Pēc veiktās lietderības revīzijas "Noziedzīgu nodarījumu ekonomikas un finanšu jomā izmeklēšanas un iztiesāšanas efektivitāte" Valsts kontrole priekšlikumus noziedzīgu nodarījumu finanšu un ekonomikas jomā izmeklēšanas un iztiesāšanas efektivitāti negatīvi ietekmējošo faktoru novēršanai jau ir sniegusi Noziedzības novēršanas padomei,1 kuras funkcija ir īstenot sadarbību starp izpildvaru un tiesu varu, lai, ievērojot varas dalīšanas principus, izvirzītu kopīgus mērķus un koordinētu sadarbību tiesiskuma stiprināšanā. Šī tematiskā izdevuma ietvaros arī "Jurista Vārda" lasītāju vērtējumam tiek nodota daļa no Valsts kontroles priekšlikumiem (kuru izstrādē ņemti vērā revīzijai piesaistīto ekspertu atzinumi un viedokļi) ar tos papildinošiem komentāriem.
1. priekšlikums. Lai nodrošinātu krimināltiesību un kriminālprocesuālo tiesību normu vienveidīgas, konsekventas prakses veidošanu un piemērošanu, Latvijas krimināltiesiskās sistēmas ietvaros izvērtēt un rast atbilstošākos risinājumus:
(1) pastāvīgai un sistemātiskai Krimināllikuma normu identificēšanai, kuru piemērošanā praksē ir problēmas;
Valsts kontroles komentārs. Ieteicams ieviest rīcības mehānismu, kādā iesaistītās institūcijas – Prokuratūra, Tieslietu ministrija, Iekšlietu ministrija un izmeklēšanas iestādes – regulāri veic pasākumus, lai identificētu tās Krimināllikuma normas, attiecībā uz kurām nav pietiekamas skaidrības piemērošanai un kuras praksē tiek interpretētas dažādi, vai ir citas problēmas piemērošanā, kā arī to, vai piemērošanas problēmas ir visu tiesību normu piemērotāju vidū vai raksturīgas tikai atsevišķu izmeklēšanas iestāžu kriminālprocesos, vai atsevišķos reģionos izmeklētājiem un prokuroriem u.tml. Šim nolūkam, piemēram, būtu veicama regulāra tiesību normu piemērošanas analīze un regulāras izmeklētāju, prokuroru un tiesnešu aptaujas.
(2) prokuroriem un izmeklētājiem praksē piemērojamu vadlīniju, prakses apkopojumu ar praktiskiem paraugiem u.c. izstrādāšanai par tipiskiem pierādāmiem apstākļiem u.c. saistītiem faktiem noteiktu kategoriju lietās, par to, kam pievēršama uzmanība, izvērtējot pierādījumu izmantošanas iespējamību un/vai neiespējamību kriminālprocesā u.c. (sākot ar revīzijas laikā identificētajām Krimināllikuma normām – 177., 179., 193., 193.1, 195., 195.1, 215., 218., 288.2, 288.3, 288.4, 317., 318., 319., 325. pants, par ko nav vienprātības, pietiekamas skaidrības un to piemērošanas praksē rodas problēmas);
(3) vienotas izpratnes un prakses sekmēšanai par netiešo pierādījumu izmantošanu pierādīšanā, metodēm to iegūšanai un nostiprināšanai, ņemot vērā noziedzībā izmantoto metožu nepārtraukto attīstību, kā arī par to, kā sākotnējā izmeklēšanas posmā izlemt par izmeklēšanas virzieniem un samērīgām robežām, ar ko ir pietiekami personu saukšanai pie kriminālatbildības;
Valsts kontroles komentārs. Ieteicams paredzēt rīcības mehānismu, kā, balstoties uz prakses, tiesas spriedumu, juridiskās literatūras u.c. avotu izpēti par Krimināllikuma normām, kuru piemērošanas praksē ir problēmas, notiek piemērojamo vadlīniju un piemērojamās prakses dokumentu izstrāde, to saskaņošana un apstiprināšana. Valsts kontroles ieskatā, prokuratūrai būtu jāuzņemas vadošā loma gan attiecībā uz Krimināllikuma normu piemērošanas problēmu identificēšanu, gan vienveidīgas izpratnes un piemērošanas prakses veidošanu pirmstiesas kriminālprocesā.
Lai lasītu šo rakstu tālāk, Tev jābūt žurnāla abonentam.
Esošos abonentus lūdzam autorizēties:
Ja vēl neesi abonents, aicinām pievienoties lasītāju pulkam.
Iegūsi tūlītēju piekļuvi digitālajam saturam!
Piedāvājam trīs abonementu veidus. Vienam lietotājam piemērotākais ir "Mazais" (3, 6 un 12 mēnešiem).
Abonentu ieguvumi:
- Pieeja jaunākajam izdevumam
- Neierobežota pieeja arhīvam – 24 h/7 d.
- Vairāk nekā 18 000 rakstu un 2000 autoru
- Visi tematiskie numuri un ikgadējie grāmatžurnāli
- Personalizētās iespējas – piezīmes, citāti, mapes