ŽURNĀLS Diskusija

10. Jūnijs 2014 /Nr.23 (825)

Kriminālprocesa efektivizācija, aizsargājot sabiedrības drošību un intereses
1 komentāri
Andrejs Judins
Saeimas Juridiskās komisijas Krimināltiesību politikas apakškomisijas priekšsēdētājs 

Kriminālprocesa likuma 14. panta pirmajā daļā ir noteikts, ka ikvienam ir tiesības uz kriminālprocesa pabeigšanu saprātīgā termiņā, tas ir, bez neattaisnotas novilcināšanas. Šis princips attiecināms uz jebkādu kriminālprocesu, savukārt procesa virzītāju – prokurora un tiesneša – pienākums organizēt kriminālprocesa norisi tā, lai krimināltiesiskās attiecības tiktu noregulētas pēc iespējas ātrāk. Šī gada 29. maijā pieņemtie grozījumi Kriminālprocesa likuma 14. pantā aktualizēja diskusiju par to, ko nozīmē kriminālprocesa pabeigšana saprātīgā termiņā un kādas konsekvences rada kādas kriminālprocesu grupas atzīšana par prioritāru salīdzinājumā ar citiem kriminālprocesiem.

Kriminālprocesa likumā nevar noteikt saprātīgo termiņu kalendārajās dienās, mēnešos vai gados. Nav izstrādāta arī formula, kas ļautu to precīzi aprēķināt. Secinājums par to, vai kriminālprocess tika pabeigts saprātīgā termiņā, vai arī tas netika ievērots, ir izdarāms, vispusīgi izvērtējot konkrēto kriminālprocesu raksturojošo informāciju. Kriminālprocesa ilgums pats par sevi neliecina par lietas izskatīšanu saprātīgā termiņā vai tā neievērošanu. Kriminālprocesa ilgstoša norise var tikt attaisnota ar lietas lielu apjomu, juridisko sarežģītību, procesuālo darbību daudzumu, procesā iesaistīto personu attieksmi pret pienākumu pildīšanu un citiem objektīviem apstākļiem.

Vērtējot saprātīga termiņa ievērošanu, tiek ņemts vērā fakts, ka prokuroru un tiesnešu skaits ir mazāks par kriminālprocesu skaitu un vienam procesa virzītājam jāstrādā vienlaikus vairākos kriminālprocesos.

VĒL PAR ŠO TĒMU
komentāri (1)
1 KOMENTĀRS
TAVA ATBILDE :
VĀRDS
3000
IENĀKT:
KOMENTĒŠANAS NOTEIKUMI
Labvēlis
11. Jūnijs 2014 / 09:38
0
ATBILDĒT
Apsūdzēta smalkā amatpersona nemaz nedrīkstētu turpināt darbu savā amatā, jo sabiedrības uzticību zaudē brīdī, kad nokļūst apsūdzētā statusā. Atstādināšana drīzāk liktu varbūt padomāt vai ir vērts ko nelāgu darīt, atbildīgai amatpersonai vajadzētu tādai būt arī pēc būtības, netikai pēc amata nosaukuma...
visi numura raksti
Gatis Litvins
Intervija
Lēmumi par administratīvā soda piemērošanu būs kvalitatīvāki
Tuvojas diena, kad Latvijā atteiksimies no likuma, kurš pieņemts vēl Padomju Savienības laikā, proti, no 1984. gada 7. decembra Latvijas Administratīvo pārkāpumu kodeksa. Tomēr tas notiek tikai 2014. gadā, un jaunais tiesiskais ...
1 komentāri
Anda Smiltēna, Natālija Laveniece-Straupmane, Ilze Andruškina, Jolanta Gaijsa
Skaidrojumi. Viedokļi
Administratīvo pārkāpumu joma uz pārmaiņu sliekšņa
Šā gada 22. aprīlī Ministru kabinets atbalstīja Tieslietu ministrijas izstrādāto likumprojektu "Administratīvo pārkāpumu procesa likums"1 (turpmāk – likumprojekts), ar ko paredzēts aizstāt 1984. gadā pieņemto Latvijas ...
Ilze Dubava, Edijs Poga
Notikums
Ar priekšlasījumu konkurences tiesībās sāk ārvalstu akadēmiķu vieslekciju programmu
2014. gada 30. maijā Rīgā, Mazās ģildes Lielajā zālē, Londonas Karaliskās koledžas emeritētais profesors, karalienes goda padomnieks Ričards Višs (Richard Whish QC Hon) uzstājās ar vieslekciju "Tirgus varas nozīme Eiropas Savienības ...
Diskusija
Vai amatpersonu lietām kriminālprocesā pienākas priekšroka
Saeima 29. maijā pieņēma likumprojektu "Grozījumi Kriminālprocesa likumā". Grozījumi paredz izteikt Kriminālprocesa likuma 14. panta trešo daļu šādā redakcijā: "(3) Kriminālprocesam, kurā piemērots ar brīvības atņemšanu ...
Kristīne Līce
Diskusija
Grozījumi nav efektīvākais veids, kā sasniegt likumdevēja mērķi
AUTORU KATALOGS