ŽURNĀLS Eiropas telpā

5. Jūlijs 2005 /Nr.24 (379)

Eiropas Kopienas sankcijas par direktīvu neieviešanu
Iveta Ceple
zvērināta advokāte 

Raksta mērķis ir sniegt priekšstatu par Eiropas Kopienas dibināšanas līgumā paredzēto pret dalībvalstīm vērsto sankciju par Eiropas Kopienas tiesību pārkāpuma, konkrēti, par direktīvas neieviešanu dalībvalsts nacionālajās tiesībās, procedūru un praksi. Rakstā tiks izskatīta gan pirmstiesas administratīvā procedūra (īpaši, kad to ierosina Eiropas Kopienas Komisija), gan sīkāk aprakstīta iespējami sekojošā Eiropas Kopienu tiesas procedūra. Īsumā tiks ieskicēti arī Eiropas Kopienu tiesas praksē izvirzītie principi šajās lietās.

Eiropas Kopienas sankcijas par direktīvu neieviešanu

Mg.iur. Iveta Ceple, zv. advokāta palīdze birojā “Ramiņa un Arājs”
CEPLEIVETA.PNG (106675 bytes)
Foto: no personiskā arhīva

Raksta mērķis ir sniegt priekšstatu par Eiropas Kopienas dibināšanas līgumā paredzēto pret dalībvalstīm vērsto sankciju par Eiropas Kopienas tiesību pārkāpuma, konkrēti, par direktīvas neieviešanu dalībvalsts nacionālajās tiesībās, procedūru un praksi. Rakstā tiks izskatīta gan pirmstiesas administratīvā procedūra (īpaši, kad to ierosina Eiropas Kopienas Komisija), gan sīkāk aprakstīta iespējami sekojošā Eiropas Kopienu tiesas procedūra. Īsumā tiks ieskicēti arī Eiropas Kopienu tiesas praksē izvirzītie principi šajās lietās.

1. Sankciju procedūra un ierosināšanas pamats

Lai nodrošinātu Eiropas Kopienas tiesību ievērošanu no dalībvalstu puses piespiedu kārtā, tajā skaitā noteiktajā termiņā pienācīgu direktīvas ieviešanu dalībvalstīs un nepieciešamības gadījumā ziņošanu Eiropas Komisijai par veiktajiem pasākumiem direktīvas ieviešanai, Eiropas Kopienas dibināšanas līguma (konsolidētā versija) (turpmāk – Līgums) 226., 227., 228.pantā ir paredzētas pret dalībvalstīm vērstas sankcijas, kuras var tikt piemērotas īpašā šādiem gadījumiem izstrādātā procedūrā.1
Līgumā ir paredzēts, ka šo procedūru pret dalībvalsti var ierosināt:
1) Eiropas Kopienas Komisija (turpmāk – Komisija vai Eiropas Komisija) (226., 228.pants);
2) cita dalībvalsts (227.pants).

Ja procedūru ierosina Komisija
Viens no Komisijas uzdevumiem saskaņā ar Līguma 211.pantu ir nodrošināt to, ka Līgums tiek piemērots un tiek īstenoti pasākumi, ko saskaņā ar šo Līgumu ir noteikušas iestādes. Galvenais veids, kā Komisija pilda šo uzdevumu, ir sankciju procedūras saskaņā ar Līguma 226.pantu uzsākšana pret dalībvalsti, kura nav izpildījusi kādu Līgumā paredzēto pienākumu.
Laika gaitā gadījumu skaits, kad Eiropas Komisija ierosina procedūru pret dalībvalsti, ir ievērojami pieaudzis. Tā no 1953.gada līdz 1981.gadam procedūra tika ierosināta 166 reizes (tas ir, vidēji sešas reizes gadā), astoņdesmito gadu sākumā tās bija vidēji 50 reizes gadā, astoņdesmito gadu beigās jau 80 reizes, bet pēc 1993.gada skaits pieauga līdz pāri pār 100 reizēm gadā.2
Jāatzīmē, ka Komisija var uzsākt šo procedūru kā pēc savas iniciatīvas, tā arī pēc sūdzības no privātpersonas saņemšanas. Kā priekšrocību jāmin, ka privātpersona tādējādi izvairās no juridiskajiem izdevumiem, taču tā nekādi nevar ietekmēt tālāko lietas virzību, kā arī tai nav tiesību saskaņā ar Līguma 230. un 232.pantu apstrīdēt Komisijas lēmumu neuzsākt procedūru.3
Līguma 226. un 228.pantā paredzēto procedūru, kad pret dalībvalsti vēršas Eiropas Kopienas Komisija, varētu sadalīt divos posmos:
1) administratīvā procedūra (pirmstiesas procedūra);
2) tiesas procedūra.

Ja procedūru ierosina dalībvalsts
Līguma 227.pants paredz, ka sākotnēji dalībvalstij, kas uzskata, ka cita dalībvalsts nav izpildījusi kādu Līgumā noteikto pienākumu, ir jānodod jautājums izskatīšanai Eiropas Kopienas Komisijā. Komisija dod visām iesaistītajām valstīm iespēju gan mutiski, gan rakstiski izteikt savu viedokli un apsvērumus par otras puses viedokli un tad sniedz argumentētu atzinumu.

komentāri
0 KOMENTĀRI
TAVA ATBILDE :
VĀRDS
3000
IENĀKT:
KOMENTĒŠANAS NOTEIKUMI
visi numura raksti
Ilga Neimane
Skaidrojumi. Viedokļi
Konstitucionālā kontrole īpašuma tiesību aizsardzībā
Latvijas valsts iekšējā organizatoriskajā uzbūvē, tās ikdienas darbībā, piemērojot tiesību normas, un tās personāla kvalifikācijā vēl daudz darāmā, lai cilvēktiesības un indivīdu intereses automātiski kļūtu par jebkuras ...
Edgars Pastars
Citu pieredze
Kaimiņvalstu konstitucionālo tiesu sadarbība turpinās
Sadarbība starp vairāku valstu konstitucionālajām tiesām allaž bijusi ļoti aktīva, kas skaidrojams arīdzan ar kopīgajām problēmām, kādas šīs tiesas sastop savā ikdienas darbā. Turklāt katrā valstī ir tikai viena šāda tiesa.
Jānis Pleps
Juridiskā literatūra
Kas jāzina biedrības biedram
1 komentāri
Linda Reisa
Juridiskā literatūra
Praktisks ceļvedis tiesiskai sadarbībai civillietās
Tiesību prakse
Par sūdzību iesniegšanu administratīvajā tiesā
Likums paredz iespēju pārsūdzēt tiesā iestādes starplēmumu par iesnieguma izskatīšanas termiņa pagarināšanu kā atsevišķu svarīgu iestādes procesuālu darbību, kas būtiski var ietekmēt lietas iznākumu. Uz šādu lēmumu attiecas ...
1 komentāri
AUTORU KATALOGS