [ne]caurspīdīgiem finanšu “avotiem”, sabiedriskā pasūtījuma jautājums, informācijas atklātības un žurnālistu pašu un viņu avota noslēpuma aizsardzības pārkāpumu gadījumi [1. un 3. dzīvnieku brīvība], dažādi mēģinājumi ārēji ietekmēt mediju uzraugu un mediju darbību ar dažādiem tiesiskiem instrumentiem, tostarp “politiskiem” lēmumiem vai arī nesamērīgiem “prasības nodrošinājumiem” tiesvedībās [2. un 5. dzīvnieku brīvība], visbeidzot, vienots masu saziņas līdzekļa darbības regulējuma trūkums, neatkarīgi no to darbības veida, t.i., elektroniskais vai drukātais [4. dzīvnieku brīvība]. Minētie [apzināti neidentificētie] gadījumi liecina, ka Latvijā trūkst mūsdienīga un pilnīga masu informācijas līdzekļu darbības regulējuma.

Atzinīgi vērtējot, netraucējot un nemēģinot iejaukties jaunizveidotajā Kultūras ministrijas Mediju politikas nodaļas darbā, kā arī ņemot vērā esejas apjoma ierobežojumus – tālāk vien daži autora subjektīvi ieteikumi iespējamam jaunam regulējumam. Iespējams, būtu jāizstrādā masu saziņas līdzekļa brīvas un caurspīdīgas finansiālās un saimnieciskās darbības regulējums, tostarp atrisinot sabiedriskā pasūtījuma jautājumu. Tāpat, iespējams, būtu skaidri jānosaka masu saziņas līdzekļu tiesības un jāparedz vienots un noteikts masu saziņas līdzekļu darbības aizsardzības un uzraudzības mehānisms [nejaukt ar cenzūras institūciju, bet drīzāk kā NEPLP elektronisko masu saziņas līdzekļu gadījumā – autora piez.].

Labprāt un ar lielu aizrautību varētu vēl turpināt izteikt dažādus priekšlikumus, kā arī aplūkot citu valstu regulējumus, taču tā vairs nebūtu eseja, bet gan vesels pētījums, kas tikai vēlreiz apliecina, ka esošais masu saziņas līdzekļu darbības regulējums Latvijā diemžēl nenodrošina pilnvērtīgu sabiedrības “sargsuņa” labturību.

komentāri (1)
1 KOMENTĀRS
TAVA ATBILDE :
VĀRDS
3000
IENĀKT:
KOMENTĒŠANAS NOTEIKUMI
sm.
21. Maijs 2016 / 14:40
0
ATBILDĒT
Ir kazuistiskas nepilnības, bet lielos vilcienos Latvijā medijiem ir dota vārda brīvība. Tikai viņi to neizmanto. Par brīvību liecina pēdējā laika tendence, ka tieši žurnālisti izceļ reālus, lielus un sistēmiskus pārkāpumus.

Tieši kauns sabiedrībai un tiesību sargājošajām institūcijām, ka mediju brīvības rezultātā izgaismotās problēmas ir sunim zem astes. Notāre Daina Andersone joprojām nav tiesāta par Notāru likuma 87. 3 panta pārkāpumu.
jaunākās esejas
Normunds Šlitke, Elīna Dupate
Eseja
Reālservitūts dalītajos īpašumos ne abu īpašnieku, ne arī citu personu problēmas nerisina
Šķietami pildot Satversmes tiesas spriedumu lietā Nr. 2022-02-01 un izmantojot to kā ieganstu neattaisnojamai steigai, ar to radot kārtējo likumdošanas brāķi, Saeima 2024. gada 13. jūnijā pieņēma sasteigtos un nepārdomātos ...
Jūlija Terjuhana
Eseja
ES Mākslīgā intelekta akts ir publicēts ES Oficiālajā laikrakstā: svarīgākie datumi
2024. gada 12. jūlijā Eiropas Savienības Oficiālajā Vēstnesī tika publicēts ilgi gaidītais ES Mākslīgā intelekta akta oficiālais teksts jeb ES Regula 2024/1689[1] (turpmāk - MI akts). MI akts ir pirmais šāda veida normatīvais ...
Elīna Dupate, Normunds Šlitke
Eseja
Bezgalīgā maldīšanās dalīto īpašumu trijstūrī
2009. gada 15. aprīlī Latvijas Republikas Satversmes tiesa pirmo reizi vērtēja atlīdzības apmēru zemes īpašniekiem tā sauktajos dalītajos īpašumos. 2011. gadā 3. martā Tieslietu ministrijas organizētajā diskusijā “Zeme un ...
3 komentāri
Daneks Hmeļņickis
Eseja
Pārdomas par atjaunojošā taisnīguma ideju administratīvā pārkāpuma procesos
3 komentāri
Andris Tauriņš
Eseja
Vadītāja reputācija “tvitertiesas” un “atcelšanas kultūras” laikmetā
Uzņēmums nav tikai logo, sauklis un tā pārdotie pakalpojumi un produkti. Uzņēmums ir arī cilvēki un šo cilvēku radītais uzņēmuma tēls, kā arī paša vadītāja tēls jeb reputācija. Tā ir daļa no nemateriāla, bet ļoti vērtīga ...
1 komentāri
AUTORU KATALOGS