Labas likumdošanas princips prasa, lai tiesību normas tiktu izstrādātas un pieņemtas pienācīgā likumdošanas procesā. Tas nozīmē, ka ir veicama rūpīga piedāvātā regulējuma analīze un tā iespējamās ietekmes izvērtējums, iesaistīto institūciju un ieinteresētās sabiedrības uzklausīšana.
Likuma kvalitāte ir nesaraujami saistīta ar veidu, kādā likums tiek izstrādāts un pieņemts. Tas var palīdzēt likuma kvalitātei un var arī traucēt. Šā raksta mērķis ir pievērst uzmanību problemātikai, kas saistīta ar konceptuālu jautājumu izskatīšanu likumdošanas procesā Saeimā trešajā lasījumā.
Trīs lasījumu nozīme
Likuma izstrāde ir pakāpenisks process. Likumprojekta apspriešana trīs lasījumos ļauj izstrādāt pārdomātu un izsvērtu regulējumu.
Saeimas kārtības rullis paredz tiesības iesniegt priekšlikumus likumprojekta otrajam un trešajam lasījumam. Savukārt likumprojekta izskatīšana pirmajā lasījumā veltīta debatēm par likumprojekta principiem, iesniegtais likumprojekts var tikt noraidīts vai atbildīgā komisija var izstrādāt alternatīvu likumprojektu.1
Ierosinājumu izskatīšana vairākos lasījumos samazina pārsteidzīgu un nesagatavotu iniciatīvu pieņemšanu, kā arī dod iespēju attiecīgo ierosinājumu rūpīgi apspriest un iesniegt arī iespējamus pilnveidojumus likumdošanas procesa gaitā.2 Pienācīgā likumdošanas procesā visiem konceptuālajiem jautājumiem būtu jābūt izsvērtiem un izvērtētiem pirmajā un otrajā lasījumā.
Lai lasītu šo rakstu tālāk, Tev jābūt žurnāla abonentam.
Esošos abonentus lūdzam autorizēties:
Ja vēl neesi abonents, aicinām pievienoties lasītāju pulkam.
Iegūsi tūlītēju piekļuvi digitālajam saturam!
Piedāvājam trīs abonementu veidus. Vienam lietotājam piemērotākais ir "Mazais" (3, 6 un 12 mēnešiem).
Abonentu ieguvumi:
- Pieeja jaunākajam izdevumam
- Neierobežota pieeja arhīvam – 24 h/7 d.
- Vairāk nekā 18 000 rakstu un 2000 autoru
- Visi tematiskie numuri un ikgadējie grāmatžurnāli
- Personalizētās iespējas – piezīmes, citāti, mapes